چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مدتى است كه دختر شش ساله ام مرتب لج بازى مى كند. من هم كه نگران تربيت او هستم، سعى مى كنم به خواسته هاى غير منطقى او پاسخ منفى بدهم و اين امر بيش تر وقت ها به مشاجره ى لفظى بن من و او منجر مى شود. شايد اگر علت لج بازى او بر من آشكار شود، ارتباط مناسب ترى را با هم داشته باشيم. لطفا من را راهنمايى كنيد.


پاسخ :
مهم ترين علت لج بازى كودكان كه با حذف آن درصد زيادى از اين رفتار كاسته مى شود، انتقام مداوم و گاه بى رحمانه و غير منصفانه از كودك است كه با بى توجهى شما به نكات و وجوه مثبت شخصيت و رفتار او همراه مى شود. اگر به رفتار خود دقت كنيد، مى بينيد كه كمى نرمش از سوى ديگران، حالت دفاعى را در شما كاهش مى دهد و شما حتى ممكن است به كارى كه مايل به انجام آن نيستيد، در شرايط مثبت و بدون امر و نهى شديد اقدام كنيد. فرزندان نيز چنين هستند، يعنى اگر شما خواسته هاى خود را منطقى بيان كنيد، اگر بيان شما همراه با محبت و عشق باشد، اگر انتقادهاى شما با فاصله‏ى زمانى باشد و او را مورد بمباران انتقاد قرار ندهيد، اگر به او زمان و امكان تجديد نظر بدهيد و اگر نكات مثبت او را تأكيد كنيد، مى -توانيد ريشه هاى لج بازى و حالت دفاعى را در او از بين ببريد و با او رابطه اى سالم و مثبت و سازنده داشته باشيد.
قاطعيت و جديت ازا اساسى ترين ملزومات برخورد با فرزندان است، اما وقتى قوانين، مشخص نباشند و پدر و مادر خود را در اجراى آن موظف نبينند و براى خود حق و تو قايل باشند، نمى توان از فرزندان انتظار داشت كه در مقابل جديد پدر و مادر، به خشم گرايش نيابند.
يكى از راه هاى ايجاد عزت نفس در فرزندان، آگاهى به وجوه مثبت آن ها و بيان و تأكيد بر آن در طول زندگى است. دومين روش، پذيرش بى قيد و شرط فرزندان است.
مهم ترين علت لج بازى كودكان با حذف آن درصد زيادى از اين رفتار كاسته مى شود، انتقام مداوم و گاه بى رحمانه و غير منصفانه از كودك است كه با بى توجهى شما به نكات و وجوه مثبت شخصيت و رفتار او همراه مى شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.