شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تاثیر مصرف دارو در درمان درد سیاتیک کمر

پرسش :

من مدت ۲ ماه است درد سیاتیک کمر بدون انتشار به پا دارم دو بار به پزشک مراجعه کردم و گفته اند چیز مهمی نیست و به مرور زمان خوب می شود. الان تحت درمان های دارویی پزشک هستم می خواستم بپرسم قرص دیکلوفناک سدیم که دکتر برایم تجویز کرده به جز مسکن بودن خاصیت ضد التهابی هم دارد؟ مصرف این قرص هر روز در چه مدت زمان پوکی استخوان می آورد؟ سوال بعدیم در مورد پماد رزماری (تسکین دهنده ی دردهای عضلانی و مفصلی) است که دوستم به من توصیه کرده آیا این پماد برای درد من مفید است یا تاثیر خاص ندارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
وقتی از سیاتیک صحبت میشو مقصود دردی تیرکشنده است که منشا آن در کمر بوده ولی در اندام تحتانی احساس میشود. پس دردی که به اندام تحتانی انتشار نیابد درد سیاتیکی محسوب نمیشود. البته کمردرد میتواند بدون انتشار به اندام تحتانی باشد و اتفاقا شایعترین انواع کمردردها هم آنهایی هستند که به پا تیر نمیکشند.

یکی از داروهایی که بطور شایعی در کنترل کمردرد بکار برده میشود دیکلوفناک است. دیکلوفناک از دسته داروهای ضد التهای غیر استروئیدی است. این داروها با مهار تولید موادی که در بدن موجب بروز التهاب میشوند درد را کاهش میدهند. از داروهای دیگری که در این دسته هستند میتوان از ناپروکسن، بروفن (ایبوپروفن)، سلکوکسیب (سلکسیب) ، پیروکسیکام و ملوکسیکام (موبیک) نام برد.

داروهای ضد التهاب از جمله دیکلوفناک موجب پوکی استخوان نمیشوند. گرچه مصرف این داروها میتوانند جوش خوردن شکستگی ها را به تاخیر اندازند ولی تاثیری در ایجاد و بروز استئوپروز ندارند.

 پماد رزماری از دسته داروهای گیاهی است که از آن در درمان دردهای عضلانی استفاده میشود. این پماد از روغن رزماری تهیه میشود و روغن رزماری را از برگ گیاهی به همین نام استخراج میکنند. مصرف رزماری بصورت موضعی ممکن است بتواند دردهای ناشی از اسپاسم عضلانی را کاهش دهد.

بسیاری از دردهای مفصلی و عضلانی بعد از فعالیت های بدنی شدید بوجود آمده و معمولا با چند روز استراحت و دوری از فعالیت تسکین میابند. استفاده از گرمای موضعی میتواند به تسکین این دردها کمک کند. با این حال باید به یاد داشت که در صورت ادامه داشتن این دردها باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا علت دقیق و منشا آن مشخص شود.

در درمان بعضی دردهای عضلانی و مفصلی با نظر پزشک میتوان ار دیکلوفناک و رزماری استفاده کرد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.