سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا می‌توان معامله‌ای را که سال‌ها پیش انجام شده، باطل کرد؟

پرسش :

زمینی را پدرمان در سال 1318 از شخصی طی وکالتنامه ای خریداری نموده و در همان سال در اداره ثبت به ثبت رسانده است پدرمان در سال 1340 این زمین را در دفترخانه به من فروخته در همان سال اینجانب زمین را مسکونی نموده و در آن ساکن می باشم دارای هفت فرزند دختر و پسر نوه و نتیجه هستم یکی از پسرانم آزاده و جانباز می باشد شخصی ادعای اینکه وکالتنامه جعلی می کند. این شخص بعد ازفوت پدرش که 87 سال سن داشته این ادعا را مطرح نموده در حالی که پدرش هیچ گونه ادعایی را قبلا ننموده لازمبه ذکر می باشد شخصی که قبلا پدر ما از او زمین خریده عموی پدر نامبرده می باشد.


پاسخ :
در پاسخ به سوال شما باید نکاتی را به اختصار بیان داشت:

اول، صرف طرح ادعا به معنای این نخواهد بود که آن ادعا صحیح می باشد؛ لذا مدعی می بایست ادعای خود را اثبات نماید.

دوم، در حین معامله می بایست شرایط اساسی و قانونی برای صحت معامله وجود داشته باشد؛ لذا چنانچه در آن زمان هریک از شرایط اساسی صحت معامله وجود نداشته باشد، معامله مورد نظر اثر قانونی نخواهد داشت؛ ولو سال های سال از وقوع ان گذشته باشد.

سوم، عدم طرح ادعای جعلی بودن اسناد توسط خود فرد، نافی حق طرح این ادعا توسط ورثه فرد نخواهد بود. لذا وراث به قائم مقامی از متوفی می توانند این ادعا را مطرح نمایند.

در ضمن با توجه به تواریخ بیان شده، اظهارنامه های ثبتی موجود در اداره ثبت خود می تواند از ادله احراز مالکیتِ مالک اصلی در این رابطه باشد.

منبع: میزان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.