شهادت حضرت زهرا (س)؛ دستاویزی برای دامن زدن به تفرقه میان شیعه و سنی
پرسش :
برخی چگونگی شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را دستاویزی برای دامن زدن به جدایی و تفرقه میان شیعه و سنی کرده اند؛ نظر شما پیرامون این عقاید چیست؟ و اگر راهکاری نیز دارید بیان بفرمایید.
پاسخ :
امروزه ما نیز نباید از این خطوط قرمز تبیین شده از سوی اهل بیت (علیهم السلام) در ارتباط با جامعه اسلامی عبور کنیم؛ همان طور که نباید دست از شیعه گری که اصالت را به اهل بیت (علیهم السلام) میدهد دست بکشیم؛ این میطلبد که ما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان مبنای وحدت جامعه اسلامی معرفی کنیم؛ امروزه نزدیک شدن شیعه به سنی و سنی به شیعه، راهی است که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام علی (سلام الله علیه) میخواستند؛ امروز اگر اسلام ضربهای بخورد شیعه هم ضربه میخورد و مذاهب دیگر هم ضربه میخورند. اسلام یک چارچوب کلانی است که به صورت قطع و بدون هیچ شک و ریبی باید ایجاد و حفظ شود و نباید نزدیک رفتارهایی رفت که این چارچوب، اصل و فضای کلی اسلام را از بین ببرد؛ شیعه گری درون این چارچوب معنا پیدا میکند و البته ما در ارتباط با برادان اهل سنت، میتوانیم مباحث اختلافی مان را به شکل علمی و فقط و فقط در فضای علمی دنبال کنیم ولی هر دو طرف مان باید اتفاق نظر بر حفظ جامعه اسلامی داشته باشیم.
به نظر میرسد که اگر دو اصل کلی را همواره در نظر دشته باشیم، مشکلات اینچنینی به خودی خود حل خواهد شد. اول این که ما امروز نباید کاری کنیم که وحدت در جامعه اسلامی از بین رفته و به نابودی اسلام بیانجامد، چرا که وحدت، راه حفظ اسلام میباشد و باید این را با تمام قدرت و بی هیچ کم و کاست حفظ کرد و دانست که این راه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام علی (سلام الله علیه) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) است، چون خود آنها هم این را میخواستند.
وم این که اگر مسائلی یا وقایعی هست که در تاریخ رخ داده است، باید قالب ارائه آنها و فضای طرح آنها به گونهای باشد که با آن اصل اساسی کوشش برای حفظ اسلام و حفظ امت اسلامی، هماهنگ باشد. شاید بهترین قالب این است که اگر طرفین خواهان طرح آن هستند، آن را در فضاهای علمی و به صورت آکادمیک بحث کنند؛ بحث علمی، بحث بودن در فضاهای عام نیست، بلکه بحث علمی باید در فضاهای خاص مطرح شود و نباید آنها را در درون جامعه آورد؛ البته در جامعه شیعی، ما میتوانیم جنبههای مربوط به تاریخ را به گونهای مطرح و پی بگیریم که اصطکاکات و تعصباتی را بر علیه شیعه بر نیانگیزاند و اختلاف ایجاد کند؛ دقیقا مثل خود اهل بیت (علیهم السلام) که چگونه با فرزندان مکتب اهل سنت در تماس بودند و امام صادق (علیه السلام) در درس شان هزاران اهل سنت شرکت میکردند؛ آنهایی که در درس امام صادق (علیه السلام) شرکت میکردند، از اهل سنتی بودند که سخت معتقد به مذهب شان بودند، اما رفتار امام صادق (علیه السلام) و یا امام باقر (علیه السلام) به گونهای بود که امکان ارتباط را نه تنها ایجاد میکرد که شدت ارتباط را در پی داشت.
منبع: شبکه اجتهاد
پاسخ از حجت الاسلام احمد مبلغی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
امروزه ما نیز نباید از این خطوط قرمز تبیین شده از سوی اهل بیت (علیهم السلام) در ارتباط با جامعه اسلامی عبور کنیم؛ همان طور که نباید دست از شیعه گری که اصالت را به اهل بیت (علیهم السلام) میدهد دست بکشیم؛ این میطلبد که ما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان مبنای وحدت جامعه اسلامی معرفی کنیم؛ امروزه نزدیک شدن شیعه به سنی و سنی به شیعه، راهی است که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام علی (سلام الله علیه) میخواستند؛ امروز اگر اسلام ضربهای بخورد شیعه هم ضربه میخورد و مذاهب دیگر هم ضربه میخورند. اسلام یک چارچوب کلانی است که به صورت قطع و بدون هیچ شک و ریبی باید ایجاد و حفظ شود و نباید نزدیک رفتارهایی رفت که این چارچوب، اصل و فضای کلی اسلام را از بین ببرد؛ شیعه گری درون این چارچوب معنا پیدا میکند و البته ما در ارتباط با برادان اهل سنت، میتوانیم مباحث اختلافی مان را به شکل علمی و فقط و فقط در فضای علمی دنبال کنیم ولی هر دو طرف مان باید اتفاق نظر بر حفظ جامعه اسلامی داشته باشیم.
به نظر میرسد که اگر دو اصل کلی را همواره در نظر دشته باشیم، مشکلات اینچنینی به خودی خود حل خواهد شد. اول این که ما امروز نباید کاری کنیم که وحدت در جامعه اسلامی از بین رفته و به نابودی اسلام بیانجامد، چرا که وحدت، راه حفظ اسلام میباشد و باید این را با تمام قدرت و بی هیچ کم و کاست حفظ کرد و دانست که این راه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام علی (سلام الله علیه) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) است، چون خود آنها هم این را میخواستند.
وم این که اگر مسائلی یا وقایعی هست که در تاریخ رخ داده است، باید قالب ارائه آنها و فضای طرح آنها به گونهای باشد که با آن اصل اساسی کوشش برای حفظ اسلام و حفظ امت اسلامی، هماهنگ باشد. شاید بهترین قالب این است که اگر طرفین خواهان طرح آن هستند، آن را در فضاهای علمی و به صورت آکادمیک بحث کنند؛ بحث علمی، بحث بودن در فضاهای عام نیست، بلکه بحث علمی باید در فضاهای خاص مطرح شود و نباید آنها را در درون جامعه آورد؛ البته در جامعه شیعی، ما میتوانیم جنبههای مربوط به تاریخ را به گونهای مطرح و پی بگیریم که اصطکاکات و تعصباتی را بر علیه شیعه بر نیانگیزاند و اختلاف ایجاد کند؛ دقیقا مثل خود اهل بیت (علیهم السلام) که چگونه با فرزندان مکتب اهل سنت در تماس بودند و امام صادق (علیه السلام) در درس شان هزاران اهل سنت شرکت میکردند؛ آنهایی که در درس امام صادق (علیه السلام) شرکت میکردند، از اهل سنتی بودند که سخت معتقد به مذهب شان بودند، اما رفتار امام صادق (علیه السلام) و یا امام باقر (علیه السلام) به گونهای بود که امکان ارتباط را نه تنها ایجاد میکرد که شدت ارتباط را در پی داشت.
منبع: شبکه اجتهاد