چگونه با یک فرد لوس و بد اخلاق رفتار کنیم؟

اکثر ما، اگر نگوییم همه مان، قبلاً با یک بچه‌ی لوس بر خورد داشته ایم. اما چگونه می‌توان با فردی که خود خواه و نا مطبوع است و همیشه باید چیزی را که می‌خواهد به دست آورد، رفتار کنیم؟ مهم است که بدانیم چگونه با این افراد کنار بیاییم به دور از مواجهه‌ی نا مناسب و نا لازم. شما می‌توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید تا از ایجاد بحث و مشکلات جلوگیری کنید. این تکنیک‌ها در هر نوع بحثی تأثیر دارد و مفید واقع می‌شود.
جمعه، 20 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
چگونه با یک فرد لوس و بد اخلاق رفتار کنیم؟
هیچ چیزی را که یک فرد لوس و بداخلاق می‌گوید، به خودتان نگیرید.
 
چکیده: اکثر ما، اگر نگوییم همه مان، قبلاً با یک بچه‌ی لوس بر خورد داشته ایم. اما چگونه می‌توان با فردی که خود خواه و نا مطبوع است و همیشه باید چیزی را که می‌خواهد به دست آورد، رفتار کنیم؟ مهم است که بدانیم چگونه با این افراد کنار بیاییم به دور از مواجهه‌ی نا مناسب و نا لازم. شما می‌توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید تا از ایجاد بحث و مشکلات جلوگیری کنید. این تکنیک‌ها در هر نوع بحثی تأثیر دارد و مفید واقع می‌شود.

