خواص درمانی دارچین در طب سنتی

در طب سنتی گیاهانی که مزاج گرم دارند مفتح هستند”چون گرما موجب فاصله انداختن میان مولکول‌های اجزای جسم و انبساط آن می‌شود.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی دارچین در طب سنتی
مصرف دارچین موجب تقویت قدرت یادگیری می‌شود
 
در طب سنتی گیاهانی که مزاج گرم دارند مفتح هستند”چون گرما موجب فاصله انداختن میان مولکول‌های اجزای جسم و انبساط آن می‌شود.

تعداد کلمات 1026 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

خواص درمانی دارچین

خواص دارچین

دارچین طبع گرمی دارد و مصرف آن در فصول سرد مانند پاییز بسیار مناسب است. 

* دارچین نشاط آور، درمان کننده برخی عفونت ها و تریاق (پادزهر) سموم معدنی، حیوانی و نباتی است و موجب تقویت قلب، مغز، کبد و معده می شود.

* دارچین نیروی بینایی را می افزاید؛ همچنین این دوای مفید، نفخ را کاهش می دهد و رطوبت های مغزی که به صورت نزله (ترشحات پشت حلقی) دیده می شود و شکل مزمن شده آن، یعنی سینوزیت، از مشکلات بزرگ بهداشت و سلامت بشر امروز است را درمان می کند.
آثار مفید دارچین در کاهش قند خون و درمان دیابت، کاهش وزن، کمک به گوارش غذا، سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، کاهش مشکلات قاعدگی، و درمان اضطراب ثابت شده است

* از دارچین در فراورده های دارویی مؤثر در بیماری های روحی- روانی چون تپش قلب، ترس، وسواس، جنون و همچنین برخی بیماری های ریوی و تنفسی چون سرفه های مرطوب و خلط دار، تنگی نفس و گرفتگی صدا نیز استفاده می شود؛ همچنین دارچین آثار خوبی در تقویت کبد و رفع بیماری های آن، بهبود زخم های عفونی، کاهش رعشه، درمان سکسکه، سنگینی سر و برخی سردردها و دردهای رحمی دارد.

* دارچین ادرارآور و قاعده آور، رفع کننده برخی از بیماری های سوداوی (مثل وسواس و جنون) و برطرف کننده بدبویی دهان است و در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می باشد.

* دارچین را می توان به عنوان ضد درد، آلرژی زا، بی حس کننده، ضداسهال، ضدتهوع، ضدهیستامین، ضدلوسمی، ضدتب، ضدزخم، ضداسپاسم، ضدویروس، قابض، ضدقارچ و کاندیدا، معرق و کاهنده پرفشاری خون، حشره کش و کاهنده چربی به کار برد.


دارچین در طب نوین

در پژوهش های نوین نیز آثار مفید دارچین در کاهش قند خون و درمان دیابت، کاهش وزن، کمک به گوارش غذا، سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، کاهش مشکلات قاعدگی، و درمان اضطراب ثابت شده است. همچنین این گیاه دارویی، اثرات ضدقارچ دارد، در آفت دهان به صورت غرغره استفاده می شود و اثرات ضدتشنجی آن نیز مطالعه شده است.
از دارچین برای درمان ضعف و دوران نقاهت بیماری ها، درد عضلات و اسهال کودکان می توان استفاده کرد.
دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.
متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دارچین علاوه بر آن که دیابت را کنترل می کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد. افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود.
اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.
دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود.دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.
 
برخی از خواص مهم این ماده غذایی; 
• تقویت کننده عمومی بدن
• از بین برنده سرفه های مرطوب
• ضد گرفتگی کلیه
• تسکین دهنده دردهای روماتیسمی
• تقویت بینایی
• طبع عرق دارچین
• طبیعت دارچین گرم می باشد
• طریقه مصرف عرق دارچین
• طریقه مصرف : همراه با چای یا بعد از غذا نصف استکان میل شود .
• خواص برای پوست و مو
• آکنه، جوش، و لکه‌ها را درمان می‌کند.

خواص دارچین برای زیبایی;
این ماده کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از آن آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

پوست خشک را نرم می‌کند:
به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و درخشش و نرمی را به پوست بازمی‌گرداند. با ترکیب نمک دریا، روغن بادام، روغن زیتون، عسل و دارچین یک اسکراب برای مبارزه با خشکی پوست تهیه کنید. خواص دارچین برای پوست عالی است.

رنگ چهره را بهبود می‌دهد;
این ماده به لطف ضد قارچ و ضد باکتری بودن‌اش به بهبود رنگ پوست صورت کمک می‌کند. یک موز کوچک را پوره کنید و به آن ماست ساده، دارچین، و آب لیمو اضافه کنید و خمیر نرم و یکدستی تهیه کنید. این خمیر را روی صورت تمیز بگذارید و قبل از شستن آن با آب ولرم اجازه بدهید که به مدت ۱۵ دقیقه بماند. برای از بین بردن اگزما، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید. یک لایه‌ی نازک از این خمیر را در مناطق آسیب دیده بمالید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، درمان را به مدت یک هفته ادامه بدهید.

خطوط ریز را کاهش می‌دهد;
دارچین جریان خون را بهبود می‌دهد و اکسیژن و خون را به سطح بیرونی پوست می‌آورد، و این باعث حجم گرفتن جزئی صورت و یک چهره پرتر می‌شود. با مخلوط کردن چند قطره از روغن معطر دارچین و وازلین، دارویی آماده کنید و آن را در سراسر صورت استعمال کنید، از به کار بردن آن در ناحیه‌ی اطراف چشم بپرهیزید.

منبع : برگرفته از مجله اینترنتی گلدن پدیا

بیشتر بخوانید :
خواص و کاربرد دارچین
خواص دارویی گیاه دارچین
« دارچین »



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.