ناشناس

راه های کشف صداقت خواستگار چیست؟

با سلام و تشکر از مشاوره های سابقتون. راه های کشف صداقت خواستگار چیست؟
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

راه های کشف صداقت خواستگار چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

با سلام و تشکر از مشاوره های سابقتون. راه های کشف صداقت خواستگار چیست؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و احترام خدمت شما پرسشگر محترم! و تشکر از ارتباط شما با «راسخون» همراه همیشگی تان، امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.

پی بردن به شناخت واقعی همسر و نوع شخصیت و تفکرات وی، تابع متغیرهای گوناگونی است و نمی‌ توان به سهولت و با یک نگاه و یا صحبت معمولی، به این مهم دست یافت. باید بدانید شناخت واقعی طرف‌ مقابل به هیچ وجه با گفتگوی دو نفره، سؤال و جواب کلیشه‌ای و یا چند بار نشست و برخاست و رفت و آمد خانوادگی و یا تحقیق از چند نفر مشخص نمی‌شود. برخی افراد تبحر زیادی در ظاهر سازی دارند و به‌راحتی می‌توانند با حرّافی و چرب‌زبانی، دروغ‌گویی و... حقیقت را پنهان کنند و یا حقیقت را جور دیگری جلوه دهند و نهایتاً به مقصودشان برسند؛ به همین خاطر، گاهی برخی شناخت‌ها تنها از طریق اجرای آزمون‌ های روان‌شناختی و نیز تحقیق از افراد آگاه به دست می‌ آید. می‌توانید برای آگاهی از شخصیت خود و طرف‌ مقابل، بعد از آشنایی اولیه در جلسات خواستگاری به اتفاق او و با اطلاع خانواده‌ها به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر مراجعه کنید و با کمک گرفتن از مشاوران ازدواج و روانشناسان با تجربه و اجرای تست‌ های مختلف شخصیت، از خصوصیات شخصیتی هم و نیز از میزان تناسب خود با طرف‌ مقابلتان، اطلاع حاصل فرمایید. معمولاً سه روش برای شناخت همسر و تشخیص ملاک‌ها و معیارهای ازدواج وجود دارد که عبارتنداز:

الف) تحقیق از افراد آگاه = 50 ٪

ب) آزمون‌های روان‌شناختی = 30 ٪

ج) گفت‌ و گو‌های دختر و پسر در جلسات خواستگاری = 20 ٪

همان طور که می‌بینید بیشترین سهم شناخت را تحقیق از افراد آگاه به خود اختصاص داده است. تحقیق، پرس و جو و بررسی ویژگی‌های فکری، اخلاقی، شخصیتی و رفتاری و جایگاه، موقعیت و شرایط خانوادگی فرد مورد نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شما را در تصمیم‌گیری نهایی کمک خواهد نمود؛ بنابراین آنچه شما با گفتگوی دو نفره در صدد شناخت طرف‌مقابل هستید، عملاً مخدوش خواهد شد. از منظر روانشناختی تقریباً نیمی از حرف هایی که در جلسات خواستگاری بین دختر و پسر رد و بدل می شود، بیان برخی ایده‌آل‌ها و آرزوهای طرفین است و واقعیت خارجی ندارد؛ چرا که افراد عمدتاً برای جلب دل طرف مقابل و دریافت پاسخ مثبت، سعی می کنند آرزوها و آیده آل های خود را مطرح کنند و یا گاهی خود را موافق نشان دهند تا اوضاع به نفع خودشان رقم بخورد. البته گاهی ممکن است خود افراد از این موضوع هم اطلاع نداشته باشند و ناآگاهانه و بدون خواست قبلی و بدون انگیزة دروغگویی این گونه برخورد اغراق آمیز، تصنعی و غیر واقعی کنند. البته گفتگوی دوطرفه در حد خودش مهم است و یکی از مهمترین راه‌های شناخت افراد و پی‌ بردن به خصوصیات شخصیتی ویژگی‌های اخلاقی افراد، به حساب می آید. امام علی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید: «تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه»؛ حرف بزنید تا شناخته شوید، چرا که شخصیت هر انسانی در زیر زبانش نهفته است. با دقت در نحوی سخن گفتن افراد، می توان بخشی از شخصیت آنان را دریافت؛ مثلاً انسان با نزاکت و با ادب هیچ‌گاه زبانش را به سخنان زشت و ناپسند و یا الفاظ نامناسب نمی آلاید. رفتار و عملکرد افراد نیز علامت دیگری برای شناخت شخصیت آن‏ها است. پایبندی به اصول اخلاقی، احترام به دیگران، نظم در کارها، نحوه راه رفتن، لباس پوشیدن و دیگر امور شخصی و اجتماعی، نشانگر چگونگی شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی افراد است. به قول سعدی شیرازی: تا مرد سخن نگفته باشد *** عیب و هنرش نهفته باشد.

توجه به دوستان فرد، یکی دیگر از راه‏های شناخت شخصیت و خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی اوست. در روایت آمده است که رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «الْمَرْءُ عَلَى دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِه»؛ «‏آدمی به آیین و کیش دوست خویش است». روش زندگی فرد را دوست او تعیین می کند از این روی امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: هرگاه وضع شخصى بر شما نامعلوم شد و دین و آیین او را نشناختید، به دوستانش بنگرید. اگر اهل دین و آیین الهى‌اند، او نیز پیرو آیین خدا است. تو اول بگو با کیان دوستی *** که تا من بگویم که تو کیستی

باید ببینیم که فرد در گذشته و حال با چه کسانی روابط دوستانه و صمیمانه دارد؛ چون معمولاً افراد با هم‌ فکران خود معاشرت می کنند، پس با شناسایی دوستان نزدیک فرد، می توان خود فرد را بهتر و بیش‏تر شناخت. در ضمن برای شناخت شخصیت طرف مقابلتان، می توانید از خانواده، بستگان و دوستانی که آن فرد را می شناسند و سال‏ها با او رفت و آمد داشته‏اند، از دوستان دوران مدرسه، معلمان و مربیان و... به روحیات و اخلاق او پی ببرید؛ علاوه بر این، وقتی انسان چند مرتبه با کسی رفت و آمد کند، خواهی نخواهی به روحیاتش پی خواهد برد؛ چون هیچ کس نمی‌ تواند صفت اخلاقی و خصوصیت شخصیتی و یا مطلبی را به مدت طولانی در درون خودش پنهان سازد، بالاخره روزی آن را بروز و یا فاش خواهد ساخت. با این شیوه هایی که خدمت تان عرض کردیم، می توان فهمید که فردی که شما قصد ازدواج با او را دارید، به چه میزان صداقت دارد؟!

همواره موفق و کامروا باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.