تعداد کلمات 1924 / تخمین زمان مطالعه 10 دقیقه
روش برخورد با فرد لوس و بداخلاق

چگونه با یک فرد لوس و بد اخلاق رفتار کنیم؟

قسمت اول: حل کردن مشکلات و پیچیدگی‌ها

  1. در حین بحث احساسات‌تان را کنترل کنید. برای حل کردن هر موضوعی با یک فرد پر رو، اول از همه باید یک نفس عمیق بکشید و احساسات‌تان را تحت کنترل بگیرید. شاید کم کم عصبانی شوید، ولی مهم است که در اینجور موقعیت‌ها فرد آرام و منطقی باشید. این کار باعث می‌شود بتوانید مشکل را با فرد پر رو حل کنید، بدون این که عصبانیت‌تان جلوگیری کند.
  • هیچ چیزی را که آن فرد می‌گوید، به خودتان نگیرید. اغلب، در میان بحث، چیزهای ناراحت کننده ای گفته می‌شود. بچه‌ی لوس‌تان می‌تواند جیغ بزند و بگوید "نه" یا دوست بدرفتارتان ممکن است جلوی افراد غریبه فریاد بزند و حرف های ناراحت کننده‌ای بزند. به یاد داشته باشید که فرد لوس از روی عصبانیت حرف می‌زند نه از روی منطقش. شما تبدیل می‌شوید به کیسه بوکسی که او مشت باران می‌کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد به دست آورد و هیچ ربطی به شخصیت شما ندارد.
  1. اگر بحث بیش از حد طولانی شد، وقفه ای بیندازید. اگر احساس کردید زمانی نیاز دارید تا احساسات‌تان را تحت کنترل‌تان بگیرید، از دور شدن از بحث و وقفه انداختن در میان آن نترسید. اگر اضطراب دارید، عصبانی هستید و یا از دست آن آدم لوس خسته شده‌اید، این وقفه می‌تواند بسیار مفید باشد.به یاد داشته باشید که فرد لوس از روی عصبانیت حرف می‌زند نه از روی منطقش. شما تبدیل می‌شوید به کیسه بوکسی که او مشت باران می‌کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد به دست آورد و هیچ ربطی به شخصیت شما ندارد.
  • می‌توانید به فرد مقابل‌تان بگویید که الآن نمی‌توانید این بحث را ادامه دهید و از نظر احساسی آمادگی اش را ندارید و نیاز به مقداری زمان دارید. یا، بچه‌ی لوس را برای 10 تا 15 دقیقه به اتاقش بفرستید و از این زمان برای فکر کردن به اوضاع و حفظ آرامش خود استفاده کنید. زمان دادن به خودتان برای راحت تر کنار آمدن با بحث کمک‌تان می‌کند بهتر با آن کنار بیایید و مشکل را حل کنید.
  1. فرد را در خفی تنبیه کنید. هیچ گاه از خجالت دادن فرد در برابر دیگران به عنوان تکنیک ادب کردن وی استفاده نکنید، زیرا این کار تنها می‌تواند مشکلات و بحث های بیشتری در آینده ایجاد می‌کنند. به جای این کار، فرد را به طور خصوصی ببینید و در مورد رفتارش با او صحبت کنید و یا فرزندتان را به جایی خصوصی ببرید و در مورد مشکلاتش با او صحبت کنید. به این صورت می‌توانید یک مکالمه‌ی دو نفره با فرد مورد نظر داشته باشید و نتایج رفتارش را به او نشان دهید.
  • برای مثال، اگر فرد لوس با دوستتان بد حرف زده و اسم های زشتی را به او نسبت داده است، او را کنار بکشید و برایش توضیح دهید که با حرف هایی که زده به دوستتان بر خورده است و هم دوستتان و هم شما ناراحت شده اید. سپس از او بخواهید به خاطر رفتارش عذر خواهی کند. مکالمه‌ی خصوصی داشتن با فرد مقابل به شما این اجازه را می‌دهد که به او اشتباهش را نشان دهید و با هم حلش کنید.
  1. راه حل های مختلفی برای حل کردن مشکل ارائه دهید. باید تلاش کنید چندین راه برای حل کردن بحث پیدا کنید تا با هم به توافق برسید. زمانی که راه حل ها را ارائه می‌دهید باید حتما جرئیات را بیان کنید و به او بفهمانید که تنها از یکی از این راه ها مشکلات حل می‌شوند و باید یکی را انتخاب کرده و انجام دهد. البته کنار آمدن با او و پیدا کردن راه حل بع این معنا نیست که شما از او عذر خواهی کنید، فرد لوس باید اشتباهش را بپذیرد و خودش آن را حل کند، او است که باید به خاطر اشتباهاتش از کسانس که ناراحت‌شان کرده عذر خواهی کند. با صحبت کردن به فرد مقابل نشان می‌دهید که راه هایی که پیشنهاد می‌کنید عادلانه هستند، برای هر دو طرف.
  • برای مثال، شاید بچه‌ی لوستان تصمیم بگیرد شامش را نخورد. آنگاه شما باید راه حل هایی را به او نشان دهید، به او بگویید او باید لاقل 5 قاشق از غذایش را بخورد یا گرسنه به خواب رود. احتمالا او اولی را انتخاب می‌کند چون دوست ندارد گرسنه بخوابد.
 

