از پوشاک گرفتن کودکان

در کنار از شیرگرفتن، جدا کردن کودک از پوشک و آموزش دستشویی رفتن به کودک، دومین دغدغه مادران است که به نوعی در استقلال ایشان کمک می کند. در این نوشتار به این موضوع می پردازیم.
دوشنبه، 25 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
از پوشاک گرفتن کودکان
کوچکی مثانه کودکان، عامل شب ادراری ایشان است.
 
چکیده: در کنار از شیرگرفتن، جدا کردن کودک از پوشک و آموزش دستشویی رفتن به کودک، دومین دغدغه مادران است که به نوعی در استقلال ایشان کمک می کند. در این نوشتار به این موضوع می پردازیم.
 
تعداد کلمات 577 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
از پوشاک گرفتن کودکان

دستشویی رفتن کودکان

راه های مختلفی برای تربیت کردن کودک برای دستشویی رفتن وجود دارد. معمولا کودکان سه تا سه ونیم ساله خودشان به دستشویی می روند و دیگر نیازی به پوشک ندارند. ولی این که بچه ها شب ها نیز بیدار شوند و به دستشویی بروند، گاهی اوقات شش ماه دیگر طول می کشد و معمولا بچه های چهار یا پنج ساله شب ها  بیدار می شوند و به دستشویی می روند. در کودکان کنترل ادرار در شب ها دیرتر از کنترل ادرار در روزهاست چون شب ها  بچه ها مجبورند مدت زیادی خودشان را کنترل کنند و وقتی خواب هستند، شاید نتوانند از خواب بیدار شوند و به دستشویی بروند.

هروقت مثانه ی کودک از لحاظ فیزیکی به اندازه ی کامل تکامل پیدا کرد، او می تواند شب ها نیز ادرار خودش را کنترل کند. در این صورت با خودش به والدینش می گوید که دیگر دوست ندارد شب ها  پوشک شود و یا این که خود پدر و مادر متوجه این مسأله می شوند و وقتی می بینند چند شب پشت سر هم خودش را خیس نکرد، او را از پوشک می گیرند.
گاهی اوقات بچه ها شب ها  خودشان را خیس می کنند و نمی توانند پوشک خودشان را عوض کنند. به آنها بگویید که اگر خودشان را خیس کردند پوشک شان را عوض کنند و شلوار بپوشند. اگر کودک خواست پوشک دیگریبپوشد، به او کمک کنید.

بعضی از والدین نیز برای این که نگذارند شب ها کودکشان خودش را خیس کند، به خصوص اگر در طول روز او مایعات زیادی خورده باشد، او را بیدار می کنند و به دستشویی می برند. بعضی از والدین هم به فرزندشان می گویند که او بزرگ شده و نباید شب ها  خودش را خیس کند. ولی بهتر است این کار را هم نکنید. وقتی مثانه ی کودک به اندازه ی کافی رشد کند، او دیگر خودش را خیس نخواهد کرد. نباید او را تحت فشار بگذارید تا مثل بزرگترها رفتار کند. همچنین نباید او از این کار احساس شرمندگی و یا گناه کند. گاهی اوقات نیز کودک چند ماهی شب ادارری ندارد، ولی یک دفعه ادرار می کند. اگر این اتفاق برای کودکتان افتاد، فکر نکنید که این کارش عمدی و برای ناراحت کردن شما بوده است. شاید خواب او خیلی سنگین بوده که نتوانسته بیدار شود و به دستشویی برود و بالاخره اتفاقی است که افتاده. گاهی اوقات نیز وقتی کودک نگران است و دچار استرس می شود، شب ادراری می کند. مثلا وقتی شما به منزل جدیدی می روید یا وقتی قرار است دوباره بچه دار شویدیا وقتی او تازه به مدرسه می رود.

اگر فرزندتان هنوز هرشب جایش را خیس می کند و یا گاهی این اتفاق می افتد، نباید عصبانی و مأیوس شوید، شاید فکر کنید که دیگر بس است و او را به اندازه ی کافی پوشک کرده اید و دیگر نباید هرشب پتو و ملحفه های او را بشویید. البته احساسات شما را خوب درک می کنیم، ولی باید بدانید زمانی که فرزندتان از لحاظ جسمی آمادگی این کار را پیدا کند، دیگر شب ها  ادرار نخواهد کرد، بنابراین سخت نگیرید و سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی
 

بیشتر بخوانید :
20 نکته درباره دستشویی رفتن کودکان
مامان دستشویی دارم
آموزش توالت رفتن برای کودکان 2 تا 3 سال



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.