مسائل مستحدثه | عقاید: سوال چهار
پرسش :
آیا عالم بودن خداوند و دانش و علم او به کارها و اعمال آدمى باعث جبر نمىشود؟
پاسخ :
باسمه تعالی؛ علم خداوند متعال به کارهاى انسان که اختیارا از او صادر مىشود تعلق گرفته است، و اگر با اختیار واقع نشود، بر خلاف علم پروردگار است. و علم خداوند علّت صدور افعال اختیارى نیست تا جبر لازم بیاید، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.
باسمه تعالی؛ علم خداوند متعال به کارهاى انسان که اختیارا از او صادر مىشود تعلق گرفته است، و اگر با اختیار واقع نشود، بر خلاف علم پروردگار است. و علم خداوند علّت صدور افعال اختیارى نیست تا جبر لازم بیاید، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.