قسمت دوم: ادب کردن فرد و مشخص کردن حدود او 

  1. قوانین و حدود را مشخص کنید. یک راه دوری کردن از بحث و مشکلات زمانی که با فرد لوسی سر و کار دارید این است که مطمئن شوید قوانین و محدودیت هایش را متوجه شده است. فرد لوس باید آگاه باشد که محدودیت هایی دارد و باید بداند چه موقع دارد از حدودش رد می‌شود. این قانون می‌تواند قانون ساده ای باشد، مثل همیشه لطفا و ممنون گفتن، یا همیشه جلو‌ی دهانش را گرفتن زمانی که عطسه می‌کند. شما باید به بچه‌ی لوس بیاموزید که باید از قوانین شما پی روی کند، زیرا اینکار به شما کمک می‌کند به او حدودش را نشان دهید.
  • باید از قبل رفتاری که باید سر سفره داشته باشد را به او نشان دهید، مانند "ممنون" و "لطفا" گفتن، چهار زانو نشستن، جویدن با دهان بسته، تمیز کردن بشقاب و ... . به اجرا درآوردن این قوانین می‌تواند بچه‌ی لوس را سر سفره آرام تر و کنترل شده تر نگه می‌دارد.یک راه دوری کردن از بحث و مشکلات زمانی که با فرد لوسی سر و کار دارید این است که مطمئن شوید قوانین و محدودیت هایش را متوجه شده است. فرد لوس باید آگاه باشد که محدودیت هایی دارد و باید بداند چه موقع دارد از حدودش رد می‌شود.
  • می توانید قانون های دیگری برای بیرون رفتن داشته باشید. مثل ول نکردن دست‌تان در مکان های شلوغ برای اینکه گم نشود یا برگشتن به سمت شما به محض شنیدن اسمش. شما همچنین باید به او بیاموزید که رفتارهای بدش در میان عموم، نتایجی دارند، زیرا اینکار موجب می‌شود خودش را کنترل کند و خوش رفتار باشد.
  • اگر با یک بزرگسال لوس سر و کار دارید هم باید مستقیما حدود و قوانین‌تان را نشان دهید. باید به او بگویید که نمی توانید همیشه تلفن ها و مسیج هایش را جواب دهید، زیرا مشغول به کاری هستید و هر گاه وقت داشتید به او پاسخ می‌دهید. واضح و مستقیم بیان کردن قوانینتان از ایجاد شدن اینگونه مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند. 
  1. برنامه ای خاص روزانه بریزید. شما باید برنامه ای از فعالیت ها و رویداد های روزانه برای فرزندتان بریزید تا او گیج نشود، اشتباه نگیرد و بداند بعدا چه اتفاقی می‌افتد و باید چه کاری انجام دهد. زمانی که به برنامه اش عادت کند ایجاد هر گونه تغییر در آن موجب عصبی و بد خلق شدن او می‌شود.
  • باید تلاش کنید در انجام این برنامه به فرزندتان کمک کنید و حتی تا جای ممکن طبق آن پیش روید. مثلا هر روز یک ساعت مشخص او را بیدار کنید و برنامه‌ی مشخصی برای هر روز هفته داشته باشید. ار قرار است تفاوتی در برنامه اش ایجاد شود از قبل به او اطلاع دهید و دلیل این تغییر را برایش توضیح دهید تا شوکه و متعجب نشود. هنوز هم ممکن است بد اخلاق شود ولی لااقل می‌توانید بگویید که به او هشدار داده اید. 
  1. متوجه رفتار های خوب بشوید و تشویقشان کنید. به آسانی می‌توان لحظاتی را که فرزندتان دارد به آرامی بازی می‌کند یا با خواهر و برادرش کنار می‌آید، نادیده گرفت یا فراموش کرد و فقط بر لحظاتی تمرکز کرد که او بد اخلاقی می‌کند. اما باید تا می‌توانید متوجه رفتار های خوب او باشید و حتماً او را تشویق کنید.
  • می توانید با کلماتتان او را تشویق کنید، مثلا می‌توانید به او بگویید "ممنون که انقدر خوب با خواهرت بازی می‌کنی." یا اینکه آرام و ساکت نشسته ای خیلی خوش حالم می‌کند". همچنین می‌توانید با بیرون بردن یا ترتیب دادن یک فعالیت خاص دو نفره او را تشویق کنید.
  1. او را تشویق به صحبت کردن و ارتباط بر قرار کردن کنید. به فرزندتان بیاموزید که از جملات "من..." استفاده کند و احساساتش را بیان کند، تا بتواند به خوبی با شما و دیگران ارتباط بر قرار کند. به او بگویید از جمله های "من..." در صحبت با دیگران استفاده کند.
  • اگر فرزندتان هنوز قادر به حرف زدن نیست، به او علائمی را بیاموزید تا بتواند احساساتش را بروز دهد. هر علامت را به یک احساس ربط دهید مانند گرسنگی، خواب آلودگی یا تشنگی. 
  1. اگر لازم است از " نه" گفتن نترسید. گرچه همیشه نباید سر هر چیزی با فرد لوس بحث کنید، اما باید بتوانید " نه " بگویید. اول از تکنیک های دیگر برای پرت کردن حواسش استفاده کنید، ولی اگر به هیچ وجه نمی شود او را از خواسته اش منصرف کنید باید با سر سختی و محکمی بگویید " نه ". سپس، وسیله ای را که می‌خواهد ببرید و به او کمی زمان بدهید تا گریه اش را بکند و خودش را خالی کند. نباید سر هر چیزی دعوا کنید به همان اندازه که نباید سر هر چیزی کوتاه بیایید.

