بازی­ های کودکانه، چرا و چگونه (بخش اول)

بازی کردن، برای کودک ثمرات فراوانی دارد؛ اما در عین حال هر بازی و فعالیتی برای او مفید نیست. با تربیت صحیح می‌توان کودکی با عزّت نفس بالا پرورش داد که می‌داند چگونه و به چه وسیله‌ای اوقات فراغت خود را پُر کند.
شنبه، 19 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
بازی­ های کودکانه، چرا و چگونه (بخش اول)
 والدین ­می ­توانند با انجام بازی­ های مختلف، فرزندان خود را با مهارت ­های زندگی آشنا کنند.
 
چکیده : بازی کردن، برای کودک ثمرات فراوانی دارد؛ اما در عین حال هر بازی و فعالیتی برای او مفید نیست. با تربیت صحیح می‌توان کودکی با عزّت نفس بالا پرورش داد که می‌داند چگونه و به چه وسیله‌ای اوقات فراغت خود را پُر کند.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

بازی ­های کودکانه، چرا و چگونه

مقدمه

بازی کردن، برای کودک ثمرات فراوانی دارد؛ اما هر بازی و فعالیتی برای او مفید نیست. بنابراین در عین این که باید آن‌ها را تشویق کنید تا سرگرمی‌هایشان را گسترش دهند، نظارت داشته باشید، به وسیلۀ کدام بازی و اسباب‌بازی سرگرم می‌شوند و فواید و مضرّات آن را در نظر بگیرید.
در قرآن کریم آمده است که حضرت یعقوب برای بازی کردن فرزندانش هیچ مخالفتی نکرد، بلکه آن‌ها را از خطراتی که ممکن است موقع بازی کردن تهدیدشان کند آگاه ساخت.[1] با تربیت صحیح می‌توان کودکی با عزّت نفس بالا پرورش داد که می‌داند چگونه و به چه وسیله‌ای اوقات فراغت خود را پُر کند.
 

مفیدترین بازی­ ها و سرگرمی ­ها از دیدگاه اسلام

از دید اسلام، مفیدترین بازی و سرگرمی در نزد خدا، برای کودکان، شنا، تیراندازی و اسب‌دوانی است. در روایات آمده است: به کودکان خود شنا و تیراندازی بیاموزید.[2] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین سرگرمی نزد خدا، اسب‌دوانی و تیراندازی است.[3]
 

انواع بازی‌ها برای کودکان زیر پنج سال از دیدگاه مری دی شرایدن

از آن جایی که این کتاب، برای کودکان زیر هفت سال در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد، سرگرمی‌های ذکر شده مناسب کودکان بالای هفت سال است که از نظر قدرت بدنی و درک خطرات به سطح فکری بالاتر رسیده‌اند، اما روایات دیگر بر مطلق بازی کردن اطفال قبل از هفت سال دلالت دارد. به نظر «مری دی شرایدن» انواع بازی‌هایی که برای کودک زیر پنج سال می‌توان در نظر گرفت عبارتند از:[4]
الف) بازی فعال: از سر، تنه، دست و پا، برای انجام اعمالی مثل نشستن، خزیدن، ایستادن، دویدن، بالا رفتن، پریدن، لگد زدن، و گرفتن استفاده می‌شود. آغاز بازیِ فعال وقتی است که کودک بتواند سر و دست و پا را کنترل کند.
ب) بازی اکتشافی و مهارتی: این نوع بازی برای رشد حواس پنج‌گانه، رشد مهارت‌های حرکتی ظریف و تقویت و هماهنگی بین چشم و دست کودک اهمیّت دارد و موجب درک ثبات شیء و پی بردن به مفاهیم زمان و مکان شده و درست از زمانی شروع می‌شود که طفل با انگشتان بازی می‌کند.
ج) بازی تقلیدی: تکرار کارهای دیگران می‌باشد که حاکی از رشد شناختی و اجتماعی در او بوده و بازتاب امری است که در محیط‌های فرهنگی و اجتماعی می‌بیند و می‌شنود. به وسیلۀ بازی تقلیدی، طفل، با سریع‌ترین و مؤثرترین شیوه، افعال مهم را یاد گرفته و انجام می‌دهد.
د) بازی سازنده: در این بازی، کودک چیزی را خلق می‌کند مثل ساختمان‌سازی؛ البته او با استفاده از مهارت‌های حرکتی ظریف، توانایی‌های جسمی و ادراکات شناختی خود، این بازی را انجام می‌دهد.
هـ) بازی وانمودسازی: نقش بازی کردن، از راه مشاهده و تقلید است که با کمترین امکانات انجام می‌شود. این عمل به کودک اجازه داده تا بینش‌ها و مهارت‌هایش را به نمایش بگذارد. البته این بازی به قدرت تخیّل و خلاقیت کودک وابسته است.
و) بازی با قاعده: که در حدود چهار سالگی شروع می‌شود و مستلزم آن است که کودک تا حدّی بتواند ارزش‌هایی مثل همکاری، رعایت نوبت، عدالت و انصاف را درک کند.
آنچه گفته شد عقیدۀ «شرایدن» بود که به صورتِ کلّیِ بازی‌ها، اشاره داشت. در ادامه انواع بازی‌ها را با توجه به سن کودکان شرح می‌دهیم.
 

