آموزش روابط عاشقانه با همسر

عشق و عاشقی یکی از لوازم زندگی زناشویی است. به کمک عشق می‌توانیم زندگی و روابط باهمسر خود را زیباتر کنیم. برای اینکه بدانید چطور می‌توانید روابط تان را عاشقانه کنید مطلب زیر را مطالعه کنید.
شنبه، 3 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آموزش روابط عاشقانه با همسر
بعد از ازدواج باید سعی کنیم روابط مان عاشقانه‌تر شود.
 
چکیده: عشق و عاشقی یکی از لوازم زندگی زناشویی است. به کمک عشق می‌توانیم زندگی و روابط باهمسر خود را زیباتر کنیم. برای اینکه بدانید چطور می‌توانید روابط تان را عاشقانه کنید مطلب زیر را مطالعه کنید.
 
تعداد کلمات 891 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

آموزش روابط عاشقانه با همسر

آموزش پنج زبان عشق

در عشق خلاق، نظرمان بر انتخابی با آگاهی و تعامل عقل و احساس است. ازدواجی که در آن و برای بقای آن از خود خلاقیت به خرج داده و درصدد بهبود و ارتقای کیفیت زندگی‌مان هستیم و با مؤلفه‌هایی چون آگاهی، خودشناسی، هوش، استعداد، تعهد، صمیمیت، داشتن آزادی و آزادی‌خواهی در روابط، احترام متقابل، توجه به روابط جنسی، انتقادهای سازنده، تحسین نقاط قوت یکدیگر و خلاقیت می‌توانیم به این مهم کمک کنیم. حال برای بهبود زندگی و داشتن روابط قشنگ و عاشقانه بعد از ازدواج طبق نظریه این کتاب با پنج زبان عشق آشنا می‌شویم.
 

زبان اول عشق: کلام تاییدآمیز

شامل تشکر و قدردانی از کارهای بسیار کوچک و معمول در خانه. برای مثال چه لباس قشنگی، چه آرایش موی قشنگی، چه دست‌پخت خوبی، از اینکه بچه را خوب نگه داشتی ممنون، واقعاً متشکرم آشغال‌ها را بردی و ... اگر زن و شوهر مرتب و منظم چنین گفته‌هایی را از هم بشنوند فضای عاطفی بینشان بهتر می‌شود.
هدف عشق به دست آوردن چیزی که شما می‌خواهید نیست، بلکه انجام دادن کاری است برای کسی که دوستش دارید و سعادت او را می‌خواهید.
اما واقعیت این است که وقتی ما کلام تاییدآمیزی دریافت می‌کنیم به‌احتمال‌قوی ترغیب می‌شویم که متقابلاً کاری کنیم. کلام مهرآمیز، تشویق‌آمیز و فروتنانه زبان بسیاری از مردان وزنان است. البته این زبان اول در افراد با توجه به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و بافرهنگ‌های مختلف و میزان درآمد متفاوت است.
 

زبان دوم عشق: وقت گذاشتن برای یکدیگر

دوتایی باهم صحبت کردن، قدم زدن گاه‌گاهی، به هم توجه کردن، نه اینکه روی دو مبل نشسته و به تلویزیون نگاه کنید، یا درحالی‌که با گوشی موبایل در دنیای مجازی هستید بگویید و بشنوید. درواقع وجه اساسی وقت گذاشتن برای یکدیگر باهم بودن است، نه در کنار هم بودن.
باهم بودن یعنی توجه متمرکز و کامل و این زبان شامل باهم بودن، گفتگوی متمرکز، نگاه کردن به چشم‌های همسر در موقع حرف زدن، گوش دادن و در ضمن آن در پی کشف احساسات طرف مقابل بودن، قطع نکردن سخن او، توجه به حرکات بدن مثل مشت گره‌کرده، فشار بر روی دست، اشک، ابروان گره‌خورده‌ای لرزش صورت و ...

