ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن و مرد (بخش سوم)

امام رضا (علیه السّلام) می‌فرمایند: «قبل از ازدواج چشم‌هایتان را باز کنید و بعد از آن نیمه‌باز نگه دارید».منظور از باز کردن چشم، همان انتخاب با آگاهی و اطلاع کامل می‌باشد و منظور از نیمه‌باز بودن این است که وقتی ازدواج کردید چشم‌هایتان را بر روی خیلی چیزها ببندید و نادیده بگیرید.
يکشنبه، 13 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن و مرد (بخش سوم)
با وجود این که مردی، زنش را دوست دارد، ممکن است تاریخ‌های مهم زندگی زناشویی را فراموش کند.
 
چکیده :  امام رضا (علیه السّلام) می‌فرمایند: «قبل از ازدواج چشم‌هایتان را باز کنید و بعد از آن نیمه‌باز نگه دارید».منظور از باز کردن چشم، همان انتخاب با آگاهی و اطلاع کامل می‌باشد و منظور از نیمه‌باز بودن این است که وقتی ازدواج کردید چشم‌هایتان را بر روی خیلی چیزها ببندید و نادیده بگیرید.

تعداد کلمات 918 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن و مرد

تفاوت روانی زن و مرد 

4ـ مردها جذب اشیا می‌شوند و زن‌ها جذب اشخاص

از دیگر تفاوت‌های مهم بین زن و مرد، نحوۀ مشغولیت یا گذراندن اوقات فراغت است. مردها دوست دارند در زمان تنهایی یا در جمع با اشیا مشغول و سرگرم شوند. مثلاً برخی آقایان ترجیح می‌دهند در مهمانی‌ها به جای اینکه با هم صحبت کنند بیشتر با تلفن همراه یا تلویزیون و اخبار، خود را مشغول سازند. ولی زن‌ها در مهمانی توجه کمتری به اشیا (تلفن همراه، تلویزیون، رادیو) دارند و بیشتر تمایل دارند با افراد حاضر در مهمانی صحبت کنند. به عبارتی چنانچه چهار مرد سوار قطار شوند و مسافتی را طی کنند به ندرت با هم حرف می‌زنند و گاهی دیده شده که ممکن است از فامیل و اسم همدیگر مطلع نباشند (خانم‌ها می‌توانند برای اطمینان از آقایان سؤال کنند). ولی چهار زن اگر همان وضعیت برایشان رخ بدهد از همان ابتدا باب صحبت را با هم باز می‌کنند. گاهی به گرفتن شماره تلفن، دید و بازدید، حتی خواستگاری برای فرزند یا بستگان و... ختم می‌شود (آقایان می‌توانند برای اطمینان از خانم‌ها سؤال کنند).
 

5ـ مردها به راه‌حل و زن‌ها به همدلی احتیاج دارند

زمانی که یک مرد با مسئله یا مشکلی مواجه می‌شود اولین اقدامی که انجام می‌دهد آن است که در خود فرو رفته و سعی می‌کند به تنهایی راه‌حلی پیدا کند (اصطلاحاً به غار تنهایی خودش فرو می‌رود) اگر بتواند راه‌حلی پیدا کند احساس بهتری نیز پیدا می‌کند، اما اگر نتوانست، مرد دیگری را که برای او قابل احترام است، پیدا کرده و در مورد مشکلش با او حرف می‌زند. ولی یک زن، زمانی که با مشکلی روبه‌رو شد، می‌خواهد راجع به آن مشکل با همسرش حرف بزند و نیاز به همدلی دارد. اگر شوهر نتواند این نیاز زن را مرتفع نماید زن با فرد دیگری مثل مادر، خواهر، خاله، زن همسایه و... در صدد جبران این وضع برمی‌آید. بنابراین وقتی زن، ناراحت است و سرِ صحبت را باز می‌کند مرد، گمان می‌کند که او خواهان راه‌حل است و متوجه نیست که زن صرفاً می‌خواهد که کسی به حرف‌هایش گوش کند. به همین دلیل مرد سعی می‌کند با ارائۀ راه‌حل، مشکل او را برطرف سازد که این اغلب به رنجش و دلخوری منتهی می‌شود.
خانم‌ها: وقتی شوهرتان تو لاک خودش فرو رفته و مشکلی دارد یا اصطلاحاً «گرفته است» در مرحله اول فقط یک بار از او بخواهید که به شما بگوید چه اتفاقی افتاده است. اگر مطرح کرد علاوه بر همدلی به حرف‌هایش گوش کنید و بگویید: «چه کاری از دست من برمی‌آید»... ولی اگر تمایلی به بیان مشکلش نشان نداد او را رها کنید (نه با کم محلی)، بلکه کمتر با او حرف بزنید تا خودش تمایل به آن نشان دهد.
 