قسمت سوم:

جلوگیری از رفتار های بد 

  1. متوجه هر چیزی که بر انگیزنده‌ی رفتار بد می‌شود، باشید. برای کمتر کردن احتمال بد خلقی فرزندتان، باید هر چیزی که این اخلاق را در او بر می‌انگیزد را بشناسید. فرزندتان شاید بد اخلاق می‌شود زمانی که همراه بچه های دیگری است که لوس اند و بی احترامی می‌کنند، یا زمانی که در مکانی نا آشنا تنها می‌ماند.
  • برخی بر انگیزنده ها می‌توانند فیزیکی باشند، مانند گشنگی یا خستگی زیاد. ممکن است یک بیماری داشته باشد، مثل آلرژی یا سرما خوردگی، که می‌توانند او را بی حوصله و بد اخلاق کنند. 
  1. نقشه ای برای این بر انگیزنده ها داشته باشید تا بتوانید از آنها دوری کنید. مطمئن شوید که فرزندتان به میزان کافی می‌خوابد و در طول روز خوراکی می‌خورد تا نه خواب‌آلود باشد و نه گرسنه. همچنین از چیزهایی که ممکن است او را بیمار کنند هم دوری کنید.
  • از فرزندتان بخواهید به طرز بر خورد خود در موقعیت های مختلف فکر کند، تا بتواند چیز هایی که اذیتش می‌کنند را تشخیص دهد و سعی کند برخی از مشکلاتش را خودش حل کند. اینکار می‌تواند او را متوجه رفتار های بد خویش بکند و باعث شود بخواهد خودش را تغیر دهد.
  • برای مثال، شاید متوجه شوید که وقتی فرزندتان روز بدی را در مدرسه گذرانده و خسته به خانه می‌رسد، عصبانیتش را بر سر برادر کوچکش خالی می‌کند. از او بپرسید به جای دعوا با برادرش چکار می‌تواند بکند، آنگاه ممکن است خودش را حلی پیدا کند، ممکن است تصمیم بگیرد زمانی که عصبی است به تنهایی در اتاقش رود و کمی نقاشی کند تا آرام شود. 
  1. از زیادی مراقب بودن دوری کنید. افراد لوس باید بفهمند که رفتارشان نتیجه‌ی خودش را دارد. اگر از آنها در مقابل این نتایج مراقبت کنید هرگز مسئولیت‌پذیری را نمی آموزند. این در مورد همه‌ی بچه ها درست است بخصوص بچه‌های لوس.
  • فرد را از هر موقعیت سختی خارج نکنید.
  • به او اجازه دهید هر از گاهی اشتباه کند. 
اجازه دهید خودش جایزه‌هایش را به دست آورد. هر کس با تلاش کردن برای رسیدن به اهداف خود و با زحمات خودش رسیدن به چیزی که می‌خواهد، صبر و قدر شناسی را می‌آموزد. شما نباید برای هر کاری که او انجام می‌دهد او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید. دادن چیزی که می‌خواهد، فقط او را لوس تر می‌کند. گاهی اجازه دهید به تنهایی تلاش کند و کمی خستگی بکشد و ببینید که همه جا به او را برای زحماتش تشویق می‌کنند، نه فقط در خانه و توسط شما.

 
منبع: سایت «ویکی هاو»
مترجم: طاهره شیخ زین الدین
 

بیشتر بخوانیم:
روش های برخورد صحیح با کودکان بداخلاق
ارتباط با یک رئیس بداخلاق 
چگونه با شوهر بداخلاق بسازیم.
بداخلاقی همسران نسبت به هم 
چگونه شوهران بداخلاق را آرام سازیم؟



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.