بسیاری از ما برای تجزیه‌وتحلیل مسائل و یافتن راه‌حل تربیت‌شده‌ایم. گاهی فراموش می‌کنیم که ازدواج یک رابطه است نه پروژه‌ای که باید آن را کامل کنیم. البته در این زبان نیز شخصیت افراد موردتوجه است. دکتر چاپ من دو نوع شخصیت را مشاهده کرده؛ نوع اول، «دریای مرده یا بحرالمیت»، افرادی که مخزن عظیمی در وجودشان است که اطلاعات را در آن ذخیره می‌کنند و از حرف نزدن کاملاً راضی و خشنودند. همیشه در برابر پرسش‌ها که کجا بودی؟ می‌گویند: هیچ جا! چه کردی؟ هیچی! یا اتفاقی افتاده؟ نه اتفاقی نیفتاده!
این نوع شخصیت تنها گیرنده و دریافت‌کننده است. بااینکه درونش احساسات و حرف‌های بی‌شماری است و در طول روز تجربه‌ها، احساسات و افکار بسیاری دریافت می‌کند، اما نمی‌تواند بر زبان جاری کند؛ مانند دریای مرده که در غرب خاورمیانه رود جلیله به‌طرف جنوب به دریای اردن می‌ریزد. بحرالمیت هیچ کجا نمی‌رود، تنها دریافت می‌کند و چیزی پس نمی‌دهد.
نوع دوم «ورود جادو»، شخصیتی که هر چه از طریق دروازه چشم و گوش وارد می‌شود، بلافاصله از دروازه دهان خارج می‌کند. البته این دو تا مدتی باهم خوب‌اند.

دریای مرده، شنونده بسیار خوب و وروره جادو، سخنران فوق العاده ای است و معمولاً در برخی مواقع گفته می‌شود خدا دروتخته را خوب به هم جور کرده و خصوصاً در ازدواج‌های سنتی این ادعا بسیار قابل‌قبول است اما بعد از پنج سال که این افراد از خواب بیدار می‌شوند، با خود می‌گویند: راستی او مرا خوب می‌شناسد اما من اصلاً او را نمی‌شناسم! یا چقدر او را نمی‌شناسم، درحالی‌که او از تمام خصوصیات وزندگی من باخبر است و اینجاست که زندگی دو نفر به بن‌بست رسیده و به‌تدریج یکنواختی و روزمرگی عارض می‌شود. یکی از راه‌های یادگیری یک الگوی مناسب این است که هرروز مدتی را باهم بگذرانیم و هر دو طرف رابطه روزانه بتوانند سه مورد از اتفاقاتی که در روز برایشان افتاده را برای همدیگر تعریف کنند.
 

زبان سوم عشق: دریافت هدایا

هدایا از نمادهای بصری عشق است و برای برخی افراد بسیار مهم‌تر از برخی دیگر است. اگر زبان‌اصلی عشق همسرتان دریافت هدیه است، شما می‌توانید هدیه دهنده حرفه‌ای شوید و درواقع یکی از آسان‌ترین زبان‌های عشق برای یادگیری است.
 

زبان چهارم عشق: خدمت به یکدیگر

دو طرف رابطه در خدمت به یکدیگرند. در امور خانه‌داری، بچه‌داری و تمام مسئولیت‌های یک زندگی مشترک بدون در نظر گرفتن مرد و زن بودن. البته یادمان باشد درخواست کردن به عشق جهت می‌دهد ولی دستور دادن جریان عشق را متوقف می‌کند.
 

زبان پنجم عشق: تماس فیزیکی

تماس فیزیکی می‌تواند رابطه را بسازد یا از هم بگسلد. هم می‌تواند نفرت را منتقل کند و هم محبت را. اگر زبان‌اصلی عشق همسرتان، تماس فیزیکی است، هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که وقتی گریه می‌کند در آغوشش بگیرید. برای برخی افراد تماس فیزیکی زبان‌اصلی عشق است، این افراد به لحاظ عاطفی نیاز دارند همسرشان لمسشان کند، دست در موهای آن‌ها کرده و در آغوش کشیدن شان را تکرار کند، دستان یکدیگر را بگیرید.
 
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
ارتباط زن و شوهر
دو نیاز اساسی همسران
پنج ساعت شگفت انگیز برای همسران
را هکارهایی برای افزایش مهر و محبت همسران
اقتدار عاقلانه ، زندگی عاشقانه
توجه به نیازهای اصلی و فرعی همسران



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.