شبهه: علم فقه کنونى تکلیف مدار است نه حق مدار
پرسش :
شبهه: علم فقه کنونى تکلیف مدار است نه حق مدار؛ یعنى فقط بیانگر تکالیف است و کارى به حقوق مردم ندارد.
پاسخ :
رساله هاى گوناگونى براى فرق بین حکم و حق نوشته شده است. در این جا بنده حقوقى را خدمت شما عرض مى کنم. در رساله ى حقوق آقا على بن حسین (علیه السلام)، حق امام و مأموم، حق فقرا، حق ائمه، حق نساء، حق مسلم بر مسلم، حق طفل، حق مجنى علیه، حق مرتهن، حق مستمع، حق الجوار، حق المالک، حق المساکین، حق الزوج، حق الوارث، حق المدعى، حق المستأجر، حق الغانمین، حق البایع، حق المشترى، حق المتعاقدین، حق شریک، حق الواهب، حق الغُرماء، حق متخاصمین و ... ذکر شده است.
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام
پاسخ آیت الله العظمی جعفر سبحانی (دام ظله):
ما در فقه، بابى به نام احکام داریم و باب هایى به نام حقوق. اول مکاسبِ شیخ خوانده اید که آیا این حکم است یا حق؟رساله هاى گوناگونى براى فرق بین حکم و حق نوشته شده است. در این جا بنده حقوقى را خدمت شما عرض مى کنم. در رساله ى حقوق آقا على بن حسین (علیه السلام)، حق امام و مأموم، حق فقرا، حق ائمه، حق نساء، حق مسلم بر مسلم، حق طفل، حق مجنى علیه، حق مرتهن، حق مستمع، حق الجوار، حق المالک، حق المساکین، حق الزوج، حق الوارث، حق المدعى، حق المستأجر، حق الغانمین، حق البایع، حق المشترى، حق المتعاقدین، حق شریک، حق الواهب، حق الغُرماء، حق متخاصمین و ... ذکر شده است.
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام