چگونه از لحظات زندگی لذت ببریم؟

هرگز زمانی در زندگی وجود ندارد که همه چیز کامل و ایده ­آل باشد؛ پس برای آن‌چه در زندگی می‌خواهید همین حالا حرکت نمایید. قدردانی و سپاسگزاری از داشته‌های زندگی همواره نیرویی شگرف در انسان ایجاد می‌کند که سبب ایجاد انگیزه و حرکت به سمت موفقیت بیشتر خواهد بود.
يکشنبه، 11 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه از لحظات زندگی لذت ببریم؟
ما می­ توانیم، به راحتی، از اتفاقات ساده‌ای که در اطراف مان جریان دارند، لذت ببریم.
 
چکیده : هرگز زمانی در زندگی وجود ندارد که همه چیز کامل و ایده ­آل باشد؛ پس برای آن‌چه در زندگی می‌خواهید همین حالا حرکت نمایید. قدردانی و سپاسگزاری از داشته‌های زندگی همواره نیرویی شگرف در انسان ایجاد می‌کند که سبب ایجاد انگیزه و حرکت به سمت موفقیت بیشتر خواهد بود.

تعداد کلمات 921 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

چگونه از لحظات زندگی لذت ببریم؟

1. از لحظه‌های تان لذت ببرید

بسیاری از شما در پستی و بلندی مسائل زندگی چنان تلاش کرده‌اید که خودتان، نیازهای تان و مراقبت از جسم و روان تان را فراموش نموده‌اید؟ از شما می‌پرسم که در هفته گذشته چه‌کاری را فقط برای خودتان انجام داده‌اید؟ آیا از ته دل خندیده‌اید؟ آیا تفریحی داشته‌اید؟
بسیاری از ما بیشتر وقتمان را به نگرانی در خصوص آینده با مرور وقایع گذشته می‌گذرانیم و به راحتی لذت بردن از دقایقی را که درگذرند از دست می‌دهیم، تنها چیزی که حقیقت دارد همین لحظه است. بیایید با یکدیگر تصمیم بگیریم از اتفاقات ساده‌ای که در اطراف مان جریان دارند قدردانی کنیم. لذت بردن از تغییر فصل، نوشیدن فنجانی چای، نگاهی عمیق به فرزندمان، آرمیدن در رختخوابی گرم در نزدیکی ماست.
از تمام چیزهایی که حس می‌کنید، لذت ببرید. کمی تأمل‌ کنید، به حواستان توجه کنید آیا آن‌ها را درک می‌کنید؟ به شگفتی‌های اطراف تان گوش فرا دهید. می‌توانید از پنجره به بیرون نگاه کنید و به زیبایی پرنده کوچکی که روی دیوار نشسته و شما را نگاه می‌کند لبخند بزنید و از لحظات تان لذت ببرید. شما می‌توانید با آن پرنده به یک هم حسی مشترک برسید و به عنوان دو موجود زنده که هماهنگ‌کننده سازوکار خلقتید مسرور از نیرویی الهی شوید.
قدردانی و سپاسگزاری از داشته‌های زندگی همواره نیرویی شگرف در انسان ایجاد می‌کند که سبب ایجاد انگیزه و حرکت به سمت موفقیت بیشتر خواهد بود همانطور که حضرت مولانا فرموده‌اند:
شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند
  

