خواب بعدازظهر برای کودکان

برخی از کودکان نیاز به خواب بعدازظهر دارند و برخی دیگر نه؛ مقدار ساعت این خواب بسته به نیاز ایشان است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 24 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواب بعدازظهر برای کودکان
مقدار خواب بعدازظهر کودکان وابسته به الگوی خواب ایشان است.
 
چکیده: برخی از کودکان نیاز به خواب بعدازظهر دارند و برخی دیگر نه؛ مقدار ساعت این خواب بسته به نیاز ایشان است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
 
تعداد کلمات 723 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
 

چرا کودک من بعداز ظهرها نمی خوابد

والدین در طول روز، ساعت های زیادی مشغول مراقبت از کودک و برآوردن نیازهای او هستند و به دنبال فرصتی می گردند که کودکشان کمی بخوابد تا آنها نیز استراحت کنند. پدر و مادرها مجبورند برنامه های خودشان را با توجه به کودک شان تنظیم کنند و وقتی کودک خواب است، فرصتی برای استراحت کردن پیدا کنند، ولی گاهی نیز آنها مجبورند وقتی که کودک خواب است، مشغول انجام کارهای خودشان باشند.
 

الگوی  متفاوت کودکان در خواب

الگوی خواب کودکان با یکدیگر فرق دارد و در مراحل مختلف سنی آنها نیزمتفاوت است، کودکان در دوران نوزادی بیشتر ساعات شبانه روز خواب هستند. در شش ماهه ی بعدی زندگی، آنها چند ساعت در روز می خوابند و بعدازظهرها و شب ها را نیز خواب هستند. بعد از این دوران خواب آنها کمتر شده و ممکن است بعدازظهرها نخوابند. بعضی از بچه ها الگوی خواب مشخص ندارند و حتی در دوران نوزادی شان نیز خوب نمی خوابند. بعضی از والدین به کودک اجازه می دهند که هر وقت دلش خواست، بخوابد ولی عده ای دیگر سعی می کنند که کودکشان الگوی خواب منطقی داشته باشد. میزان خواب بعدازظهر بچه ها به این بستگی دارد که آنها شب ها چند ساعت می خوابند. کودکی که شبها نه تا ده ساعت می خوابد، به خواب بعداز ظهر هم نیاز دارد. ولی کودکی که شب ها دوازده ساعت می خوابند، شاید نتواند بعدازظهرها هم بخوابد.

کودکان دو تا دو و نیم ساله اگر بعدازظهرها زیاد بخوابند، شب ها بدخواب می شوند و نمی توانند بخوابند. بنابراین والدین این بچه ها بهتر است به آنها اجازه دهند که صبح ها بیشتر بخوابند تا بعدازظهرها خواب شان نگیرد و یا این که بعدازظهرها با بچه ها بازی کنند تا خوابشان نگیرد. اگر قرار است بچه ها شب ها زودتر بخوابند باید خواب بعداز ظهر آنها کوتاه باشد یا اصلا نخوابند. عده ای از والدین ترجیح می دهند که فرزندشان در اتومبیل نخوابد، چون این کار باعث می شود که شب ها آنها راحت نخوابند و دچار کم خوابی شوند، گاهی اوقات اگر مانع از خوابیدن کودک شویم، با مشکل روبه رو خواهیم شد. این کار باعث بداخلاقی کودک می شود، بنابراین بهتر است والدین این کار را نکنند، شاید اگر کودک بعداز ظهرها نخوابد، شبها خسته تر باشد و دوست داشته باشد که زودتر به رختخوابش برود، ولی اگر در طول روز ناراحت باشد، شب ها نیز نمی تواند خواب خوبی داشته باشد، اگر خواب بعدازظهر کودکان کم باشد، بعضی از آنها احساس خستگی می کنند، ولی عده ای دیگر حتی بعد از یک چرت کوتاه خستگی شان از تن شان در می رود.

بچه هایی که مهد کودک می روند نیز مثل بچه هایی که در خانه هستند، می توانند بعدازظهرها بخوابند نوزادان هروقت دلشان بخواهد می خوابند و بچه های بزرگتر اگر صبح ها زود از خواب بیدار شوند. معمولا چند ساعتی بعدازظهرها نیز می خوابند، خواب بعدازظهر بچه ها باعث می شود که آنها صبح ها خواب آلود نباشند و والدین شان نیز بتوانند شب ها ساعات بیشتری در کنار آنها باشند.
بسیاری از کودکان بعد از خوردن غذا احساس خواب آلودگی می کنند، ولی عده ای دیگر از بچه ها دوست ندارند از والدینشان جدا شوند و دوست دارند با صدای لالایی و نوازش های آنها به خواب روند. اگر فرزندتان بعدازظهرها نمی خوابد، ممکن است شما خسته نشوید و فرصتی برایخودتان نداشته باشید، اما نباید در هیچ شرایطی فرزندتان را به زور بخوابانید، چون این کار عواقب بدی دارد، او ممکن است مدتیطولانی گریه کند و شما از دستش عصبانی شوید و باز نخوابیده باشد. به جای این که کودکتان را مجبور کنید بعدازظهرها بخوابد، می توانید از روش های دیگری استفاده کنید. اگر بعدازظهرها خانه هستید، می توانید از یک پرستار بچه کمک بگیرد تا او مراقب فرزندتان باشد و شما به دنبال کارهای خودتان بروید.
شما همچنین می توانید صبح ها او را زودتر از خواب بیدار کنید تا بعدازظهر یا شب زودتر بخوابد. وقتی فرزندتان به مدرسه رفت ولی باز بعدازظهرها نخوابید، از او بخواهید که مدتی در اتاقش ساکت بماند.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
خواب طبیعی کودک چقدر است؟
ساعت خواب کودکان
7 باور غلط درباره خواب کودکان
هشت حقیقتی که باید در مورد خواب کودکان بدانید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.