شنبه، 26 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معیارهای افراد اصلح از منظر قرآن کریم

پرسش :

معیارهای افراد اصلح از منظر قرآن کریم چیست؟


پاسخ :

1. علم و آگاهی و تعهد و امانتداری

«قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم؛ یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم.» (سوره یوسف، آیه 55)
در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است. روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند.
 

2. قدرت و توانمندی

«ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم؛ خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است.» (سوره بقره، آیه 247)
در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است . این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت.
 

3.توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه

«الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکاه و امرو ا بالمعروف و نهوا عن المنکر؛ آن کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا می کنند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.» (سوره حج ، آیه 41)
نماینده مجلس با بهره مندی از فرصت نمایندگی باید در مسیر بندگی خداوند ( اقامه نماز)، برپایی ارزش ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی (امر به معروف) و مقابله با ضد ارزش ها در همه ابعاد (نهی از منکر) و توجه به نیازهای جامعه (ایتاء زکات) گام بردارد.

منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.