عدد ابجدی: 113 الباقی به معنی پاینده ی ازلی و ابدی است که هرگز فنا در او راه نیابد و هرگز مسبوق به عدم نبوده است یعنی واجب لذاته است و مداومت بر این اسم برای طول عمر و استحکام امور و بقای اولاد و دوام عمارات مفید است و همراه داشتن مکسَّر این اسم نیز خواص بسیار دارد و صورتش این است:
ال |
ب |
ا |
ق |
ی |
ی |
ال |
ق |
ب |
ا |
ا |
ی |
ب |
ال |
ق |
ق |
ا |
ال |
ی |
ب |
ب |
ق |
ی |
ا |
ال |
شکل شماره(1)
پژوهه در مفهوم الباقی
بقا به معنای پابرجایی شیء بر حالت اولیّه ی خود است و اصولاً بقا در مقابل فنا و نیستی استعمال می شود. و باقی دو نوع است یکی شخص باری تعالی که به ذاته و بدون محدودیت زمانی باقی است و اطلاق فنا به او صحیح نیست و دوم ممکن الوجود و غیرخدا است که بقای آن وابسته به دیگری است و اطلاق فنا و نیستی به آن جایز است.موجوداتی که به کمک و اعانت پروردگار باقی هستند دو نوع می باشند؛ یکی موجوداتی که بقای آنها وابسته به خودشان است یعنی به نسل در بقای خویش نیازی ندارند و دوم موجودتی که به وسیله ی تولید نسل باقی هستند. از دسته ی اوّل می توان اجرام سماوی و از دسته دوم انسان را نام برد.
و امّا اسم «الباقی» برای خداوند متعال یعنی منزّه و مبرّا از حوادث و عوارض مثل تغییر و تبدیل یا زوال و مرگ.
هرچه به شما داده اند کالا و زینت زندگی این دنیاست و آنچه نزد خداست پایدار است چرا تعقّل نمی کنید"؟«سوره قصص- آیه 60»
حق این است که آنچه نزد خداست بهتر است، اگر می دانستید آنچه نزد شماست فانی می شود و هرچه نزد خداست، ماندنی است.«سوره نحل-آیه 96»
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.