دوشنبه، 8 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تاثیر داروهای استاتین، لوزارتان و دگزامتازون در کاهش شدت ابتلا به کرونا

پرسش :

آیا داروهای ضد کلسترول(استاتین)، لوزارتان و دگزامتازون در کاهش شدت ابتلا به کرونا موثرند؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:

این موضوع ثابت شده نیست اما بر اساس مطالعات افرادی که از این داروها استفاده می کنند کمتر به کرونا مبتلا می شوند. این اظهارات به این معنی نیست که افراد برای پیشگیری از کرونا این دارو را استفاده کنند چون استاتین عوارض کبدی به همراه دارد اما افرادی که از این دارو پیش از این هم استفاده می کردند همچنان باید از آن استفاده کنند.

فشار خون بیماران کرونایی معمولا کاهش می‌یابد و استفاده از لوزارتان باعث کاهش بیشتر آن می‌شود به همین دلیل لوزارتان بیماران کرونایی که فشار خون بالا دارند در دوره ای که کاهش فشار خون دارند، قطع می شود.

کرونا در موارد خفیف، نیاز به داروی زیادی ندارد. متاسفانه مردم ما داروی زیادی برای کرونا مصرف می‌کنند. تداخلات دارویی می‌تواند موجب برادی‌کاردی، افت قند و افت ضربان قلب شود که افزایش مرگ و میر را در پی دارد.

تنها درمان‌هایی که موجب کاهش مرگ و میر می شود همین داروهای ضد التهابی هستند و دگزامتازون یکی از این داروها است و داروی اکتمرا که در ایران به نام تمزیوا شناخته می‌شود، باعث کاهش مرگ و میر ۱۰ تا ۱۵ درصدی شده است. متاسفانه کرونا درمان ۱۰۰ درصدی ندارد. درمان اصلی کرونا اکسیژن است. افرادی که دچار افت اکسییژن می شوند در خانه نمانند و به مراکز درمانی مراجعه کنند. متاسفانه برای افرادی که اکسیژن خون آنها به زیر ۵۰ تا ۶۰ درصد می رسد نمی توان کاری کرد.

هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم چون هنوز بیماری نوسان دارد. تعطیلات ۶ روزه خوب اجرا نشد و موجب افزایش بیماری شد. طی آن چند روز ورودی بیماران به بیمارستان مسیح دانشوری به ۴۴۰ نفر رسید. در حال حاضر این تعداد به ۳۵۰ تا ۳۷۰ نفر رسیده است اما این تعداد معنی دار نیست. هرگاه تعداد بیماران بر روی یک عدد ثابت ماند می‌توانیم حدس بزنیم به قله رسیدیم که پس از ان کاهش خواهیم داشت اما زمانی که در تعداد نوسان داریم نشان دهنده این است که هنوز به قله نرسیده‌ایم.

مردم خودشان محدودیت را در خانواده خود رعایت کنند. فضای بسته خطرناک است و احتمال ابتلا به بیماری بالا است به همین دلیل خودمان باید به خاطر حفظ جان خود و دیگران از شرایط خطرناک دوری کنیم و فقط برای کارهای واجب به بیرون مراجعه کنیم.

 بسیاری از مردم به جای اینکه در منزل استراحت کنند مدام در حال مراجعه به پزشک هستند و یا اینکه می‌خواهند به کارهای روزمره خود برسند و حتی ورزش و پیاده روی داشته باشند. مراجعه به پزشکان متعدد موجب افزایش شدت بیماری می شود. استراحت کامل بهترین درمان است. مصرف زیاد مایعات و تغذیه مناسب کمک می‌کند بیماری به صورت خفیف مانده و درمان شود.

منبع: دنیای اقتصاد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.