کمک به فرزندم در دوران نوجوانی اش

دوران نوجوانی فراز و نشیب های بسیاری دارد. بهترین کاری که والدین باید در این دوران انجام دهند، چه کاری است؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
دوشنبه، 15 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمک به فرزندم در دوران نوجوانی اش
نوجوان نیاز به درک شدن دارد.
 
چکیده: دوران نوجوانی فراز و نشیب های بسیاری دارد. بهترین کاری که والدین باید در این دوران انجام دهند، چه کاری است؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
 
تعداد کلمات 616 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

کمک به فرزندم در دوران نوجوانی اش
چگونه می توانم در دوران نوجوانی فرزندم به او کمک کنم؟

دوران بلوغ دوران رشد و تغییرات بسیاری در نوجوانان است. این دوران برای آنها پر از استرس و فشار است. آنها سؤال های زیادی در مورد خودشان دارند. آنها دوست دارند تنها باشند و کم کم از والدین شان فاصله می گیرند و به فکر زندگی اجتماعی خودشان هستند. والدین نمی دانند که در این دوران باید با فرزندانشان چگونه رفتار کنند.
یکی از نگرانی های نوجوانان ، تفاوت های فردی آنها در رشد و بلوغ است. نوجوانان خیلی دوست دارند شبیه دوستان شان باشند ، بنابراین اگر ببینند مثل آنها رشد نکرده اند نگران می شوند و فکر می کنند هنوز دیگران آنها را به چشم یک بچه نگاه می کنند ، در حالی که آنها به سن نوجوانی رسیده اند.

دختران بیشتر نگران ظاهرشان هستند، چون بلوغ جسمی در آنها مشاهده می شود و ممکن است هم سن و سالان شان آنها را مسخره کنند. بعضی از دختران دوست ندارند لباس زیر بپوشند و از خریدن لباس زیر خجالت می کشند.
موضوع دیگری که در نوجوانان در دوران بلوغ دیده می شود، موهای زاید بدن آنهاست. پسرها و دخترها باید موهای زاید بدنشان را کوتاه کنند. ولی بعضی از نوجوانان از این کار خجالت می کشند. بسیاری از نوجوانان از تغییراتی که در دوران بلوغ در آنها بوجود می آید نگران هستند. پسران صدای شان بم و گرفته می شود و دختران در ظاهر خودشان تغییراتی مشاهده می کنند.
والدین نیز چنین تغییراتی را در فرزند نوجوان خودشان مشاهده می کنند و شاید علاقه ای به حرف زدن در مورد این تغییرات با فرزندشان نداشته باشند. والدین از تغییراتی که یکباره در نوجوانشان بوجود می آید، تعجب می کنند؛ با این وجود برای آنها سخت است که از نوجوانشان سؤال هایی درباره ی این موضوع بپرسند.
حتی اگر بحث کردن دربارهی مسایل مربوط به دوران بلوغ برای شما سخت باشد ولی به فرزندتان اجازه دهید اگر سؤالی برایش پیش می آید از شما بپرسد. کتاب هایی که در زمینهی مسایل بلوغ نوشته شده به او بدهید و بگویید اگر سؤالی از شما دارد می تواند بپرسد.

اگر فکر می کنید نوجوان تان بیش از حد به بدن خودش توجه دارد، سعی کنید توجه او را به کارهایی که برایش جالب است جلب کنید. به او کمک کنید. اگر او خجالت می کشد لباس زیر مناسبی برای خودش تهیه کند خودتان این کار را بکنید و برایش لباس زیر مناسبی بخرید. اگر روی صورت او جوش دیده می شود، صابون ها و کرم های مناسبی برای او تهیه کنید و یا او را به متخصص پوست نشان دهید.
در مورد عادت ماهیانه با دختران حرف بزنید تا او مسایل مربوط به عادت ماهیانه را بداند. دختران با مادرشان راحت تر درباره ی این موضوع حرف می زنند. مسایل کلی را به او بگویید تا هروقت پریود شد بداند بایدچه کار کند. وقتی دخترتان پریود می شود، باید مراقب باشید که دیگران به این مسئله پی نبرد، چون ممکن است او خجالت بکشد.
اگر دخترتان زودتر یا دیرتر از دختران دیگر به بلوغ رسیده، نگران نباشید و با او مثل هم سن و سالانش رفتار کنید. یک نوجوان دوازده ساله یک انسان بزرگ و عاقل نیستن. او هنوز یک بچه است، با او مثل بزرگترها رفتار نکنید. او باید بداند که شما هنوز دوستش دارید. هر قدر بیشتر به او توجه کرده و از او حمایت کنید، او راحت تر می تواند تغییرات دوران بلوغ را بپذیرد و این دوران را پشت سر بگذارد.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
نوجوانان و مساله ای بنام بلوغ
نحوه برخورد با دختر نوجوانمان
چگونگی ارتباط با فرزندان نوجوان
راهکارهای اساسی در برخورد با نوجوان
بحران بلوغ و مشکلات نوجوانان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.