2. تصمیم بگیرید

زندگی شما یک سفر است نه یک مقصد. هر راهی که در زندگی تان می‌روید و هر کاری که انجام می‌دهید، تجربه‌ای به شما می‌بخشد و به واسطه تجارب تان درباره خودتان و جهان اطراف تان، بیشتر می‌آموزید. کمال‌گرایان وقت زیادی را صرف می‌کنند تا تصمیم درستی بگیرند و گاهی در صورت داشتن اضطراب بالا از تصمیم‌گیری اجتناب می‌ورزند. آن‌ها به‌جای این که شرایط موجود را بپذیرند و از فرصت‌های مناسب جهت پیشبرد زندگی شان بهره برند، دچار تردید و بی‌تصمیمی می‌شوند، گزینه‌هایشان را در انتظار نگه می‌دارند، دودل می‌شوند و از تعهد اجتناب می‌ورزند. این بی‌تصمیمی، شک و دودلی برای کمال‌گرایان به بهایی گزاف تمام خواهد شد، بهایی که به‌اندازه از دست دادن وقت، انرژی و فرصت‌های مطلوب زندگی این افراد سنگین است.
یادمان باشد که بسیاری از تصمیمات برای تمام زندگی تعریف نمی‌شوند و هر انتخابی فوایدی را به ما ارزانی خواهد داشت هر چند که شاید مضراتی نیز داشته باشد. بسیار شنیده‌ایم که مردم می‌گویند «من در فلان موقعیت موفق نبوده‌ام.» به‌جای آن می‌توانند فکر کنند که هر انتخابی، موقعیتی است که از دست داده نشده است؛ اگر شما موقعیتی را واقع‌گرایانه و با آگاهی انتخاب نمودید و در آن موفق نشدید می‌توانید راه دیگری را انتخاب کنید. احتمال تصمیم‌گیری اشتباه مسلماً دلیلی منطقی برای بی‌تصمیمی نیست، با خودتان صادق باشید هر چند وقت یکبار پیامد تصمیمات تان فاجعه‌آمیز می‌شود؟ 

تصمیمات تان را راحت‌تر بپذیرید و از نتایج مثبت آن‌ها لذت ببرید و تمرکزتان را بر جنبه‌های موفقیت‌آمیز تصمیم‌گیری‌های تان معطوف نمایید. زمانی که شما بی‌نهایت نگران یک نتیجه منفی هستید قادر به تصمیم‌گیری درست نخواهید بود. از طرف دیگر اگر شما بتوانید خودتان را با اتفاقات پیشرو تطبیق دهید قادر خواهید بود در موارد حساس و بحرانی بهتر و راحت‌تر تصمیم‌گیری نمایید. مسیری که درراه دستیابی به هدف طی می‌کنید ارزشی بیش ازآنچه در نهایت به دست می‌آورید دارد. از مسیر حرکتتان لذت ببرید و فارغ از تفکر پیرامون شکست، آزادی خویش در انتخاب را پاس بدارید.
زمانی که لازم است تصمیمات مهمی اتخاذ نمایید باید تمام راه‌های انتخاب را بررسی کنید و از احساس درونی و شهود خویش نیز یاری گیرید سپس با تمام قوا و انرژی راهتان را دنبال کنید. ممکن است نگران تغییرات باشید ولی اگر به خودتان، پروردگارتان و احساس درونیتان اعتماد داشته باشید می‌توانید در راه درست وارد شوید.
هر تصمیمی که گرفتید بزرگ یا کوچک- مهم این است که شما دست به یک انتخاب زده‌اید و در راهی واردشده‌اید. هم‌نوا با تصمیم تان روبه‌جلو حرکت نمایید و به عقب ننگرید. چیزی که سبب می‌شود تصمیم شما خوب یا بد به نظر برسد تا حد زیادی به آنچه شما درباره تصمیمتان به خویش می‌گویید و آنچه شما از آن می‌سازید بستگی دارد.

کنار گود ننشینید و منتظر بمانید تا بهترین کار، روابط خوب، خانه بی‌نظیر و کار مناسب به سراغ شما بیاید یا منتظر زمان مناسب و کاملی که همه چیز روبه‌راه باشد و شما بتوانید نگارش کتاب تان را آغاز کنید، شغل خویش را ارتقا دهید، روابط تان را سروسامان دهید، موسیقی بیاموزید یا ورزش کنید؛ زیرا هرگز زمانی در زندگی وجود ندارد که همه چیز کامل و ایده آل باشد پس برای آن‌چه در زندگی می‌خواهید حرکت نمایید. مسئولیت آینده خویش را بپذیرید و بدانید که بی‌شک تصمیمات اشتباه در مسیر حرکت وجود خواهند داشت ولیکن آنچه اهمیت دارد تلاش شما در حرکت روبه‌جلو و در نهایت رسیدن به آنچه می‌خواهید است.
 
منبع: کتاب «کمال‌گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران.

بیشتر بخوانید:
راه­کارهای کسبِ خوشبختی
آیا شما از زندگی خود لذت می برید؟! 
 10مرحله برای بیشتر لذت بردن از زندگی
از هر فرصتی برای لذت بردن استفاده کنید!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.