در حال زندگی کنید، نه در گذشته یا آینده!

چه قدر به این جملات اعتقاد دارید؟ «گذشته گذشته است» و «آینده هنوز نیامده است». با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تنها یک راه صحیح در زندگی وجود دارد: «در حال زندگی کنید».
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
در حال زندگی کنید، نه در گذشته یا آینده!
به‌جای غصه خوردن در مورد گذشته، سعی کنید از آن درس بگیرید تا در آینده بهتر عمل کنید.
 
چکیده : چه قدر به این جملات اعتقاد دارید؟ «گذشته گذشته است» و «آینده هنوز نیامده است». با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تنها یک راه صحیح در زندگی وجود دارد: «در حال زندگی کنید».

تعداد کلمات 507 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

در حال زندگی کنید، نه در گذشته یا آینده!

آیا به خاطر اتفاقی درگذشته مضطرب هستید؟

شما گذشته را نمی‌توانید تغییر دهید، اما می‌توانید در حال زندگی کنید و برای آینده کاری بکنید.
_ فکر کردن به گذشته عادتی ناسالم است که باعث ایجاد یک چرخه شکست‌خورده از احساسات منفی در شما می‌شود.
_به‌جای غصه خوردن در مورد گذشته، بدانید که نمی‌توانید آن را تغییر دهید، سعی کنید از آن درس بگیرید و در آینده بهتر عمل کنید. مثلاً اگر از خودتان می‌پرسید: چرا همیشه روابط من با دوستانم شکست‌خورده است؟ این سؤالات به شما کمکی نمی‌کند و قطعاً باعث اضطراب در شما می‌شود.
_به روش‌های کاربردی‌تری به گذشته فکر کنید. تا بتوانید از آن تجربه کسب کنید. مثلاً شما معمولاً با چه افرادی دوست می‌شوید؟ نوع روابط تان چگونه است؟ چه عواملی باعث شکست شما در روابط تان شده؟ ممکن است به الگوهایی دست‌یابید که علت شکست‌های تان را روشن کند. ضمناً سعی کنید خودمحور فکر نکنید تا انگیزه تغییر داشته باشید.
 

آیا به خاطر آینده نگران هستید؟

هرکدام از ما به شکلی نگران آینده‌مان هستیم؛ و پیش‌بینی کردن ما در مورد آینده ممکن است آن‌قدر ادامه‌دار شود که زندگی در زمان حال را فراموش کنیم. این روش فکر کردن مؤثر نیست. باید یاد بگیرید جور دیگری فکر کنید. به یاد داشته باشید: آینده از قبل مقدر نشده و شما خودتان باید برای آن تلاش کنید.
_ یکی از معمول‌ترین انواع فکر کردن در مورد آینده، مصیبت آمیز فکر کردن است. به این شکل که شما به بدترین اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید فکر کنید. حتی مسائل ساده. اگر نگران امتحان تان هستید و این‌طوری فکر کنید، اگر من در این امتحان به نتیجه خوبی نرسیدم، مشروط می‌شوم و این‌طوری یک ترمم را از دست می‌دهم. در این صورت کمک‌هزینه تحصیلی‌ام را از دست خواهم داد و نمی‌توانم دانشگاه را ادامه دهم. بعد نه کاری می‌توانم داشته باشم، نه پولی و باید زیر پل‌ها کارتون خواب شوم.
_یکی از روش‌های مبارزه با این مدل فکر کردن این است که به همان بدترین حالت فکر کنید اما به دنبال راه‌حل آن باشید. مثلاً در مورد قصه پاراگراف قبلی، فرض بگیریم در بدترین حالت شما در آزمون موفق نشدید و باید تحصیل را رها کنید و پیش پدر و مادرتان برگردید. فرض بگیریم شما می‌توانید تا اینجای کار را تحمل‌کنید. فرض بگیرید واقعاً این اتفاقات بیفتد؛ اما بدانید، قبول نشدن در یک امتحان با حذف شدن از یک واحد درسی یا اخراج شدن از دانشگاه برابری نمی‌کند.
_همچنین می‌توانید با دلایل منطقی هر مسئله‌ای را پیش‌بینی کنید و نقطه مقابل بدبینی‌های تان را تصور کنید. مثلاً در مورد امتحان، شما ممکن است قبول نشوید، یا ممکن است از شما امتحان مجدد بگیرند.

منبع: https://www.wikihow.com/Be-Calm-in-a-Stressful-Situation
مترجم: سارا اشرفی

بیشتر بخوانید :
لحظه را دریاب
زندگی در لحظه
رمز زندگی شاد
 زمان حال زندگی کردن
راهکارهایی برای رسیدن به آرامش



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.