6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش سوم)

آشفتگی حواس می تواند یکی از مخرب ترین ابزار برای نابودی سخنرانی ای است که خیلی وقت هست که آن را آماده کرده اید. در این نوشتار به گام های پنجم و ششم کاهش استرس هنگام سخنرانی می پردازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش سوم)
یکی از موضوعات مهم در سخنرانی، تمرکز سخنران بر موضوع است.
 
چکیده: آشفتگی حواس می تواند یکی از مخرب ترین ابزار برای نابودی سخنرانی ای است که خیلی وقت هست که آن را آماده کرده اید. در این نوشتار به گام های پنجم و ششم کاهش استرس هنگام سخنرانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 تعداد کلمات 825 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
 6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی
پنجمین مرحله از ٦ راه حل : قبل از سخنرانی از خودتان مراقبت کنید

١- یک خواب خوب داشته باشید

داشتن یک استراحت کامل شب قبل از سخنرانی به شما این اطمینان را می دهید که فردا سخنرانی با فکر باز و سرزنده خواهید داشت. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که استراحت کامل ای داشته اید باید ٧-٨ ساعت بخوابید.
 

٢- به حد کافی غذا بخورید

خودن یک صبحانه سالم، انرژی کافی برای سخنرانی را به شما می دهد. اگر استرس داشته باشید شاید نتوانید غذا بخورید، ولی شما باید حتما سعی کنید که مقداری غذا بخوید. یک موز، ماست یا حبوبات برای شکم کسی که اضطراب دارد مناسب است.
 

٣- لباس مناسبی برای سخنرانی بپوشید

وقتی شما یک سخنرانی ارائه می دهید باید لباس مناصب ای را برای سخنرانی بپوشید. معمولا باید لباس خوبی برای سخنرانی رسمی بپوشید.
• لباسی بپوشید که با آن احساس راحتی می کنید و به شما اعتماد به نفس می دهد. اگر احساس راحتی نداشته باشید تمام توجه شما به انگشت پای تان که چطور اذیت می شود یا گردن تان که خارش پیدا کرده است، پرت می شود.
• اگر از عرف و رسم لباس پوشیدن در سخنرانی مطمئن نیستید، از مسئول های سازمان بپرسید.
لباس های رسمی تر بهتر از لباس هایی است که کمتر رسمی هستند.
 

٤- نفس های عمیق بکشید

 نفس عمیق کشیدن، می تواند به ذهن شما آرامش بدهد، ضربان قلب تان را کاهش بدهد و ماهیچه های تان استراحت بدهد.
• روش ٨-٧-٤ را امتحان کنید:
تا شماره ٤ بشمارید و از طریق بینی خود نفس بکشید. و بعد تا ٧ را بشمارید و نفس خود را نگه دارید. سپس تا ٨ را بشمارید و هوا را از دهان خود بیرون بکشید.
 

5- از تمرینات تجسمی استفاده کنید

 تجسم کردن اینکه شما یک سخنران خوبی هستید در سخنرانی شما کمک خواهد کرد.
در طول سخنرانی تان تصور کنید که در بخش های مختلف چه واکنشی از مخاطب خواهید دید. به واکنش های مختلف فکر کنید مانند اعصبانیت، خنده، ترس، تشویق و تمجید. وقتی به این واکنش های مخاطبان فکر می کنید یک نفس عمیق بکشید.
 

6- قبل از سخنرانی پیاده روی کنید

با استفاده از پیاده روی کوتاه مدت یا تمرینات دیگر کمی بیشتر اکسیژن و خون دریافت کنید. کمی از استرس شما با ورزش کردن از بین می رود.
و همچنین به شما این فرصت را می دهد که ممی به چیزهای دیگر فکر کنید.
 

7- از خوردن کافئین بپرهیزید

کافئین به احساس ترس و وحشت شما اضافه می کند و استرس تان را افزایش می دهد. یک قهوه که هرروز صبح می خورید ممکن است تفاوت زیادی ایجاد نکند. اما هنگامی که شما احساس اضطراب می کنید، قهوه یا کافئین می تواند به شدت استرس شما اضافه کند.
• در عوض، یک دمنوش گیاهی آرام بخش مانند بابونه یا اسطوخودوس را امتحان کنید.

 
مرحله ششم از ٦ راه حل : سخنرانی تان را شروع کنید 

١- اضطراب خود را به هیجان تبدیل کنید

 به احساس اضطراب خود به چشم یک هیجان نگاه کنید. برای مثال به این فکر کنید که چقدر برای این سخنرانی و شانس به اشتراک گذاری افکار و تجارب خود هیجان زده هستید.
• از اضطراب برای افزایش انرژی برای انجام دادن حرکات بدن تان استفاده کنید. با این حال باید طبیعی جلوه دهید. به سرعت در اطرافتان حرکت نکنید. اما برای اینکه بخواهید احساس راحتی به شما دست بدهد، اشکال ندارد کمی راه بروید.
 

٢- با اطمینان صحبت کنید

ترس از سخنرانی در عموم یکی از رایج ترین ترس هاست. اما بیشتر افراد خود را به اندازه کافی پنهان می کنند به طوری که مخاطب اصلا از استرس آن ها با خبر نمی شرد. به مخاطبان نگویید که شما نگران و مضطرب هستید. اگر مخاطبان شما را به عنوان یک فرد با اعتماد به نفس و مثبت بشناسند، شما بیشتر احساس مثبت بودن می کنید و اعتماد به نفس بیشتری می گیرید.
 

٣- در تماشاگران چهره های آشنا پیدا کنید

اگر چه بیشتر مردم فکر می کنند که تماس چشم باعث می شود استرس آن ها را بدتر کند. ولی بر خلاف چیزی که فکر می کنند استرس را کاهش می دهد. به راحتی چهره های آشنا را در جمعیت پیدا کنید و تصور کنید با آن ها مکالمه دارید. اجازه بدهید مخاطبان باعث تشویق کردن شما در طول سخنرانی شوند.
 

٤- اشتباهات تان را نادیده بگیرید

روی اشتباهات تان توقف نکنید. ممکن است چیزی را اشتباه بگویید یا روی برخی کلمات تردید کنید، اما اجازه که شما را ناراحت کند. اکثر مخاطبان حتی متوجه اشتباهات تان نمی شوند. توقع های واقع گرایانه از خودتان داشته باشید. خودتان را برای یک اشتباه سرزنش نکنید.
 
مترجم: زهرا مومنی
منبع: https://www.wikihow.com/Reduce-Your-Speech-Anxiety
 

بیشتر بخوانید :
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش اول)
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش دوم)
 چگونه بر استرس هنگام سخنرانی غلبه کنیم؟
5 راه اعجاب‌انگیز برای کاهش استرس و حفظ آرامش
راه های کاهش استرس در زندگی
استرس و راهکارهای کاهش آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.