سیمای سوره تکاثر
پرسش :
ویژگی ها، اهداف و محتوای سوره تکاثر چیست؟
پاسخ :
نام: تنها نام این سوره «تکاثر» به معنای فزون طلبی است که این نام از آیه اول این سوره گرفته شده است.
شمارگان: دارای 8 آیه و 28 کلمه و 120 حرف است.
نزول: سوره تکاثر در مکه بر پیامبر صلی الله علیه و آله فرود آمد.(1)
فضایل: از پیامبر صلی الله علیه و آله حکایت شده که: «هر کس سوره تکاثر را بخواند خدا در برابر نعمت هایی که در دنیا به او داده است از او حسابرسی نمی کند و پاداش قرائت هزار آیه را به او می دهد.»(2)
اهداف: محورهای اصلی سوره تکاثر عبارت است از:
1. یادآوری معاد و هشدار در این زمینه.
2. سرزنش فخر فروشان زیاده طلب.
مطالب: مهمترین مطالب این سوره عبارتند از:
1. اشاره ای به زیارت قبور و شمارش آنها برای فخر فروشی. (آیه 2)
2. اشاره ای به دو مرحله از علم یعنی علم الیقین و عین الیقین. (آیات 5-7)
3. اشاره ای به بازپرسی از نعمت ها در رستاخیز. (آیه 8)
4. اشاره ای به مشاهده عینی دوزخ. (آیات 6-7)
پینوشتها:
(1) برخی مفسران مثل صاحب مجمع البیان این سوره را مدنی و ناظر به تفاخر انصار یا یهودیان می دانند، ولی با توجه به شباهت آن با سوره های مکی و اینکه گفته اند ناظر به تفاخر دو قبیله قریش است مکی بودن آن صحیح تر است. (نمونه، ج 27، ص 272)
(2) مجمع البیان، ج 10، ص 532.
منبع: سیمای سوره های قرآن (برگرفته از تفسیر قرآن مهر)، محمدعلی رضایی اصفهانی، انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم قرآن، قم، 1389 ش.
نام: تنها نام این سوره «تکاثر» به معنای فزون طلبی است که این نام از آیه اول این سوره گرفته شده است.
شمارگان: دارای 8 آیه و 28 کلمه و 120 حرف است.
نزول: سوره تکاثر در مکه بر پیامبر صلی الله علیه و آله فرود آمد.(1)
فضایل: از پیامبر صلی الله علیه و آله حکایت شده که: «هر کس سوره تکاثر را بخواند خدا در برابر نعمت هایی که در دنیا به او داده است از او حسابرسی نمی کند و پاداش قرائت هزار آیه را به او می دهد.»(2)
اهداف: محورهای اصلی سوره تکاثر عبارت است از:
1. یادآوری معاد و هشدار در این زمینه.
2. سرزنش فخر فروشان زیاده طلب.
مطالب: مهمترین مطالب این سوره عبارتند از:
1. اشاره ای به زیارت قبور و شمارش آنها برای فخر فروشی. (آیه 2)
2. اشاره ای به دو مرحله از علم یعنی علم الیقین و عین الیقین. (آیات 5-7)
3. اشاره ای به بازپرسی از نعمت ها در رستاخیز. (آیه 8)
4. اشاره ای به مشاهده عینی دوزخ. (آیات 6-7)
پینوشتها:
(1) برخی مفسران مثل صاحب مجمع البیان این سوره را مدنی و ناظر به تفاخر انصار یا یهودیان می دانند، ولی با توجه به شباهت آن با سوره های مکی و اینکه گفته اند ناظر به تفاخر دو قبیله قریش است مکی بودن آن صحیح تر است. (نمونه، ج 27، ص 272)
(2) مجمع البیان، ج 10، ص 532.
منبع: سیمای سوره های قرآن (برگرفته از تفسیر قرآن مهر)، محمدعلی رضایی اصفهانی، انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم قرآن، قم، 1389 ش.