خواص تره در طب سنتی

از خواص شاخص تره ضد رطوبت و ضد باد بودن آن است.این گیاه انسدادهای کبد وطحال را باز می کند . ادرار و منی را زیاد کرده و محرک میل جنسی است. در تسکین درد بواسیر و کنترل خونریزی بواسیر نافع است .
چهارشنبه، 15 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص تره در طب سنتی
با مصرف ناشتای تره، بوی بد زیر بغل را رفع کنید.
 
چکیده : از خواص شاخص تره ضد رطوبت و ضد باد بودن آن است.این گیاه انسدادهای کبد وطحال را باز می کند . ادرار و منی را زیاد کرده  و محرک میل جنسی است. در تسکین درد بواسیر و کنترل خونریزی بواسیر نافع است .

تعداد کلمات 990 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

خواص تره در طب سنتی

معرفی تره و خواص آن

-متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف تره‌ مانند سیر و پیاز موجب کاهش ابتلا به سرطان روده و پروستات و تثبیت قندخون می‌شود. تره از خانواده گیاهی به‌نام آلیوم (Allium) می‌باشد.
-مصرف گیاهان آلیوم، دو تا چندین دفعه در هفته، باعث کاهش ابتلاء به سرطان روده و پروستات می‌گردد. تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر آلیوم بر سرطانها، نشان داده است که موادی درون این غذاها است که توانایی حفاظت از سلولهای روده را در مقابل عوامل سرطان‌زا دارد
-علاوه بر فوایدی که خانواده آلیوم دارد، تره فرنگی حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، فولات و آهن می‌باشد. ترکیب این مواد مغذی بایکدیگر باعث تثبیت قند خون می‌شود.
-تره حاوی مقادیری منگنز، ویتامین‌های C،۶ B و آهن است و کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. همچنین از خواص درمانی تره‌فرنگی این است که فشارخون را کاهش می‌دهد و از حملات قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. تره‌فرنگی با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و انتهایی سفید هستند و هر چه جوا‌ن‌تر و کوچکتر باشند، اثر درمانی بیشتری دارند.
 

کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون

دانشمندان مشاهده نموده‌اند که گیاهان خانواده آلیوم، کلسترول بد(LDL) خون را کاهش می‌دهند در حالیکه همزمان با آنکلسترول خوب) HDL) را نیز افزایش می‌دهند. این فعالیت بسیار برای جلوگیری از پیشرفت و افزایش پلاکهای خونی که منجر به گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در بیماران دیابت ی می‌گردد بسیار مهم می‌باشد. اگر این پلاکها بدون توقف رشد نمایند، سببحمله قلبی یا سکته می‌گردند. گیاهان آلیوم، حتی باعث کاهش فشار خون بالا، که عامل دیگری برای حمله قلبی و یا سکته می‌باشد، نیز می‌گردد.
 

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در تزه کمی ارسنیک وجود داردو به علاوه اسانس روغنی فرار دارد که جزء عمده و اصلی آن را الیل دی سولفید تشکیل می دهد . در پیاز ان در حدود ۴/۰ درصد الیئین وجود دارد و به علاوه وجود الانین ، ارژی نین ، اسپارتیک اسید ، اسپاراژین ، هیستیدین ، لوسین ، متیونین ، تریپتوفان ، والین ، فنیل الانین ، پرولین ، سرین ، وترئونین در ان گزارش شده است .S.G. I. M. P در هر یک صد گرم از قسمت پایین سفید تره فرنگی و پیاز تره فرنگی خام به طور متوسط مواد زیر وجود دارد .
آب ۸۵ گرم ، پروتئین ۲/۲ گرم ، هیدراتهای کربن ۱۱گرم ، خاکیتر ۹/۰ گرم ، کلسیم ۵۲ میلی گرم ، فسفر ۵۰ میلی گرم ، اهن ۱/۱ میلی گرم ، سدیم ۵ میلی گرم ، پتاسیم ۳۴۷ میلی گرم ، ویتامین A۴۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱۱/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۰۶/۰ میلی گرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، ویتامین C۱۷ میلی گرم
 

خواص – کاربرد

تره سبزی خوردنی برگی است که خوردن آن منافع فراوانی دارد . ضد عفونی کننده روده ها و مدراست و برای معالجه روماتیسم و بیماری های کبدی مفید است . ضماد آن برای نرم کردن ورم ها مفیداست (می نات و پتلو )
تره از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و به طور متوسط خشک است خواص آن گرم کننده و بازکننده انسدادها و گرفتگی ها و لطیف کننده است . اگر برگ آن را با سرکه مخلو ط و در آن له کرده و به پیشانی بمالند خون ریزی از بینی را قطع می کند . خوردن تره پاک کننده قصبه ریه و باز کننده گرفتگی های کبد و مقوی هاضمه و کمر و ملین است .
ترشح ادرار و حیض را زیادمی کند بعنی مدر است و قاعده آور اگر با طعام و بعد از طعام خورده شود کمک به هضم غذا کرده مانع ترش شدن غذا می شود و مزاج را لینت می دهد ونیروی جنسی را تقویت می کند. خوردن آب تره ،خون بواسیر را قطع می کند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است .
 برای بیماری های سرد و ترسینه و ورم های ریه و نرم کردن آنها مفید است و با آب جوشانده جو و یا پخته تره با جو برای درد سر ، سینه ، تنگی نفس و پرورده تره در سرکه باز کننده گرفتگی کبد و طحال و خوردن برگ پخته آن برای بواسیر مفید است .
 شیاف برگ کوبیده آن به تنهایی یا با دارو های مناسب برای خشک کردن رطوبت های رحم نافع است. مالیدن پخته آن برای بواسیر و قطره آن که با روغن گل و سرکه مخلوط شده بادش در گوش برای کاهش درد گوش مفید است .
 اگر تره را با کندر و سرکه مالیده و در بینی بریزند برای بند آمدن خون ریزی از بینی نافع است. ضماد تره برای گزیدن افعی و خوردن آن با آب عسل نیز برای خنثی کردن سموم جانوران نافع است.
ضماد تره با سماق برای مخملک و زگیل و با نمک برای التیام زخم های بد مفید است .
 تره از پیاز دیرهضم تر و نفاخ تر است و خون را می سوزاند و بینایی چشم را کاهش می دهد و لثه را خراب می کند و برای گرم مزاجان مضر است از این نظر باید با گشنیز و کاسنی تازه خورد .
 

تخم تره گرم و خشک است

 خوردن تخم تره با تخم مورد برای رفع امراض سرد نافع است ، خون ریزی از سینه و به طور کلی خون ریزی از هر عضوی را فطع می کند ، باز کننده گرفتگی های بلغمی مجاری کبد و محرک اشتها و شکم روش را بند می آورد و گازهای روده ها را تحلیل می برد .
ضماد عصاره تخم تره برای گزیدگی افعی و رفع لکه های پوست نافع است . تخم تره مضر ریه و کلیه و مثانه است از این نظر باید با عسل خورد
 
منبع : برگرفته از کتاب دکتر ملاحی/پارسی طب/آکاایران

بیشتر بخوانید :
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.