سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اعتبار شرعی نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا

پرسش :

آیا نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع، اعتبار شرعی دارد؟ و تبعیت از آن وجوب شرعی دارد؟ چنانچه احتمال یا علم به خطا در تصمیمات ایشان وجود داشته باشد، چگونه است؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام محمد عندلیب همدانی، استاد عالی حوزه علمیه قم:

سیره‌ی عقلا بر رجوع جاهل به عالم هست، لذا با توجه به اینکه به وثاقت علمی کسانی که در این ستاد حضور دارند ثابت هست، همین مقدار برای ما کفایت می‌کند که قول آن‌ها حجیت داشته باشد. همان‌طور که سیره‌ی عقلا بر این است که نظم و انضباط در جامعه باید رعایت شود و از هرج‌ومرج دوری گردد، لذا تصمیماتی که این ستاد می‌گیرد به جهت دوری از هرج‌ومرج و بی‌نظمی در اجتماع، برای همه‌ی افراد جامعه لازم الاتباع هست.

با توجه به اینکه این بیماری یک مسئله‌ی جهانی و عمومی است لذا نمی‌توان به‌صورت یک قضیه شخصی با این مسئله برخورد کرد و بر همگان لازم است که تصمیمات و دستوراتی را که این ستاد ابلاغ می‌کند اطاعت و طبق آن حرکت کنند.

در فرض اینکه احتمال خطا، این احتمال قابل پذیرش نیست و ما با توجه به اینکه ایشان اهل خبره هستند و قولشان حجت است، بر اساس نظر آن‌ها باید عمل کنیم. در فرض علم به خطا نسبت به وظایف شخصیه تا جایی که در حیطه شخص است اطاعت از آن‌ها لازم نیست و باید طبق علم عمل کرد، منتها نسبت به وظایف عمومی و اموری که مربوط به امور عموم جامعه می‌شود، رعایت از دستورات ستاد واجب می‌شود چون که مسئله اجتماعی است و هر کسی نمی‌تواند بر اساس علم خودش تصمیم بگیرد.

منبع: شبکه اجتهاد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.