ناشناس

مشاوره تحصیلی: جهت تحصیل برنامه ریزی می خوام، ممنون می شم راهنمایی کنید.

من معمولاً برای درس هام می تونم خوب برنامه ریزی کنم. اما موقعی که قراره به اون عمل کنم اولش به خوبی طبق برنامم پیش می رم، ولی بعداً، بعد از یه استراحت نیم الی یک ساعته، یه احساس خستگی من رو از درس خوندنم دور میکنه و باعث میشه کل برنامم بهم بخوره. همیشه هم، آخرش یه جوری به سختی و با فشار کارها مدرسَم رو می کنم. الان فصل امتحاناته نوبت دومه و من باید برای امتحاناتم برنامه درستی داشته باشم. چون نمی خوام کم بیارم که تو کلاس باعث خجالتم بشه چون شاگرد اول کلاسم. خودم خیلی برای خودم متاسفم ولی نمی دونم باید چیکار کنم که این وضع درست بشه؟!
شنبه، 1 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تحصیلی: جهت تحصیل برنامه ریزی می خوام، ممنون می شم راهنمایی کنید.

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

من معمولاً برای درس هام می تونم خوب برنامه ریزی کنم. اما موقعی که قراره به اون عمل کنم اولش به خوبی طبق برنامم پیش می رم، ولی بعداً، بعد از یه استراحت نیم الی یک ساعته، یه احساس خستگی من رو از درس خوندنم دور میکنه و باعث میشه کل برنامم بهم بخوره. همیشه هم، آخرش یه جوری به سختی و با فشار کارها مدرسَم رو می کنم.
الان فصل امتحاناته نوبت دومه و من باید برای امتحاناتم برنامه درستی داشته باشم. چون نمی خوام کم بیارم که تو کلاس باعث خجالتم بشه چون شاگرد اول کلاسم.
خودم خیلی برای خودم متاسفم ولی نمی دونم باید چیکار کنم که این وضع درست بشه؟!


مشاور: خانم عقیقی

با سلام. ممنون از اینکه ما را برای راهنمایی انتخاب کردید.
برنامه ریزی یک سری اصولی دارد که اگر این اصول رعایت شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. شما بهتره که با این اصول آشنا بشید تا مطمئن باشید که برنامه ریزت درست بوده.نکات زیر را توی برنامه ریزی هات و نوع مطالعت مورد توجه قرار بده و مطمئن باش می تونی موفق بشی.
- برنامه ریزی باید بر اساس استعداد ها و توانایی های فرد صورت بگیرد. همه افراد تفاوت هایی با هم دارند بهتر است برنامه ریزی بر اساس هوش، شرایط محیطی و امکانات فرد و عادت های مطالعه صورت بگیرد. نیازی نیست از افراد دیگر پیروی کنید. تلاش کنید خودتون را بشناسید بر اساس سلیقه و عادت خود مطالعه کنید تا موجب خستگی شما نشود. اگر دوست شما گفته که در یک ساعت میتونه مثلا 30 صفحه بخونه این نباید باعث شود که شما هم حتما حجم زیادی از مطالب رو در برنامتون قرار بدید. به توانایی خودت دقت کن...
- قبل از شروع برنامه ریزی اهداف خودتان را مشخص کنید مثلا خواندن درس ریاضی در مدت دو روز . بر اساس این هدف برنامه ریزی خود را انجام بده.
- بعد از هر 45دقیقه به مدت یک ربع استراحت کنید و بعد از چند ساعت مطالعه یک استراحت نیم یا یک ساعته برای خودت در نظر بگیر. در زمان استراحت فقط استراحت کنید. یعنی اینکه به ذهنتون اجازه بدید که آرام باشد. استفاده از تلویزیون و موبایل در زمان استراحت ممنوع است. زیرا باعث خستگی ذهن شما میشود.در این زمان به کارهای مورد علاقه تان بپردازید... به تصاویر مورد علاقه تان نگاه کنید. از اتاق مطالعه خارج شوید  و اصلا به امتحان فکر نکنید.
- شیوه مطالعه خیلی مهمه. مثلا در جایی مطالعه کنید که قادر به تمرکز باشی.اگر بتوانی حواس خودتون رو متمرکز کنید کمتر خسته میشوید. اگر عادت دارید در جای ساکت درس بخوانید سعی کنید محیط خانه را آرام کنید یا به کتابخانه بروید  و از اطرافیان هم بخواهید که محیط را آرام کنند.
- از ورود افکار منفی به ذهن خودت خودداری کن. مثلا اینکه من نخواهم توانست موفق شوم... من نمی تونم درس هام رو را طبق برنامه ریزی تمام کنم... من این ترم شاگرد اول نمیشم.. این افکار باعث ایجاد خستگی در شما می شوند. بنابر این توجه کنید که از ورود این افکار خودداری کنید. به توانایی خودتان اعتماد اشته باشید. به برنامه ریزی خودتان اعتماد کنید و مطمئن باشد که موفق میشوید. اگر شما شاگرد اول هستید پس توانا هستید و می توانید باز به بهترین نحو امتحانات را طی کیند. از دوستانی که موجب ایجاد استرس و اضطراب و ایجاد افکار منفی در شما میشوند دوری کنید.
- تغذیه مناسب را در برنامه خودتان قرار دهید. در زمان استراحت تغذیه مناسب داشته باشید. نوشیدنی هایی مانند شیر یا آبمیوه های طبیعی، بیسکویت و آجیل می تواند مفید باشد. از نوشیدن قهوه ، چای و نوشیدنی های صنعتی در زمان مطالعه خودداری کن زیرا موجب افزایش استرس و اضطراب میشه.این یه باور غلط است که چای و قهوه می تونه باعث بیداری و هشیاری بشه.در کوتاه مدت ممکنه باعث بیداری بشه اما در طولانی مدت باعث بهم خوردن تمرکز و ایجاد خستگی میشه.
خوردن صبحانه فراموش نشه زیرا موجب کنترل استرس میشه...

 
 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.