چرا خداوند شراب را از زنا و آدم کشى بدتر مىداند؟
پرسش :
چرا خداوند شراب را از زنا و آدم کشى بدتر مىداند آیا آیهاى در قرآن در این باره هست؟
پاسخ :
در قرآن مجید اشارهاى به این که شراب از قتل و زنا بدتر است نیست، بلکه آیات قرآنى تنها شراب را حرام و آن را عمل شیطان معرفى نمودهاند.
«اِنَّمَا الخَمرُ و المَیسِرُ... رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّیطانِ فَاجتَنِبوهُ؛1 همانا شراب و... پلیدى است و از کارهاى شیطان پس از آن اجتناب کنید.
اثرات مخرب و ویرانگرى که شراب خوارى بر فرد و اجتماع و اقتصاد و... دارد، بر کسى پوشیده نیست و آمار هولناک جرم و جنایاتى که به سبب خمر انجام گرفته انسان را وحشت زده مىکند.2
روایات ائمه علیهم السلام خمر و شراب را عامل همه زشتىها دانستهاند پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مىفرماید: «الخمر امّ الفواحش؛3 شراب مرکز و منشأ همه زشتىهاست.»
در روایت دیگرى مىخوانیم که همه زشتىها و گناهان را اگر در خانهاى فرض کنید، کلید در آن خانه شراب است.4
در روایتى از امام صادق سؤال شده که چرا خداوند شراب را حرام نموده است؟ امام فرمود چون اگر کسى شراب بخورد عقلش زایل شده، جرّى مىشود و گناهان دیگر را مرتکب شده، حتى دست به قتل و آدمکشى مىزند و زنا مرتکب مىشود و...،5 و نیز در روایت است که شراب خوار تا چهل روز خداوند نمازش را قبول نمىکند.6 لذا مىتوان گفت شراب از این لحاظ از همه گناهان بدتر است؛ چون اگر کسى شراب خورد از ارتکاب گناهان دیگر ایمن نیست و احتمال دارد هر فجورى و قتلى را مرتکب شود.
و براى نگهداشت و حرمت عقل که انسان را از فواحش باز مىدارد باید از شرابخوارى دورى جست.7
پینوشتها:
(1). مائده/ 90
(2). تفسیر نمونه، ج 2، ص 74
(3). میزان الحکمه، ج 3، ص 161
(4). وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 25، ص 340
(5). علل الشرایع، صدوق، ج 2، ص 476؛ همان، ص 162؛ کنز العمال، متقى هندى، ج 5، ص 349
(6). همان، ص 298
(7). همان، ص 163
منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.
در قرآن مجید اشارهاى به این که شراب از قتل و زنا بدتر است نیست، بلکه آیات قرآنى تنها شراب را حرام و آن را عمل شیطان معرفى نمودهاند.
«اِنَّمَا الخَمرُ و المَیسِرُ... رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّیطانِ فَاجتَنِبوهُ؛1 همانا شراب و... پلیدى است و از کارهاى شیطان پس از آن اجتناب کنید.
اثرات مخرب و ویرانگرى که شراب خوارى بر فرد و اجتماع و اقتصاد و... دارد، بر کسى پوشیده نیست و آمار هولناک جرم و جنایاتى که به سبب خمر انجام گرفته انسان را وحشت زده مىکند.2
روایات ائمه علیهم السلام خمر و شراب را عامل همه زشتىها دانستهاند پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مىفرماید: «الخمر امّ الفواحش؛3 شراب مرکز و منشأ همه زشتىهاست.»
در روایت دیگرى مىخوانیم که همه زشتىها و گناهان را اگر در خانهاى فرض کنید، کلید در آن خانه شراب است.4
در روایتى از امام صادق سؤال شده که چرا خداوند شراب را حرام نموده است؟ امام فرمود چون اگر کسى شراب بخورد عقلش زایل شده، جرّى مىشود و گناهان دیگر را مرتکب شده، حتى دست به قتل و آدمکشى مىزند و زنا مرتکب مىشود و...،5 و نیز در روایت است که شراب خوار تا چهل روز خداوند نمازش را قبول نمىکند.6 لذا مىتوان گفت شراب از این لحاظ از همه گناهان بدتر است؛ چون اگر کسى شراب خورد از ارتکاب گناهان دیگر ایمن نیست و احتمال دارد هر فجورى و قتلى را مرتکب شود.
و براى نگهداشت و حرمت عقل که انسان را از فواحش باز مىدارد باید از شرابخوارى دورى جست.7
پینوشتها:
(1). مائده/ 90
(2). تفسیر نمونه، ج 2، ص 74
(3). میزان الحکمه، ج 3، ص 161
(4). وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 25، ص 340
(5). علل الشرایع، صدوق، ج 2، ص 476؛ همان، ص 162؛ کنز العمال، متقى هندى، ج 5، ص 349
(6). همان، ص 298
(7). همان، ص 163
منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.