سه‌شنبه، 25 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

انطباق اسلام بر امیال خویش

پرسش :

چرا در مباحث اعتقادی، شناخت نظر شارع مقدس و قوانین حقیقی اسلام کار دشواری شده است؟


پاسخ :
شناخت قوانین اسلامى (محتواى واقعى کتاب و سنّت) مخصوصاً در زمینه هاى اقتصادى، دور از هر گونه گرایش به راست و چپ امروز از کارهاى مشکل شده است، نه به خاطر پیچیدگى موضوع؛ بلکه به خاطر اینکه بسیارى از گروه ها قبلا تصمیم هاى خود را گرفته اند و تمام سعی شان این است که مجوّز آن را از اسلام تحصل نمایند، تا در جمهورى اسلامى به عنوان یک فکر اسلامى خرج کنند! آنها سخت به تکاپو افتاده اند که در گوشه و کنار فقه اسلامى فتوائى و یا در لابلاى آیات کتاب الله، آیه اى، و در میان احادیث روایتى پیدا کنند، و با تفسیر و تأویل و حتى گاهى تغییر و تحریف بر مقصودشان منطبق سازند.

آیا اینها قبول ندارند که اسلام یک آئین کامل است و شاید آنچه را من خیال مى کنم غیر عملى و نارسا است از نارسائى فکر من است؟! آیا آنها فکر نمى کنند که اسلام راسین همان تسلیم مخلصانه و بى قید و شرط در برابر دستورات خدا است، نه دستورات الهى را به دنبال فکر قاصر خود کشاندن؟ آیا آنها نمى اندیشند که پیشداوری ها و گرایش ها را در خطوط فکرى اسلامى دخالت دادن اصالت قوانین این آئین جاودانى را به کلى از میان مى برد، و هر روز، و در هر منطقه، و در برابر هر گرایش، شکل آن روز و آن منطقه و آن گرایش را به خود مى گیرد؟ و اسلام به جاى رهبرى انسان ها تا سر حد یک توجیه گر گرایش ها سقوط مى کند؟!

و شبیه داستان مشاور یکى از سلاطین قدیم مى شود که روزى شاه از او پرسید: «مى خواستم نظر اسلام را در فلان مسئله بدانم». مشاور مخصوص گفت: «قربان! نظر شرع مقدّس وسیع است تا اراده ملوکانه چه باشد»؟! چه تفاوتى دارد که کسى توجیه گر اراده ملوکانه باشد، یا توجیه گر خواسته هاى گروهى و گرایش هاى خاص خود؟! مسلمانان راستین و مخلص و فداکار مخصوصاً جوانان تحصیلکرده و انقلابى باید به هوش باشند تا گرایش هاى چپ و راست را به نام اسلام به آنها قالب نکنند، و از عشق و علاقه آنان به اسلام عزیز سوءِ استفاده ننمایند.

منبع: خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، مکارم شیرازی، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب (علیه السلام)، قم، 1360 هـ ش، چاپ اول، ص 120 و 121.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.