چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

انجام دادن چه اعمالي در روز عاشوار سفارش شده است؟


پاسخ :
علما و بزرگان،براساس رواياتي که از امامان معصوم(ع) وارد شده، اعمالي را مناسب اين روز دانسته اند که انجام دادن آنها ثواب داردکه به برخي ازآنها اشاره مي کنيم.
1.دوري جستن از کارهايي که موجب لذت و خوشي است،مانند خوردن ،نوشيدن،پوشيدن لباس هاي زيبا،گردش و تفريح،مسافرت هاي تفريحي و شادي آفرين و برگزاري مجالس شادي..
2.بر پا داشتن عزاداري و سوگوري؛امام باقر(ع) مي فرمايد:«دراين روز برامام حسين(ع) گريه و عزاداري کنيد و اهل خانه را نيز به عزاداري و گريه تشويق کنيد و در خانه خود مجلس مصيبت برپا داريد واظهار اندوه و ناراحتي کنيد!»
روشن است سفارش امام باقر(ع) مربوط به دوران هايي بوده که درمساجد وحسينيه ها،جلسه هاي عزاداري تشکيل نمي شد.همچنين،شامل افرادي مي شود که توانايي بيرون رفتن از خانه را ندارند. سزاوار است اين افراد در داخل خانه،جلسه عزا برپا کنند وبه ياد مصائب امام حسين(ع)اندوهناک و حزن انگيز اشک بريزند.
3.سلام دادن برامام حسين(ع)؛ براساس روايت امام باقر(ع) کسي که توانايي ندارد روز عاشورا در کربلا باشد،برآن حضرت سلام بدهد واگر بگويد:«السلام عليک يا اباعبدالله»کفايت مي کند و بهتر است که بر ديگر شهدا نيز سلام بدهد.
4.رفتن به زيارت گاه ها.
5.صلوات فرستادن برمحمد و آل محمد.
6.از خداوند براي دشمنان اهل بيت(ع) نفرين و لعن بخواهد،چنان که امام باقر(ع) مي فرمايد:«با جديت،برکشنده آن حضرت لعن و نفرين فرستيد!»
7.دوستداران اهل بيت(ع) چون يکديگر را ديدار کردند،گريه کنند و با اين جمله ها به يکديگر تعزيت گويند:«عظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين(ع) وجعلنا و اياکم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدي من آل محمد عليهم السلام».
8.اندوخته نکردن نيازمندي هاي زندگي درآن روز؛ در روايت است :«اگر انسان در روز عاشوار چيزي را ذخيره کند،برکتي نخواهد داشت وبراي خانواده او نيز برکت ندارد».
9.خواندن دو رکعت نماز پس ازسلام ونفرين برقاتلان آن حضرت؛اين عمل را در آغاز روز و پيش ازظهر انجام دهد.
منبع:ماهنامه اشارات، شماره128


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.