پنجشنبه، 20 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مطابق آيه 173 سورة بقره‌، خداوند از بين حيوانات تنها خوردن گوشت خوك را حرام كرده است‌. به استناد چه آياتي و يا به چه دلايل حيوانات بسيار ديگر در فقه شيعه حرام گوشت محسوب مي‌شوند يا بعضي ديگر مانند اسب و خرگوش مكروه مي‌باشند؟


پاسخ :
حصر در آيه 173 سوره بقره "اضافي‌" است نه حقيقي‌; بدين معنا كه با توجه به ديدگاه كساني كه سخن دربارة آن‌هاست‌، و يا آيه آن‌ها را سرزنش مي‌كند، مطالبي بيان مي‌شود.
يهود عادت داشتند كه وقتي غذا كم مي‌شد به مواردي كه در آيه مطرح شده‌، روي مي‌آوردند و آن‌ها را در ليست غذايي خود قرار مي‌دادند; قرآن نيز با توجه به اين مسأله‌، اين چهار مورد را به صراحت نام برده و بر آن‌ها تأكيد كرده است‌. اين مطلب با توجه به آية بعد كه دربارة گروهي از دانشمندان يهود است كه آيات الهي را پنهان كردند، به خوبي روشن مي‌شود.(ر.ك‌: تفسير من وحي القرآن‌، سيد محمد حسين فضل اللّه‌، ج 3، ص 192، دارالملاك‌، ط الثانيه‌، بيروت‌، 1419 'ûق‌.)
محرمات ديگر كه سخن از آن‌ها پيش نيامده با استناد به روايات دانسته مي‌شوند و اين واگذاري به روايات در اغلب مسائل فقهي صورت گرفته است و به خوردني‌هاي حرام محدود نمي‌شود; چنان كه كيفيت نماز و ذكرهاي آن و نيز مسائل فراوان مربوط به روزه‌، حج‌، خمس و... كه در فقه شيعه آمده‌، هيچ يك به تفصيل در قرآن نيامده و تنها به ذكر كلياتي بسنده شده است‌. ضمناً خوردن گوشت خرگوش حرام است نه مكروه‌.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.