انواع سرگرمی قبل از پنج سالگی کودک

ـ بازی از نوع واکنش‌های حسی ـ حرکتی مثل دویدن به اطراف یا چکش زدن، به سمت بازی‌های نمادی مثل تظاهر به ماشین‌سواری تغییر می‌کند.[5] ـ قدرت توجهش به سرعت توسعه می‌یابد. ـ از تجربیّات چند حسی مثل دیدن، شنیدن و حسِّ پاره کردن کاغذ لذت می‌برد. ـ تمایل شدید به بررسی، دست زدن، بوییدن و مزه کردنِ اسباب‌بازی‌هایی دارد که درون جعبه باشند. ـ علاقۀ روزافزونی به نام بردن اشیا در تصاویر، تکرار کلمات، نگاه کردن و گوش دادن به صحبت‌های افراد از خود نشان می‌دهد. با توجه به موارد بالا، اسباب‌بازی طفل را در سال‌های گوناگون می‌توان این گونه شرح داد:
 

نیمۀ اول سال اول

تماشای اسباب‌بازی‌های برّاق، که با نخ به کنار میلۀ رخت‌خوابش آویخته شده و با جریان هوا در حرکت است یا فرفره، اسباب‌بازی‌های فشاری یا مَکیدنی، جغجغه، زنگوله، عروسک‌های صدادار و اسباب‌بازی‌هایی که با پرتاب کردن، زدن، فشار دادن، مکیدن یا تکان دادن سر و صدا ایجاد می‌کنند.
 

نیمۀ دوم سال اول

علاقه به تکان دادن، صدا در آوردن و جویدن اشیائی مثل اسباب‌بازی‌های پلاستیکی دارد. تهیه کتاب‌هایی از جنس پارچه یا مقوای ضخیم، ماشین‌ها یا جانورانی که روی چرخ‌های لاستیکی حرکت می‌کنند، حیوانات عروسکی پارچه‌ای و اسباب‌بازی‌های شناور در آب، برای این سن مفید هستند.[6]

ادامه دارد...

منابع: آقا میری؛ فاطمه سادات (1395)، عطیه الهی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.

بیشتر بخوانید:
بازی ­های کودکانه، چرا و چگونه (بخش دوم)
فواید بازی با کودکان چیست؟
آموزش مفاهیم اخلاقی و دینی در قالب بازی به کودکان
فواید بازی در هفت سال اول زندگی کودک چیست؟
با قصه گویی، فرزندان خود را به مطالعه علاقه مند کنید

پی نوشت :
[1] . یوسف، آیه 13: قالَ إِنِّی لَیَحْزُنُنِی أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَ أَخافُ أَنْ یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غافِلُونَ (با فرزند خود این گونه باشید، ص 74).
[2] . عَلَمُوا أولادَکُمُ السّبَاحَهَّ وَ الرّمَایَه (الکافی، ج 6، ص 169).
[3] . أحَبُ اللّهو إِلَی اللهِ تَعالی إِجراءُ الخَیلِ وَ الرّمی (نهج‌الفصاحه، ص 169).
[4] . مری شرایدن، بازی و رشد کودک، ترجمۀ حمید شبانی حصار، ص 18 ـ 20.
[5] . پاول هنری، رشد و شخصیت کودک، ترجمۀ یاسایی، ص 476.
[6] . بنیامین اسپارک، تغذیه و تربیت کودک، ترجمۀ مصطفی مدنی، ص 346 ـ 350.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.