خفگی نوزاد

گاه به علت بی دقتی والدین و اطرافیان، ممکن است نوزاد شی ای را وارد دهان کند که باعث خفگی او شود. در این موقع چه باید کرد. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات خوبی را به دست آورید.
دوشنبه، 18 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خفگی نوزاد
در مورد اسباب بازی های کودکان باید دقت کرد که به علت ریز بودن باعث خفگی کودک نشوند.
 
چکیده: گاه به علت بی دقتی والدین و اطرافیان، ممکن است نوزاد شی ای را وارد دهان کند که باعث خفگی او شود. در این موقع چه باید کرد. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات خوبی را به دست آورید.

 تعداد کلمات 426 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه

خفگی نوزاد

خفگی در نوزاد

چنانچه کودک شما به صورت ناگهانی دچار توقف تنفس و یا اختلال هوشیاری شد، به فکر احتمال خفگی و انسداد راه هوایی به وسیله جسم خارجی باشید. اگر محل عبور هوا کاملا بسته شده باشد کودک بی هوش خواهد شد و خطر مرگ او را تهدید خواهد کرد. لذا سرعت عمل در خارج کردن جسم خارجی و برگرداندن تنفس بسیار مهم است.
 

الف) علائم و نشانه های خفگی عبارتند از:

  • سرفه
  • جاری شدن آب دهان و صداهای بم
  • کبود شدن لب ها
  • نفس نفس زدن و تلاش فراوان برای نفس کشیدن.


ب) نخستین اقدام ضروی:

در مورد طفل شیرخوار، وی را روی ساعد یک دستتان بخوابانید و در همان حال سرش را با دست نگه دارید. باید سر کودک پایین تر از سینه اش باشد. سپس با دست دیگر چند ضربه آرام به پشت او ( بین دو کتفش) بزنید.
کودک بزرگتر را به صورت دمر روی زانوی خود بخوابانید، به طوری که سرش کاملا رو به پایین قرار گیرد. سپس سینه او را با دست نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او بین دو کتف چند ضربه بزنید.

نکته: هنگام خارج کردن لقمه یا جسم خارجی از دهان شیرخواران کوچک، نهایت دقت را انجام دهید. فقط زمانی انگشت خود را در داخل حلق کودک فرو کنید که جسم خارجی را ببینید، زیرا خطر اینکه شیء بر اثر فشار انگشتان شما عقب تر برود وجود دارد. برای این کار هیچگاه انگشت خود را مستقیما به داخل دهان وی نبرید، بلکه انگشتان را از کنار گونه (لپ) کودک جلو برده و به پشت جسم خارجی برسانید و آن را خارج کنید. اگر کودک کبود و یا دچار بی هوشی شد، فورا آمبولانس را خبر کنید و در زمانی که منتظر پزشک هستید به پشت کودک ضربات آهسته بزنید تا شیء خارجی جابه جا شود.
 

پ) برای پیشگیری از ورود جسم خارجی در راه هوایی:

  • هرگز کودکان کوچک را که در حال غذا خوردن هستند تنها نگذارید.
  • پسته، فندق و امثال آن را به دست کودکان کمتر از سه سال ندهید.
  • اشیاء و اسباب بازی های کوچک را از دسترس کودکان دور کنید.[1]
 
 منبع: کتاب «ریحانه بهشتی یا فرزند صالح»
نویسنده: سیما مخبر

بیشتر بخوانید :
ایمنی اسباب بازی
انتخاب اسباب بازی برای کودکان
انتخاب اسباب‌بازی کودکان

پی نوشت :
[1] . فصلنامه شیرمادر، شماره 1.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.