احکام حج | قربانی: سوال هفت
پرسش :
الف) با توجه به این که مسخل هاى جدید خارج منا است و ذبح در منا متعذر است و گوشت قربانى در این سال ها اکثراً سوزانده و از بین برده مىشود، آیا زائران مىتوانند سایر اعمال منا را انجام دهند، و قربانى را...
پاسخ :
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
نمىتوانند و باید همان جا قربانى کنند و ترتیب بین اعمال را مراعات نمایند على الأحوط.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
در صورت عدم تمکن از ذبح در منا، ذبح در مذبح فعلى مجزى است و نباید آن را در جاى دیگر انجام داد ولو در همان آنى که قبل از حلق یا تقصیر در منا است بوده باشد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
اگر قربانى در منا از میان مىرود و به هیچ وجه قابل استفاده نیست باید پول آنرا کنار گذارده، و در شهر خودش قربانى کند. (در ماه ذى الحجه آن سال و اگر نتوانست در سال بعد در ایام تشریق).
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
مىتوانند تا آخرین روز روزهاى تشریق تأخیر بیندازند یعنى روز سیزدهم.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح در مکه و یا در وطن مجزى نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى:
ذبح در مسلخ جدید نیز کافى است و قربانى باید در منا ذبح شود.
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
کفایت نمىکند و حکم مسأله بیان شد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
حکم این مسأله از جواب مسألۀ سابق ظاهر مىشود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
با توجه به جواب سؤال قبلى، حکم این مسأله روشن است.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
وظیفهاش را انجام داده است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز نیست و واجب است ذبح در منا باشد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
با پاسخى که از سؤال قبل داده شد موردى براى این سؤال باقى نمىماند. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵
پاسخ سوال الف:
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
نمىتوانند و باید همان جا قربانى کنند و ترتیب بین اعمال را مراعات نمایند على الأحوط.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
در صورت عدم تمکن از ذبح در منا، ذبح در مذبح فعلى مجزى است و نباید آن را در جاى دیگر انجام داد ولو در همان آنى که قبل از حلق یا تقصیر در منا است بوده باشد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
اگر قربانى در منا از میان مىرود و به هیچ وجه قابل استفاده نیست باید پول آنرا کنار گذارده، و در شهر خودش قربانى کند. (در ماه ذى الحجه آن سال و اگر نتوانست در سال بعد در ایام تشریق).
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
مىتوانند تا آخرین روز روزهاى تشریق تأخیر بیندازند یعنى روز سیزدهم.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
ذبح در مکه و یا در وطن مجزى نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى:
ذبح در مسلخ جدید نیز کافى است و قربانى باید در منا ذبح شود.
پاسخ سوال ب:
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
کفایت نمىکند و حکم مسأله بیان شد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
حکم این مسأله از جواب مسألۀ سابق ظاهر مىشود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
با توجه به جواب سؤال قبلى، حکم این مسأله روشن است.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
وظیفهاش را انجام داده است.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
جایز نیست و واجب است ذبح در منا باشد.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
با پاسخى که از سؤال قبل داده شد موردى براى این سؤال باقى نمىماند. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