کمال­ گرایان؛ در جستجوی شادی

بسیاری از کمال‌گرایان به دنبال کامل‌ترین و بهترین عملکرد در خودشان و اطرافیان شان می‌گردند و تصور می‌کنند تا زمانی که همه چیز آنقدر که آن‌ها می‌خواهند ایده ­آل نباشد، شادی واقعی حاصل نمی‌شود. آنها از این نکته غافل اند که انسان‌های سالم از مسیر زندگی لذت می‌برند و در کنار تعهداتی که دارند زمانی را برای نشاط اختصاص می‌دهند.
يکشنبه، 11 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمال­ گرایان؛ در جستجوی شادی
احساس شادی و نشاط انسان را از کمال‌گرایی رها می‌کند.
 
چکیده : بسیاری از کمال‌گرایان به دنبال کامل‌ترین و بهترین عملکرد در خودشان و اطرافیان شان می‌گردند و تصور می‌کنند تا زمانی که همه چیز آنقدر که آن‌ها می‌خواهند ایده ­آل نباشد، شادی واقعی حاصل نمی‌شود. آنها از این نکته غافل اند که انسان‌های سالم از مسیر زندگی لذت می‌برند و در کنار تعهداتی که دارند زمانی را برای نشاط اختصاص می‌دهند.

تعداد کلمات 993 / تخمین زمان  مطالعه 5 دقیقه

کمال­ گرایان؛ در جستجوی شادی

سرگرمی داشته باشید و کمی ریسک کنید

آیا شما زمانی را به تفریح و سرگرمی اختصاص می‌دهید؟ برای بسیاری از ما زندگی مملو از تعهداتی است که هیچ زمانی را برای سرگرمی باقی نمی‌گذارد. اگر وضعیت شما چنین چیزی است پس یک لحظه به گذشته برگردید و مجدداً درباره اولویت‌های خود فکر کنید، اگر شما قصد دارید که خودتان را در یک وضعیت سلامت و تعادل روانی نگه‌دارید بسیار مهم است که روی دیگر زندگی، یعنی خوشی و سرگرمی را تجربه کنید. اگر شما می‌خواهید خوب بمانید راهش این نیست که خود را به گرفتاری‌های هر روزه زندگی گره بزنید. برای داشتن شادی و تجربه کردن لذت‌های تمام عیار زندگی لازم نیست منتظر زمان ویژهای بمانید. انسان‌های سالم از مسیر زندگی لذت می‌برند و در کنار تعهداتی که دارند زمانی را برای نشاط اختصاص می‌دهند.
 
احساس شادی و نشاط شما را از کمال‌گرایی رها می‌کند. زمانی که می‌خندید و شادی را تجربه می‌کنید از قضاوت، رقابت، نگرانی و مشاجره خبری نیست. این مسئله می‌تواند از طریق بیشتر ملاقات کردن با فامیل یا دوستان خاص، ورزش کردن، عضویت در یک گروه موسیقی، رفتن به باغ‌ها و پارک‌ها، نقاشی و یا صدها چیز دیگر فراهم گردد. هر چه احساس شادی و رهایی بیشتری را تجربه کنید این توانایی را به دست خواهید آورد که آن را در تمام زندگی تان بسط و گسترش دهید.
به خاطر داشته باشید که دیدگاه شما نسبت به ایده سرگرمی، فقط مواردی نباشد که باید در آن‌ها عملکرد خوبی داشته باشید، بلکه شامل چیزهای دیگر نیز می‌شود. در واقع دلیلی وجود ندارد که مخاطره نکنید و کارهایی که همیشه در تصورات تان بوده‌اند و در موردشان تردید داشته‌اید که شاید در اجرای آن‌ها موفق نباشید را انجام ندهید. رهایی و آزادی با پذیرش شادی و لذت بردن زمانی که معمولی هستیم و نه خیلی خوب و بسیار ایده آل حاصل می‌شود.
بسیاری از کمال‌گرایان به دنبال کامل‌ترین و بهترین عملکرد در خودشان و اطرافیان شان می‌گردند و تصور می‌کنند که تا زمانی که همه چیز آنقدر که آن‌ها می‌خواهند ایده آل نباشد شادی واقعی حاصل نمی‌شود. مراجعی نقل می‌کرد که حتی زمانی که برای بازی و تفریح با همسرش به پارک می‌روند با مشاجره به خانه بازمی‌گردند زیرا همسرش مدام از او انتقاد می‌کند و به او غر می‌زند که به‌اندازه کافی در بازی بدمینتون خوب نیست!
اگر هر فعالیتی را به ارزشمندی شخصی‌تان مربوط نسازید آنگاه تمام درهای دنیا به روی شما باز می‌شود. شما می‌توانید نگران نتایج و عواقب فعالیت‌ها نباشید، ممکن است که شما کاری را شروع کنید بدون این‌که نیاز به اتمام آن وجود داشته باشد. امروزه این مفهوم وجود دارد که: سرگرمی فقط یک سرگرمی است و نه فتح یک مکان استثنایی.
 

