فرمول بیان احساسات در زندگی مشترک (بخش اول)

اگر زن و شوهر، به جای آن که به یکدیگر حمله کنند ، از طریق بیان احساساتشان به اصل موضوع مورد اختلاف بپردازند، می ­توانند به مشکلات حمله کنند و در عین حال زندگی مشترک خود را تقویت نمایند.
پنجشنبه، 21 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
فرمول بیان احساسات در زندگی مشترک (بخش اول)
بیان احساسات در زندگی مشترک به صورت صریح و دوستانه ، در تقویت زندگی مشترک بسیار موثر است.
 
چکیده : اگر زن و شوهر، به جای آن که به یکدیگر حمله کنند، از طریق بیان احساساتشان به اصل موضوع مورد اختلاف بپردازند ، می ­توانند به مشکلات حمله کنند و در عین حال زندگی مشترک خود را تقویت نمایند.

تعداد کلمات 886 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

فرمول بیان احساسات در زندگی مشترک

چگونه احساسات خود را  در زندگی مشترک بیان کنیم؟

می خواهیم فرمول ساده ای را برای بیان احساسات به شما بیاموزیم، همان طور که به هزاران زوج آموخته ایم، این فرمول اگر با نگرش صحیح به کار رود، واضح، ساده و بدون خطر و بسیار کاربردی است.

«بگذارید بگویم چه احساسی دارم.»
قسمت اول فرمول این است که به وضوح، به طور مستقیم و همراه با عشق بگوییم «بگذارید بگویم چه احساسی دارم. احساس .... می کنم» (جای خالی را با کلمه ای که احساس شما را توصیف می کند، مانند: ناراحتی، خشم، تنهایی، ناامیدی، نگرانی، خوشحالی، لذت، پر کنید). احساسات و عواطف درونی خود را بیان کنید و از حمله کردن و حالت تهاجمی نسبت به دیگری گرفتن اجتناب کنید.
ممکن است زنی با استفاده از فرمول احساسات به شوهرش بگوید: «وقتی ما هنوز امکان برگزاری مهمانی آبرومندانه ای را نداریم و تو دوستانت را دعوت می کنی، احساس سرخوردگی می کنم.»، «وقتی تصمیمات مهم را با هم نمی گیریم، احساس می کنم نادیده گرفته شده ام.»، «احساس می کنم از من سوء استفاده شده یا مجبور شده ام که میهمان دعوت کنم.»
هنگام استفاده از فرمول احساسات، عبارت «احساس می کنم» را با «فکر می کنم» اشتباه نگیرید. اگر به جای «احساس می کنم» بگویید «فکر می کنم» پس این مسئله دیگر یک احساس نیست. به عنوان مثال جمله «احساس می کنم که تو به من صدمه می زنی!» بیانگر نوعی فکر و قضاوت است و به نوعی الگوی تهاجمی است. بهتر است که خطاب جمله به خودتان باشد و بگویید: «وقتی چنین اتفاقی می افتد، احساس می کنم که صدمه خورده ام.» همچنین می توانید احساساتتان را با عباراتی چون «من .... هستم» بیان کنید. مانند: «وقتی چنین اتفاقی می افتد، من احساس می­کنم آسیب دیده ام.»
به خاطر داشته باشید که هدف، بیان احساسات و عواطف درونی است که بر خود گوینده نیز تأثیر دارد و مانع از آن می شود که به شخص مقابل خود حمله کند. احساسات نه درست هستند و نه اشتباه، فقط وجود دارند. با این حال آنقدر ارزش دارند که بدانیم دیگران چگونه احساس می کنند. این امرمربوط به قسمت دوم فرمول احساسات می شود.

«حال به من بگو چه احساسی داری.»
بعد از آنکه صریح و عاشقانه احساس خود را بیان کردید ، گام بعدی این است که از همسرتان بپرسید: «به من بگو تو چه احساسی داری.» و واقعا گوش کنید. نکته مهم این است که در مورد احساسات همسرتان قضاوت نکنید.
در اینجا مرد احتمالا چنین جمله ای را می گوید: «احساس می کنم مرا درست درک نکرده ای . به تغییر دکوراسیونی که تا به حال در خانه انجام داده ایم، افتخار می کنم و دلم می خواهد آن را به همه نشان بدهم.»
احساسات شکننده هستند و مهم است که از آن ها با دقت مراقبت کنید. اما اگر بتوانیم از طریق بیان احساساتمان به اصل موضوع برسیم، میتوانیم به جای آن که به یکدیگر حمله کنیم به مشکلات حمله کنیم و در عین حال ازدواج خود را تقویت نماییم. زن مورد بحث کم کم متوجه شد که رفتار همسرش جنگ قدرت نبود بلکه شوهرش که از او خودجوش تر و بی مقدمه تر کارها را انجام می دهد، تنها میخواست پیشرفتان را به دیگران نشان بدهد. از سوی دیگر مرد کم کم متوجه شد که از نظر همسرش دعوت کردن افراد به یک مهمانی دوستانه قبل از آن که کارهایشان به اتمام برسد، فشار عظیمی بر او وارد می کرد. او خجالت می کشید که هنوز همه کارها تمام نشده اند.

بار دیگر که احساسات منفی قوی ای داشتید، می توانید از فرمول احساسات برای بیان آن ها استفاده کنید. به مثال های زیر توجه کنید.
1. هر دو می خواهید کنترل تلوزیون را در دست بگیرید تا کانال مورد نظرتان را تماشا کنید. به جای آن که بگویید «چه کسی گفته کنترل همیشه باید دست تو باشد؟» بگویید «وقتی بدون آن که ازمن سوال کنی، کانال تلویزیون را عوض می کنی، حس می کنم خواسته من برایت مهم نیست.»
2. درمورد مسائل مالی صحبت می کنید و صحبت هایتان جدی می شود. به جای آن که بگویید «چقدر برای این دوربین پول دادی؟ دیوانه شده ای؟ چه فکرمی کنی؟ تو هیچ به فکر درآمدمان نیستی!» بگویید «وقتی که تو به بودجه فعلی مان توجهی نمی کنی و چنین دوربین گران قیمتی می خری، من واقعا نگران نحو مدیریت پولمان پس از ازدواج می شوم.»
3. وقتی برای چندمین بار همسرتان فراموش می کند با شما تماس بگیرد. به جای آن که بگویید «میگویی تماس خواهی گرفت اما هیچ وقت تماس نمی گیری. چرا باید با کسی ازدواج کنم که این قدر غیر قابل اعتماد است؟» بگویید «وقتی چند بار پشت سر هم می گویی که به من تلفن خواهی کرد و بعد فراموش می کنی، شک می کنم که بتوانم تعهد عمیق تری با تو برقرار کنم.»
توانایی بیان احساسات منفی به روشی مثبت برای یک ارتباط سالم مهم است، اما صرف وقت و تلاش برای گوش دادن واقعی به یکدیگر نیز به همان اندازه مهم است.

ادامه دارد...

منبع: دیوید آرپ و دیگران ( )، ده قرار مهم برای زندگی مشترک،  ترجمه اکرم قیطاسی، انتشارات صابرین.

بیشتر بخوانید:
فرمول بیان احساسات در زندگی مشترک (بخش دوم)
زوجین و پذیرش تفاوت ها در زندگی مشترک
مهارت‌های ارتباطی در پایداری خانواده
نشانه های عشق کارآمد در زندگی زوجین 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.