سه‌شنبه، 25 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ترسیم جاودانگی اسلام از زبان امام علی علیه السلام

پرسش :

امام علی (علیه السلام) جاودانگی اسلام را چگونه ترسیم نموده است؟


پاسخ :
امام علی(علیه السلام) در بخشی از خطبه 198 «نهج البلاغه» به بیان امتیازات مهم اسلام مى پردازد و جاودانگى این آئین مقدّس را با هشت جمله پرمعنا به زیباترین وجهى ترسیم مى کند و مى فرماید: (خداوند اسلام را چنان قرار داده که هرگز دستگیره اش شکسته نشود و حلقه هایش از هم باز نگردد، اساسش ویرانى نپذیرد و ستون هایش فرو نریزد، درخت وجودش برکنده نشود، مدّتش پایان نگیرد، بر احکامش غبار کهنگى ننشیند و شاخه هایش قطع نگردد)؛ 

«ثُمَّ جَعَلَهُ لَا انْفِصَامَ لِعُرْوَتِهِ، وَ لَا فَکَّ لِحَلْقَتِهِ، وَ لَا انْهِدَامَ لأَساسِهِ، وَ لَا زَوَالَ لِدَعَائِمِهِ، وَ لَا انْقِلَاعَ لِشَجَرَتِهِ، وَ لَا انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ، وَ لَا عَفَاءَ(1) لِشَرَائِعِهِ، وَ لَا جَذَّ لِفُرُوعِهِ». این همان چیزى است که قرآن مجید درباره پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرموده: «مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّنْ رِّجَالِکُمْ وَ لکِنْ رَّسُولَ اللهِ وَ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ ...»(2)؛ (محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده است؛ ولى رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است...).

اصول و ارکان اسلام چنان از سوى خداوند تنظیم شده که با گذشت زمان متزلزل نمى شود و نیازهاى هر زمان و هر مکان در احکام ثابت و متغیّرش(با تغییر موضوعات) پیش بینى شده و همین جامعیّت آن را جاودانه ساخته است.

پی نوشت:
(1). «عفاء» به معناى کهنه و مندرس شدن و در اصل از عفو به معناى صرفه نظر کردن است و چون صرفه نظر کردن از چیزى سبب پوسیدگى و اندراس مى شود این واژه در معناى بالا به کار رفته است.
(2). سوره احزاب، آیه 40.

منبع: پیام امام امیر المؤمنین(علیه السلام)‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیة‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 7، ص 659.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.