خواب مناسب

اگر شما سخت کار می‌کنید و نگرانی‌های متعددی دارید، احتمال زیادی وجود دارد که در نهایت الگوی خواب شما در طول زمان، دچار آشفتگی گردد. در اینجا قوانین اساسی برای داشتن خواب شبانه مناسب مطرح می‌گردند که برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار حیاتی می‌باشند
 ۱. تلاش کنید بر روی این‌که چرا شما خواب مناسب ندارید کارکنید. سپس این مسئله را با انجام تغییرات لازم حل نمایید.
 ۲. در آخر شب‌کار نکنید. فکر کردن زیاد از به خواب رفتن جلوگیری می‌کند.
 ۳. یک زمان مشخص را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید، حتی در تعطیلات آخر هفته.
 ۴. اتاق‌خواب مکان مناسبی برای رایانه، بازی با تلفن همراه، کار، غذا خوردن و تماشای تلویزیون نیست.
 ۵. ورزش منظم به خواب راحت کمک می‌کند اما به شرطی که این تمرینات نزدیک به زمان خواب انجام نشوند. بهترین زمان انجام این تمرینات ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب است.

 ۶. در حدود یک ساعت قبل از این‌که به رختخواب بروید یک دوش آب گرم بگیرید. کاهش درجه حرارت بدن علامتی برای تشخیص زمان خواب است.
 ۷. از مصرف محرک‌هایی نظیر الکل، قهوه و سیگار خودداری نمایید.
 ۸. در اواخر شب گوشت نخورید، گه گاه خوردن یک غذای سبک قبل از خواب بسیار کمک‌کننده است.
 ۹. استفاده از مواد غذایی آرامش‌بخش مانند شیر و ماست را به ساعات بعدازظهر تا شب اختصاص دهید، همچنین می‌توانید در ساعات پایانی روز از دم‌نوش‌های آرام‌بخش مانند گل‌گاوزبان یا اسطوخودوس استفاده نمایید.
 ۱۰. مطمئن شوید که اتاق‌خواب شما بیش از حد گرم، روشن و پرسروصدا نباشد. این‌که پاهای شما گرم باشند بسیار مهم است.

 ۱۱. یک زمان مناسب برای خاموشی و توقف فعالیت‌ها داشته باشید.
 ۱۲. برخی از فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند بالا و پایین کردن بدن، حرکات کششی و کش آوردن بدن و ریلکس کردن ماهیچه‌ها را انجام دهید.
 ۱۳. زور نزنید؛ در صورتی که بی‌خوابی به سراغ شما آمده است هر چه بیشتر تلاش کنید خواب بیشتر از شما فرار می‌کند. در این مواقع می‌توانید از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید و به یک سفر ذهنی بروید.
۱۴. تا زمانی که احساس خواب‌آلودگی نکردید به تختخواب نروید.
 ۱۵. اگر در طی ۳۰ دقیقه یا اندکی بیشتر به خواب نرفتید، از تختخواب خارج‌شده و به یک اتاق دیگر بروید و کارهای دیگر انجام دهید، وقتی‌که به‌اندازه کافی خواب‌آلوده شدید، به تختخواب برگردید.
 ۱۶. اگر در طول شب‌بیدار شدید بهترین کار این است که به ساعت نگاه نکنید. چون شما را به فکر می‌اندازد که چند ساعت دیگر به بیدار شدن شما مانده است.
 ۱۷. فقط به‌اندازه کافی بخوابید و نه خیلی زیاد.


منبع: کتاب «کمال‌گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران
 

بیشتر بخوانید:
آیا ثروت، باعث شادی می‌شود؟ 
شادی و نشاط ؛ پیامد روابط اجتماعی سالم
چگونه از لحظات زندگی لذت ببریم؟
مفهوم و ماهیت شادی از منظر اسلام چیست؟
شادی پایدار و همیشگی ؛ پیامد بخشش دیگران 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.