مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش دوم)

برخی اوقات آنقدر سر خودتان را شلوغ می­ کنید که احساس می­ کنید آن روز هرگز تمام نخواهد شد؛ این مسئله موجب افزایش استرس شما خواهد شد. بنابراین یاد بگیرید که چگونه مودبانه به دیگران« نه» بگویید، زاویه‌ی دید خود را نسبت به مشکلات عوض کنید و از تکنیک­ های حل مسئله بهره بگیرید.
يکشنبه، 28 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش دوم)
از تکنیک­ های حل مسئله برای مدیریت استرس می ­توان بهره جست.
 
چکیده : برخی اوقات آنقدر سر خودتان را شلوغ می­ کنید که احساس می­ کنید آن روز هرگز تمام نخواهد شد؛ این مسئله موجب افزایش استرس شما خواهد شد. بنابراین یاد بگیرید که چگونه  مودبانه به دیگران« نه» بگویید، زاویه‌ی دید خود را نسبت به مشکلات عوض کنید و از تکنیک­ های حل مسئله بهره بگیرید.

تعداد کلمات 686 / تخمین زمان  مطالعه 4 دقیقه

مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟

4. کنترل تعهدات خود را به دست بگیرید

در حالی که تعهدات زیادی وجود دارند که نمی­ توانید کنترل­شان کنید، تعداد زیادی هم وجود دارند که کاملا تحت کنترل شما هستند. اکثر مردم به چیزهایی "بله" می­ گویند که از آن ها لذت نمی­برند، برعکس باعث اضطراب آن­ها می­ شود یا نمی­ گذارد مسئولیت های مهمتر را انجام دهند. یکی از دلایلی که بیشترمردم احساس اضطراب و استرس دارند این است که سر خودشان را بیش از اندازه شلوغ کرده اند، به گونه ای که نمی توانند کارهای مورد علاقه شان را انجام دهند و با افرادی که دوست شان دارند وقت بگذرانند.
با خودتان قرار ملاقات بگذارید. به خصوص این چیزی است که پدر و مادرها لازم است انجام دهند – برای خودتان وقت بگذارید، به دور از فرزندان و کار و غیره. می توانید پیاده روی کنید، حمام گرم بگیرید، یا با یکی از دوستان تان، دیداری تازه کنید – خیلی مهم است که برای خود وقت بگذارید.
"باید" با "قطعا باید" فرق می کند. شما قطعا باید مالیات خود را بپردازید. اما باید برای کودک خود، قبل از رفتن به مدرسه، غذای خانگی و سالم درست کنید؛ در غیر این صورت احساس عذاب وجدان خواهید داشت – به طور مثال اگر فرزندتان عاشق کتلت است، چرا برایش درست نمی کنید؟ در مورد کارهایی که باید و قطعا باید انجام دهید، فکر کنید.
 
یاد بگیرید که چگونه "نه" بگویید. اگر از رفتن به مهمانی­ های شلوغ به همراه دوستان­ تان مضطرب می شوید، دفعه‌ی بعدی بگویید که نمی­ توانید با آن ها همراه شوید. این یک امر عادی است – و گاهی لازم است – که "نه" بگویید. خطوط قرمز و محدودیت­ های خود را بدانید و به آن ها پایبند باشید. اگر فراتر از محدودیت های تان رفتار کنید، قطعا دچار استرس و اضطراب خواهید شد.
لیستی از کار­هایی که نباید انجام دهید، تهیه کنید. برخی اوقات آنقدر سر خودتان را شلوغ می کنید که احساس می­ کنید آن روز هرگز تمام نخواهد شد. سعی کنید فهرستی از کار­هایی که می­ توانید از برنامه‌ی خود حذف کنید، تهیه کنید. به عنوان مثال:
اگر مجبور هستید روز پنجشنبه تا دیر وقت سر کار بمانید، آن شب شام درست نکنید.
اگر آخر این هفته باید به پدر و مادر خود در مرتب کردن خانه کمک کنید، بیرون رفتن با دوستان تان را کنسل کنید. هفته‌ی آینده هم می توانید با آن ها قرار بگذارید.
اگر برای امتحان مدرسه باید مطالعه داشته باشید، به جای 2 ساعت، نیم ساعت به باشگاه بروید.
 

5. از تکنیک های حل مسئله استفاده کنید

به جای آنکه بگویید فلان کار من را عصبی می کند و فلان کار به من استرس وارد می کند، به این فکر کنید چگونه می­ توانید آن ها را از بین ببرید. زاویه‌ی دید خود را نسبت به مشکلات عوض کنید و ببینید چه چیزی به شما کمک خواهد کرد تا کنترل زندگی تان را مجددا به دست بگیرید.
به عنوان مثال، اگر می ­دانید ترافیک شما را عصبی می­کند، زیرا وقت شما را تلف می­ کند، از خودتان بپرسید چه کاری می ­توانید انجام دهید تا خاطره‌ی شما را از ماندن در ترافیک تغییر دهد. راه­ های متعددی وجود دارد (مثلا به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید، یک کتاب خوب مطالعه کنید و یا از یکی از دوستان­ تان بخواهید که در طول مسیر با شما همراه شود). این کارها را به تناوب انجام دهید و ببینید کدام شان برای شما بهترین گزینه است. عوامل استرس زا را به عنوان مشکلاتی در نظر بگیرید که قابل حل هستند، مانند پازل و یا سوالات ریاضی.
 

6. با افراد مثبت معاشرت داشته باشید

تحقیقات نشان داده است افرادی که در معرض فشارهای زیاد زندگی قرار می ­گیرند، مثل از دست دادن همسر و یا شغل ، اگر با دوستان و اعضای خانواده شان که قابل اعتماد هستند مراوده داشته باشند، بهتر می توانند غم و مصیبت وارد شده را تحمل کنند. با افراد مثبتی که در زندگی­ تان وجود دارند رفت و آمد داشته باشد، آن هایی که به شما احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس می دهند و تشویق تان می­ کنند مثبت فکر کنید.
تعاملات خود را با افرادی که به شما استرس وارد می­ کنند، کم کنید. اگر شخصی در زندگی­ تان وجود دارد که دائما به شما استرس وارد می کند، احتمالا بدون او حال بهتری خواهید داشت. البته شما نمی ­توانید تمامی افراد استرس­ دهنده را از زندگی تان حذف کنید، اما می توانید مراودات روزانه‌ی خود را با آن ها کمتر کنید.
از افرادی که به شما حس ناراحتی القا می­ کنند، دوری کنید. منفی بودن، باعث ایجاد استرس می شود. سعی کنید ارتباط خود را با تمام افراد منفی زندگی­ تان کم کنید. کسی که از شما حمایت نمی­ کند استرس بیشتری در شما ایجاد می کند نسبت به زمانی که تنها هستید.
 
 
منبع: https://www.wikihow.com/Reduce-Stress
مترجم: داوود سرافراز
 

بیشتر بخوانید:
مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش اول)
اولین قدم در کنترل استرس چیست؟
چگونه از اضطراب خود بکاهیم؟ (بخش اول)
چگونه از اضطراب خود بکاهیم؟ (بخش دوم)
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش اول)
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.