حکم قرآن بر سر گرفتن بدون وضو
پرسش :
کسى که وضو ندارد و یا خانمى که حائض است آیا مى تواند شب قدر قرآن بر سر بگیرد؟
پاسخ :
آیات عظام امام، بهجت، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر است که قرآن باز را بر سر نگذارد.1
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.2
آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، قرآن باز بر سر نگیرد.3
تبصره. فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون وضو به آن برساند. و در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى کند که بدون وضو و یا غسل جایز نیست.
پینوشت:
1. صافى و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 317؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروة، ج 1، غایات الوضو، م 3.
2. سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، ج 1، م 164 و وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 164.
3. تعلیقات على العروة الوثقى، غایات الوضو، م 3.
منبع: پرسشها و پاسخهاى برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان، گروه محققان، دفتر نشر معارف، 1385.
آیات عظام امام، بهجت، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر است که قرآن باز را بر سر نگذارد.1
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.2
آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، قرآن باز بر سر نگیرد.3
تبصره. فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون وضو به آن برساند. و در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى کند که بدون وضو و یا غسل جایز نیست.
پینوشت:
1. صافى و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 317؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروة، ج 1، غایات الوضو، م 3.
2. سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، ج 1، م 164 و وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 164.
3. تعلیقات على العروة الوثقى، غایات الوضو، م 3.
منبع: پرسشها و پاسخهاى برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان، گروه محققان، دفتر نشر معارف، 1385.