شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت سیاه شدن استخوان اسکافوئید بعد از شکسته شدن

پرسش :

من با مچ دستم زمین خوردم که بعد از ۱۰ روز عکس گرفتم و دکتر رفتم. دکتر گفت استخوان اسکافوئید من سیاه شده و نباید این طوری باشه. نمیدونم منظورش از سیاه شدگی چی بود و گچ گرفت. یک ماه که گذشت دستم را باز کردم که هیچ تغییری در استخوان مشاهده نشد و دردم بیشتر هم شد و دکتر دوباره دستم را گچ گرفت. چرا این استخوان جوش نمی گیرد. من قبلا دستم از این بدتر هم شکسته ولی یک ماهه جوش گرفت.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
سیاه شدن استخوان که نام علمی آن نکروز آوازکولر است بیماری است که به علت نرسیدن خون به استخوان ایجاد میشود. استخوان یک بافت زنده است و سلول های آن برای زندگی نیاز به خون دارند. گاهی اوقات بنا به عللی مثلا به علت شکستگی، عروق خونی استخوان قطع شده و خون به اندازه کافی به آن نمیرسد. نتیجه آنست که سلول های استخوان میمیرند. به این وضعیت سیاه شدن استخوان میگویند.

البته رنگ استخوان سیاه نمیشود ولی چون در وضعیت های مشابه وقتی خون به دست یا پا نمیرسد رنگ آن تیره میشود و یا بعد از مدتی میمیرد و رنگ آن سیاه میشود، نکروز استخوان را هم در اصطلاح سیاه شدن آن میگویند.

خونرسانی استخوان اسکافوئید خوب نیست و بعد از شکستگی ممکن است به علت آسیب به عروق آن استخوان به اصطلاح سیاه شود. سیاه شدن استخوان اسکافوئید بعد از گذشت چند ماه از شکستگی در رادیوگرافی دیده میشود پس چنانچه ده روز پس از ضربه علائم سیاه شدگی در رادیوگرافی استخوان اسکافویید دیده شود این وضعیت نمیتواند به علت ضربه ذکر شده باشد.

علت این وضعیت معمولا اینست که استخوان اسکافویید قبلا به علت ضربه شکسته ولی بیمار به آن توجهی نکرده است. استخوان بدون درمان ممکن است جوش بخورد و یا جوش نخورد. در هر دو حال این امکان وجود دارد که درد ناشی از شکستگی بعد از مدتی از بین برود ولی عارضه آن بصورت سیاه شدن استخوان باقی بماند.
این استخوان سیاه شده مستعد بروز درد است. با ضربه مجدد به استخوان درد ایجاد شده و بیمار این بار به پزشک مراجعه میکند و تشخیص سیاه شدن استخوان را میدهد ولی این سیاه شدن همانطور که گفته شده نمیتواند مربوط به ضربه ده روز قبل باشد و به احتمال زیاد قبلا ایجاد شده است.

وقتی استخوان اسکافویید سیاه شود احتمال جوش خوردن آن کم میشود. وقتی هم که استخوان قبلا شکسته شده باشد و بیمار بعد از مدتها به پزشک مراجعه کند به وضعیت موجود در استخوان دیگر شکستگی نمیگویند. وضعیت ایجاد شده در واقع جوش نخوردن شکستگی قبلی است. این شکستگی معمولا با گچ گیری درمان نشده و برای جوش خوردن نیاز به عمل جراحی دارد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط