اختلال و مشکلات تغذیه کودکان (بخش اول)

در بـچه هـا، به ویژه نوجوانان ، نگرانی درمورد تناسب اندام و وزن امری متـداول است. طی دوران بلوغ ، بدن کودکان به طـور کـلی تغـیـیر پیـدا می کند و آنها دچار فشارهای جدید اجتماعی می شوند ، مثل برخورد با جنس مخالف و جذاب دیده شدن از نظر آنها. در اینجا ما اختلالات تغذیه و عوامل و راه پیشگیری آن را بیان خواهیم کرد .
پنجشنبه، 10 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختلال و مشکلات تغذیه کودکان (بخش اول)
اختلال در خورد و خوراک شامل افکار و احساسات منفی و خود انتقادی در مورد غذا و بالا رفتن وزن بدن و... می شود .
 
چکیده : در بـچه هـا، به ویژه نوجوانان ، نگرانی درمورد تناسب اندام و وزن امری متـداول است. طی دوران بلوغ ، بدن کودکان به طـور کـلی تغـیـیر پیـدا می کند و آنها دچار فشارهای جدید اجتماعی می شوند ، مثل برخورد با جنس مخالف و جذاب دیده شدن از نظر آنها. در اینجا ما اختلالات تغذیه و عوامل و راه پیشگیری آن را بیان خواهیم کرد .

تعداد  کلمات 838 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

اختلال و مشکلات تغذیه کودکان (بخش اول)
مقدمه

متاسفانه، عدم توازن و نوسان داشتن در وزن، در رشد میزان قابل توجهی از کودکان و نوجوانان تاثیرگذار بوده تاجایی که زندگی روزمره آنها را دچار بحران کرده و عملکردهای حیاتی بدن را مختل می کند.
حدود ۱۰ میلیون نوجوان دچار اختلال در خورد و خوراک، رفتارها و گرایشات غیرعادی مثل بی اشتهایی عصبی می باشند. در اکثر این نوجوانان، اختلال خورد و خوراک از سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی آغاز می شود. این مشکل در میان دختران رواج بیشتری دارد، اما پسران نیز ممکن است دچار آن شوند. البته کمال تاسف است که اکثر قریب به اتفاق این نوجوانان این مشکل خود را ماه ها و حتی سالها از والدین شان مخفی می کنند.
شما می توانید با تقویت روحیه اعتماد به نفس در فرزندان تان، و آموزش رفتار صحیح در برخورد با تغذیه و ظاهرشان، احتمال ابتلای آنان به این اختلالات را کاهش دهید. اگر می ترسید که فرزندتان به این مسئله دچار شده باشد، به این دلیل که وزن او معمولاً در نوسان است و نگرانی او از بالا رفتن وزنش در کارهای روزانه ی او تاثیر گذاشته است، وظیفه شماست تا او را از مراقبت های پزشکی مربوط به این مشکل آگاه کنید.
 

اختلال خورد و خوراک چیست؟

به طور کلی، اختلال در خورد و خوراک شامل افکار و احساسات منفی و خود انتقادی در مورد غذا و بالا رفتن وزن بدن، و عادات غذا خوردنی که بدن را از انجام عملکردهای طبیعی خود بازمی دارد، و همچنین فعالیت های روزانه زندگی می شود. فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی آنقدر به خود گرسنگی می دهد تا میزان بسیار زیادی وزن کم می کند و بسیار لاغر می شود تا حدودی که %۱۵ زیر وزن طبیعی خود می شوند. در برخی از موارد این بیماری عصبی، فرد علاوه بر محدود کردن خورد و خوراک خود، برای کنترل و کم کردن وزن بدن خود با استفاده از داروهای ملین و ضد یبوست، اقدام به استفراغ و پالایش معده می کند.
اختلال بولیمی یا پرخوری نیز یکی دیگر از این مشکلات است که فرد در آن اشتهای بسیار زیادی پیدا می کند و بسیار غذا می خورد، اما همه را از طریق استفراغ بالا می آورد. این افراد نوسان در وزن می شوند اما کاهش وزن آنها به اندازه اختلال بی اشتهایی عصبی فاحش نیست.
تفاوت بسیار زیادی بین تصویر آنها از خودشان و تصویر واقعی کودکان و نوجوانانی که به اختلالات خورد و خوراک مبتلا هستند وجود دارد. وقتی آنها سعی می کنند به خود گرسنگی بدهند، بدن شان هرچه بیشتر و بیشتر مغنشش شده و سخت تر می شود، و هرچه لاغرتر می شوند، بیشتر احساس چاق بودن به آنها دست می دهد.
شایان ذکر است که اختلال خورد و خوراک چیزی نیست که کودک یا نوجوان خود بتواند آن را کنترل کند. این مسئله ای است که نیاز به مراقبت ها و درمان های پزشکی دارد.
 

عوامل اختلالات خورد و خوراک

آنچه باعث این اختلال می شود کاملاً مشخص نیست، اما ترکیبی از عوامل روانی، ژنتیکی، اجتماعی، خانوادگی در آن تاثیر گذار است.
ورزش های خاصی مثل ژیمناستیک، باله، و کشتی، به خاطر تاکید بر لاغر بودن دارند، قادر به ایجاد این اختلال هستند. ژنتیک نیز در این زمینه نقش دارد. افرادی که در سابقه ی خانوادگی خود چنین اختلالی مشاهده می شود، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. اختلالات روانی مثل اضطراب، و وسواس فکری-عملی نیز اثر گذار است. گاهی اوقات مشکلات خانوادگی مثل اعتیاد والدین، کودک را بیشتر در معرض این مشکل قرار می دهد.
برخی تحقیقات اشاره بر این دارد رسانه های گروهی نیز در این زمینه بی تاثیر نیستند. اکثر زنان در تبلیغات، فیلم ها و برنامه های ورزشی، بسیار لاغر هستند و این نکته باعث می شود دخترخانم های جوان تصور کنند که ملاک زیبایی لاغر بودن است. پسرها نیز بر اساس همین رسانه ها، سعی می کنند کمتر غذا بخورند و بیشتر ورزش کنند تا اندام ورزشکاران را پیدا کنند.
و بدبختانه این مسئله در سنین اوان جوانی آغاز می شود. تحقیقات نشان می دهد که %۴۲ از دختران دوره راهنمایی در پی لاغر شدن هستند و %۸۱ از بچه های ۱۰ ساله هم از چاق شدن وحشت دارند.
معمولاً اکثر کودکان و نوجوانانی که با این اختلال دست به گریبان هستند، اعتماد به نفس بسیار کمی دارند و علاقه آنها به لاغر شدن، راهی برای دستیابی به کنترل روحی است.

ادامه دارد ...

منبع : سایت مردمان

بیشتر بخوانید :
اختلالات خوردن و خوراندن در کودکان
بیماری داخلی و مشکل تغذیه کودک
اهمیت تغذیه در رشد کودکان​​​​​​​
منظور از اختلالات خوردن چیست؟​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.