دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حج | فاصله دو عمره: سوال یک

پرسش :

فاصلۀ بین دو عمره چقدر است، و آیا این امر اختصاص به دو عمرۀ مفرده دارد یا در فاصلۀ بین عمرۀ تمتّع و مفرده هم مراعات آن لازم است و آیا در عمرۀ نیابتى هم مراعات فاصله لازم است یا نه؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
احوط آن است که در کمتر از یک ماه به قصد رجاء آورده شود.

آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
به نظر حقیر فاصلۀ بین عمرتین معتبر نیست و هر روز مى‌تواند عمره بجا آورد و لیکن در فاصلۀ کمتر از ده روز کراهت دارد بلکه احتیاط فاصلۀ ده روز است و انجام عمرۀ تمتع بعد از عمرۀ مفرده مانع ندارد. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
بین دو عمرۀ مفرده رعایت ده روز فاصله لازم است ولى بین عمرۀ تمتّع و عمرۀ مفرده رعایت فاصله لازم نیست.

آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
فاصلۀ بین دو عمرۀ مفرده عنوان شهر است و این اختصاص به عمرۀ مفرده دارد و در عمرۀ نیابتى مراعات فاصله لازم نیست.

آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
اظهر عدم اعتبار فصل است بین دو عمره، اگرچه افضل در عمرۀ دوّم این است که در ماه غیر ماه احرام عمرۀ اوّل و یا با فاصلۀ ده روز بین دو احرام باشد، بلکه احد الفصلین احوط است.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
در صورتى که دو عمره از خود معتمر یا از شخص دیگر باشد، نمى‌توان دو عمره را در یک ماه انجام داد بلکه باید هر کدام را در یک ماه انجام بدهد، هرچند اوّلى را در آخر ماه اول و دومى را اول ماه دوم بجا آورد، و چنانچه یکى از دو عمره از خود معتمر باشد و دیگرى از غیرش یا هر دو از دو نفر دیگر غیر از او باشد، مى‌توان هر دو را در یک ماه انجام داد، و رعایت فاصلۀ مزبور بین عمرۀ مفرده و عمرۀ تمتع لازم نیست پس کسى که عمرۀ مفرده انجام داد مى‌تواند بعد از او عمرۀ تمتع را انجام دهد هر چند در همان ماه باشد و همچنین است حال در بجا آوردن عمرۀ مفرده بعد از فراغ از اعمال حج، ولى نمى‌شود عمرۀ مفرده را بین عمرۀ تمتع و حج انجام داد. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
فاصله انداختن بین دو عمرۀ مفرده لازم نیست، حتى مى‌توان در یک روز چندین عمرۀ مفرده انجام داد و در این امر فرقى بین عمره‌اى که براى خود انجام مى‌دهد و عمرۀ نیابتى نیست، و انجام عمرۀ مفرده در بین عمرۀ تمتع و حج تمتع جایز نیست ولى مى‌توان قبل از عمرۀ تمتع یا بعد از حج تمتع و گذشتن ایام تشریق، عمرۀ مفرده بجا آورد.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
در هر ماه قمرى مى‌تواند یک عمرۀ مفرده بجا آورد و اگر بیش از یک عمره بجا مى‌آورد، به قصد رجاء و امید مطلوبیت باشد.

آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
یک ماه هلالى است پس جایز است یک عمره را در یک ماه اگرچه در آخر آن باشد و عمره دیگر را در ماه بعدى اگر چه در اول باشد بجا آورد ولى معتبر بودن فاصلۀ ذکر شده بین عمرۀ مفرده و تمتع، مورد اشکال است البته حکم مختص است بصورتى که دو عمره براى یک شخص باشد چه آن براى خود معتمر باشد یا براى شخص دیگرى باشد.

آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
اگر عمرۀ مفرده را براى خودش انجام داده باشد و بخواهد مکرراً براى خودش بجا آورد یا اگر براى دیگرى بجا آورده و بخواهد دوباره براى همان شخص بجاى آورد چنانچه در همان ماهى است که عمرۀ اوّلى را بجاى آورده، عمرۀ دوم را رجاءً بجاى آورد ولى در تکرار عمره بقصد اشخاص مختلف و همچنین یکى براى خودش و یکى را براى نیابت از دیگرى و نیز بین عمرۀ مفرده و تمتع، فصل معتبر نیست. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
احتیاطاً در فاصلۀ کمتر از ده روز قصد رجاء کند ولى بعد از انجام عمرۀ تمتع، تا اعمال حج را انجام نداده است نمى‌تواند عمرۀ مفرده بجا بیاورد.

​​​​​​​​​​​​​​‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.