چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

صدور چک ضمانت، مسئولیت کیفری ندارد

پرسش :

بنده 100 میلیون تومان چک ضمانت نزد شخصی گذاشته ام در حالی که 80 میلیون بیشتر پول بدهی نداشتم و چک به روز نبود و چک ضمانت بود برای حداکثر 5 ماه بعد بود ولی ایشان وکیل گرفت و ایشان مرا محکوم کرد و من حالا با قید وثیقه آزاد هستم. حال راهکار پیگیری حق بنده چیست؟


پاسخ :
در سوال مشخص نشده که طرف مقابل این دوست گرامی آیا علیه ایشان طرح شکایت کیفری کرده یا اقدام حقوقی. پاسخ هر کدام متفاوت است. اگر چک بابت ضمانت بوده، در صورت اثبات، صادر کننده مسؤولیت کیفری نخواهد داشت. و به هر حال اگر طرف مقابل بر خلاف آنچه که مقرر بوده عمل کرده، مطابق ماده 674 قانون مجازات اسلامی به عنوان خیانت در امانت قابل تعقیب کیفری خواهد بود.

گفتنی است بین مسئولیت کیفری و مسئولیت مدنی تفاوت‌هایی وجود دارد که در اینجا به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

1ـ در مورد مسئولیت کیفری، ضرر و زیان متوجه جامعه است؛ در صورتی که در مسئولیت مدنی، ضرر و زیان متوجّه یک شخص خاص است. در مسئولیت مدنی، چون عمل ارتکابی مخل نظم عمومی نیست، جامعه از خود دفاع نمی‌کند و متضررِ از جرم، بایستی خسارت‌های وارده به خود را از مرتکبِ جرم مطالبه کند. پس در اینجا مسئولیت، متوجه فرد و درمسئولیت کیفری، مسئولیت متوجه جامعه است.

2ـ هدف از مسئولیت کیفری مجازات مجرم است که به منظور دفاع از جامعه، پاسداری از نظم، جبران خسارت عمومی و اصلاح و تنبّه سایر افراد به مورد اجرا گذاشته می‌شود؛ ولی هدف از مسئولیت مدنی، جبران خسارت شخص زیان دیده است.

منبع: میزان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.