6ـ توجه به کلیات (مرد) و توجه به جزییات (زن)

اصولاً مردها به کلیات توجه می‌کنند پس طبیعی است برخی موارد یا مسائل را نبینند و فراموش کنند. فراموش‌کاری در مردها بیشتر از زن‌هاست، چرا که وقتی مردها موضوعی را مدنظر قرار می‌دهند سایر موارد را فراموش می‌کنند. این حالت به خصوص در روابط زناشویی مسئله‌ساز است. مثلاً، با وجود این که مردی، زنش را دوست دارد، ممکن است تاریخ‌های مهم زندگی زناشویی از جمله سالگرد ازدواج، روز تولد و... را فراموش کند. مسئله این نیست که او به همسرش توجه ندارد بلکه مطلب این است که او روی جزئیات تمرکز ندارد اما برای زن‌ها قبول این فراموش‌کاری دشوار است و آن را به حساب بی‌توجهی و بی‌علاقگی همسر خود می‌گذارند. زن‌ها به ریزترین چیزها و نکات توجه دارند، تاریخ و ساعت خواستگاری، عقد و... ولی باید دانست که توجه بیش از حد زنان هم گاهی ممکن است زندگی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اگر زن‌ها بخواهند هر از گاهی، مراسم‌ها یا رویدادها را به شوهرشان یادآوری کنند، ممکن است خاطر همسرشان را مشوش سازند.
 

7ـ در فرایند تصمیم‌گیری مردها بیش از اندازه بسته و متمرکز عمل می‌کنند ولی زن‌ها بیش از حد باز و غیرمتمرکز

همانطور که قبلاً هم اشاره شد زن‌ها، جذب اشخاص می‌شوند و بیشتر ارتباط‌گرا هستند، بنابراین دیگران را در فرایند تصمیم‌گیری خود دخالت می‌دهند تا سرانجام به تصمیم مشترک برسند، اما مرد، ابتدا به تنهایی تصمیم می‌گیرد و بعد تصمیمش را با دیگران در میان می‌گذارد و حاضر است نظرات دیگران را هم بشنود. بدون درک کامل این سبک‌های تصمیم‌گیری، اختلاف نظر، ابهام و رنجش ایجاد می‌شود. وقتی مردی بدون در نظر گرفتن احساس زنش، تصمیم‌گیری می‌کند، زن احساس می‌کند شوهرش به او توجه کافی ندارد و حال آنکه زن باید به این مسئله توجه کند که همسرش به تنهایی به بهترین تصمیمی که به نظرش آمده، رسیده و حال، حاضر است نظرها و پیشنهادهای دیگران را هم بشنود. زن برای رسیدن به تصمیم‌گیری، ابتدا همۀ اطلاعات موجود را جمع‌آوری می‌کند و وقتی مرد رأساً تصمیمی می‌گیرد زن احساس می‌کند باید با او در میان می‌گذاشت بنابراین گلایه می‌کند. مرد نیز در این شرایط، انعطاف خود را از دست داده بر تصمیمی که گرفته پافشاری می‌کند. باید توجه داشت این تفاوت‌ها به این معنی نیست که کدام خوب یا کدام بد است، بلکه هدف این است که زوجین نسبت به تفاوت‌های یکدیگر مطلع باشند و با دیدی باز وارد زندگی شوند. چنانچه امام رضا (علیه السّلام) می‌فرمایند: «قبل از ازدواج چشم‌هایتان را باز کنید و بعد از آن نیمه‌باز نگه دارید».[1] منظور از باز کردن چشم، همان انتخاب با آگاهی و اطلاع کامل همراه با تحقیق می‌باشد و منظور از نیمه‌باز بودن این است که وقتی ازدواج کردید چشم‌هایت را بر روی خیلی چیزها ببندید و خیلی چیزها را نادیده بگیرید.
 
منبع: برگرفته از کتاب "با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنم؟"
نویسنده: دکتر حسن زارعی محمودآبادی

بیشتر بخوانید :
شناخت تفاوت های زن و مرد راهی برای تحمل اختلافات
مهم ترین تفاوت زنان و مردان از دید روانشناسی
تفاوت های زنان و مردان در ارتباط جنسی
نکاتی در مورد تفاوت های مردان و زنان
تفاوت رفتاری میان زنان و مردان
تفاوت احساسات زنان با مردان



پی نوشت :
[1]- تحکیم خانواده، ص 59


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.