تغییرات دختران در دوران بلوغ

در چند سال اخیر والدین، بخصوص مادران از این که دخترشان در ده تا دوازده سالگی دچار علائم بلوغ شده و عادت ماهیانه‌اش آغاز شود، نگران هستند. آنان تصور می‌کنند در جامعه امروز یک دختر در این سن آمادگی وقوع چنین تغییراتی را ندارد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 28 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تغییرات دختران در دوران بلوغ
دانستن تغییرات دوران بلوغ برای والدین یک امر ضروری است.
 
چکیده: در چند سال اخیر والدین، بخصوص مادران از این که دخترشان در ده تا دوازده سالگی دچار علائم بلوغ شده و عادت ماهیانه‌اش آغاز شود، نگران هستند. آنان تصور می‌کنند در جامعه امروز یک دختر در این سن آمادگی وقوع چنین تغییراتی را ندارد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 589 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
تغییرات دختران در دوران بلوغ

تغییرات نهائی بلوغ دختران

افزایش قد (حدود ۸۰ درصد تا زمان توقف بزرگ شدن سینه و تا حدود ۹۰ درصد از رشد کامل)، لگن خاصره و باسن (تا حدود ۸۰ درصد از رشد کامل عادت ماهیانه) پایان رشد بدنی و بلوغ جنسی است.
 

اضطراب عادت ماهیانه

عادت ماهیانه ممکن است در برخی موارد با اضطراب در میان دختران همراه شود، در جوامع و خانواده‌هایی که آموزش جنسی الزامی به نوجوانان ارائه نمی‌شود، اولین عادت ماهیانه ممکن است با تعبیراتی نادرست از جنسیت، اعتقادات مذهبی و یا احساس طرد شدگی و سردرگمی در دختران همراه شود.
نوجوان ممکن است تصور کند که عادت ماهیانه معمولا همراه با خونریزی، درد آلت جنسی، احساس ضعف و حالات جسمانی ناخوشایند مانند سردرد و با دل درد همراه است، به ویژه آنکه برخی از دختران در این دوران دستخوش اختلالات خلقی ملایم می‌شوند. و ممکن است بی حوصلگی، گوشه گیری و عصبی و یا بهانه جویی و پرخاشگری اتفاق بیافتد.
تمام این نشانه‌ها ممکن است نوجوانی را که تجربه و یا اطلاعات کافی درباره عادت جنسی ندارد دچار اضطراب کند.
از همین رو بسیار ضروری است که از پیش، برای تجربه عادت ماهیانه دارای آمادگی باشد و بداند که چگونه باید با آن روبرو شود و یا معنای این رخداد در بلوغ برای او چیست.
 

عادات ماهیانه دردناک

عادت ماهیانه دردناک که با نشانه های درد شدید در مهبل همراه است در برخی از نوجوانان از همان اولین بار بروز می‌کند؛ با این حال این تجربه که می‌تواند ناشی از عوامل روانی یا جسمانی باشد بر روی زندگی آینده و به ویژه خصایص جنسی نوجوان تأثیر بگذارد.
در برخی موارد ممکن است سبب واکنش افراطی وی به جنسیت و رابطه جنسی شود و او را به دوری گزیدن از جنس مخالف و رابطه جنسی وادارد و یا سبب سردی و بی میلی جنسی او شود، که تشخیص و درمان عادت ماهیانه دردناک می‌تواند از عواقب بعدی آن پیشگیری کند.
در سالهای اخیر، توجه به بروز زمینه های عادت ماهیانه دردناک در نوجوانان بیشتر شده است و تمرکز بسیاری بر عوامل روانی و عواقب آن صورت گرفته است.
همچنین در مورد عادت ماهیانه تصورات و باورهای مذهبی نیز می‌توانند مشکل زا باشند، مثلا اگر دختر نوجوان عادت ماهیانه را دورانی بداند که در آن نجس و ناپاک است و از برخی فعالیت های اجتماعی منع شود می‌تواند تاثیرات منفی در ساختار شخصیت وی بگذارد.
 

عادت ماهیانه و بحران جنسی

عادت ماهیانه در دختران سرآغاز توجه جدی تر به جنسیت هم هست، دختران در این سن به نشانه های بلوغ در بدن خود توجه بیشتری نشان می‌دهند و در واقع بدن خود را کشف می‌کنند، ساعات بسیاری را به مشاهده اندام خود در اینه می‌گذرانند و به ویژه به آلت جنسی خود دقت زیادی می‌کنند، در برخی موارد ممکن است این توجه به جنسیت سبب شود تا تأثیرات محیط خانواده جهت یابی های جنسی نوجوان دستخوش تغییرات ناخواسته ای شود. مثلا در خانواده ای که دختر خانواده را همچون پسر بار آورده اند و یا از وی خواسته اند که نقش پسرانه را ایفا کند، دوگانگی یا بحران جهت یابی جنسی ممکن است طولانی شود و یا سبب در هم آمیختن نقش های جنسی شود.
 
منبع: کتاب «دائره المعارف جنسی خانم ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
بلوغ در دختران
دختران در آستانه بلوغ
بلوغ زودرس در دختران
ویژگی های دوران بلوغ
فیزیولوژی دوران بلوغ و نوجوانی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما