شنبه، 28 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا مردم ما شهدای انقلاب و جانبازان عزیز و تمامی زحماتی را که برای این نظام کشیده اند را فراموش کرده اند ؟ شما چه پیشنهاد هایی برای مقابله با این موضوع دارید؟


پاسخ :
بیشتر مردم عموماً قدردان شهدای انقلاب و جانبازان عزیز می باشند چرا که هر ایرانی به راحتی تشخیص می دهد که اگر ایثار و از خود گذشتگی شهدا و جانبازان نبود استقلال ، امنیت و آزادی ما در معرض خطر جدی قرار داشت. نمود و ظهور این قدر دانی را براحتی می توان در تشییع جنازه شهیدان دید، حضور میلیونی مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد در تشییع جنازه شهدائی که سالها پس از گذشت از جنگ بدن آنها پیدا شده است، شاهد این مدعا است.
هر انسان منصفی در مقابل عظمت وجودی شهدا خود به خود خاضع می شود شهدایی که از هستی خود گذشته و خالصانه به دیدار حق شتافتند. امام راحل دربارة مقام شهدا می فرمایند: زبانها و قلمها در توصیف جوانان و نوجوانان، پیران و سالخوردگان عزیزی که خون پاک خود و سلامت خویشتن را فدا کرده اند تا اسلام زنده و کشور پاینده بماند و از شر دشمنان خونخوار آزاد شود، عاجزند و نیز عاجزند که به پدران و مادران دلیری که چنین فرزندانی را تربیت کردند و به اسلام تقدیم نمودند دلداری دهند ... اینان مشمول عنایت و رحمتهای بی پایان خداوند، در جوار اولیاء عظیم الشأن با سعادت، ‌در دنیا و آخرت قرینند خدایشان رحمت و برکت دهد. درود بی پایان به روح پاک شهیدان راه حق و سلام فراوان بر آسیب دیدگان و آوارگان در جبهه های دفاع از اسلام و ایران اسلامی و درود و سلام بر بازماندگان شهدا و خانواده های آسیب دیدگان.[1]
اما اینکه چرا در موارد اندکی شاهد بی توجهی بعضی از مردم نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و ایثارگران انقلاب اسلامی هستیم عوامل مختلفی را می توان ذکر کرد.
1. دنیا زدگی: عده ای به دلیل غرق شدن در مسائل مادی و هدف قرار دادن دنیا و غرق شدن در شهوات دچار غفلت نسبت به مسائل معنوی و فرهنگ ایثار و شهادت و یا احیانا فراموشی رزمندگان و جانبازان شده اند.کما اینکه در حدیث آمده است که حب و دوستی دنیا ریشة همه گناهان است.
2. عدم معرفی صحیح فرهنگ ایثار و شهادت و بزرگان دفاع مقدس و تلاش دشمن جهت مخدوش کردن این الگوها: انسان برای تنظیم حرکت خویش نیازمند الگوست تأثیر پذیری از الگو بویژه در نسل جوان از ویژگی های رفتار انسان است . به نظر می رسد در پاره ای موارد متاسفانه ما نتوانسته ایم آن طور که باید بزرگان دفاع مقدس را به مردم و نسل جدید معرفی کنیم الگو پذیری بعضی از جوانان از نوع و مدل لباس، آرایش مو، رفتارهای اجتماعی قهرمانان معرفی شده توسط غرب و فراموشی قهرمانان ملی و ایثارگران و شهدا که چون قلل رفیع در بین جامعه درخشیده و نسل های جدید را به تلاش و کوشش و مجاهدت فرا می خوانند به همین علت است.[2]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. کنکاشی در تغییر ارزشها پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته عبدالرضا حاجیلری، چاپ دفتر نشر معارف.
2. تهاجم فرهنگی از دیدگاه سیاسی چاپ سازمان تحقیقات خود کفائی بسیج.
3. ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
پاورقی ها:
[1] . کتب ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی پیام امام در 3/6/61، چاپ اول، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
[2] . فرهنگ و مقاومت فرهنگی از مهدی نوید، انتشارات فلق، چاپ چهارم، صفحه 44، 45.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.