نکات عالی برای سلامتی و تندرستی (بخش دوم)

بعضی نکات مهم و عالی در زندگی ما وجود دارد که با رعایت آنها می توان به سلامت و تندرستی رسید . در اینجا به چند ازمسائلی که در بهبود سلامت و تندرستی ما موثر خواهند بود ، اشاره خواهیم کرد .
جمعه، 11 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات عالی برای سلامتی و تندرستی (بخش دوم)
شنا کردن یکی از مفیدترین ورزش‌ها برای مقابله با آسم است .
 
چکیده : بعضی نکات مهم و عالی در زندگی ما وجود دارد که با رعایت آنها می توان به سلامت و تندرستی رسید . در اینجا به چند ازمسائلی که در بهبود سلامت و تندرستی ما موثر خواهند بود ، اشاره خواهیم کرد .

تعداد کلمات 1474 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

نکات عالی برای سلامتی و تندرستی (بخش دوم)
نکات عالی برای سلامتی و تندرستی

۲۰: دوباره روی حس‌ها و تجربیات تان تمرکز کنید: مثلاً جنسپوست زبر توت‌فرنگی را لمس کنید و به طعم ترشی میوه‌ای که می‌خورید دقت کنید. وقتی دوست تان با شما دست می‌دهد به حسی که پوستش به دست شما منتقل می‌کند توجه کنید. یاد بگیرید که روی کارهای خیلی ساده حین انجام آنها تمرکز کنید، چه گل‌کاری و باغبانی باشد چه اتوکشی لباس‌ها.

۲۱: وقتی حرکات کششی انجام می‌دهید سعی کنید حداقل ۲۵ ثانیه بدن تان را در آن حالت نگه دارید. عمیق نفس بکشید تا بدن تان بتواند راحت‌تر خون سرشار از اکسیژن را به ماهیچه‌های تان برساند. به هیچ‌عنوان خودتان را مجبور به قرارگیری در یک وضعیت سخت و ناراحت نکنید.

۲۲: اول تمرینات با وزنه را انجام دهید. متخصصین می‌گویند اول باید تمرینات با وزنه را انجام دهید زیرا در مقایسه با تمرینات هوازی سخت‌تر هستند. بنابراین در ابتدای ورزش که بدن تان سرحال و با انرژی است راحت‌تر از پس این تمرینات بر خواهد آمد. تمرینات قلبی-عروقی هم باید آخر تمرینات انجام شوند زیرا با رساند جریان خون به عضلات به ریکاوری بدن تان و بیرون کردن اسیدلاکتیک که حین تمرینات با وزنه در عضلات جمع می‌شود کمک می‌کند. اسیدلاکتیک است که حس گرفتگی و سختی در عضلات تان را ایجاد می‌کند.

۲۳: با تمرینات اینتروال چربی‌سوزی کنید. برای بالا بردن سطح تناسب‌اندام تان و کم کردن سریع‌تر وزن از تمرینات اینتروال بهره ببرید. تردمیل یا دستگاه استپ را روی برنامه‌ی اینتروال قرار دهید تا سرعت و شیب را به صورت متناوب بالا و پایین ببرد. این کار نه‌تنها باعث می‌شود حوصله‌تان از ورزش سر نرود، بلکه می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

۲۴: اگر مچ پا، زانوها و لگن‌تان به‌خاطر دویدن روی آسفالت درد گرفته است، زمین‌های خاکی را امتحان کنید. سطوح نرم‌تر مثل خاک نسبت به سطوح سخت‌تر مثل آسفالت فشار بسیار کمتری به مفاصل‌تان وارد می‌کنند. همچنین پستی بلندی‌های سطوح خالی باعث می‌شود سرعتتان را کمی پایین‌تر بیاورید و روی جایی که پایتان را قرار می‌دهید تمرکز کنید که این برای تقویت چابکی و تمرکزتان عالی است.

۲۵: با متناوب کردن سرعت و شدت در تمرینات ایروبیک متابولیسمتان را بالا ببرید. اینکار نه‌تنها باعث می‌شود از ورزش تان خسته نشوید، بلکه بدن تان را هم بیشتر تحریک می‌کند. مثلاً اگر همیشه با سرعت ۶.۵ کیلومتر بر ساعت روی تردمیل راه می‌روید یا هر یک کیلومتر را در ۱۵ دقیقه می‌پیمایید، برای یک دقیقه سرعت تان را به ۸ برسانید. اینکار را هر ۵ دقیقه یکبار تکرار کنید.

۲۶: حداقل یک ساعت بعد از ورزش کربوهیدرات مصرف نکنید. اینکار بدن تان را مجبور می‌کند از چربی‌های بدن تغذیه کند. طی آن یک ساعت می‌توانید از مایعات بدون قند و میوه‌ها استفاده کنید.

۲۷: با مربی‌خصوصی تمرین کنید. باید تنفس درست و نحوه‌ی صحیح انجام حرکات ورزشی را یاد بگیرید. با کمک گرفتن از مربی‌خصوصی می‌توانید زمان کمتری در باشگاه بگذرانید و در عین حال نتیجه‌ی بسیار بهتری بگیرید.

۲۸: سراغ سیگار نروید و اگر هم می‌کشید تمام تلاش تان را به کار بگیرید که ترکش کنید. گول این حرف‌ها که مادربزرگ من تا ۹۰ سالگی سیگار می‌کشید را نخورید چون صاحبان کارخانه‌های سیگار هم آن را باور نمی‌کنند. سیگار و انواع دخانیات علاوه بر مشکلات شناخته‌شده‌ای قلبی و سرطان، کاهش تراکم استخوان را هم تسریع کرده و جریان خون  را هم مسدود می‌کند.

۲۹: تاریخچه‌ی خانوادگی‌تان را مطالعه کنید. اگر بیماری ارثی‌ای در خانواده‌تان وجود دارد باید از آن باخبر باشید. طبق گزارشات کلینیک مایو، فهمیدن علت مرگ پدر و مادربزرگ‌های تان اطلاعات مفیدی برای نجات زندگی‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد.

۳۰: خودتان مرتب سینه‌های تان را معاینه کنید. شوهرتان هم مطمئناً خوشحال خواهد شد به شما کمک کند. بهترین زمان معاینه‌ی سینه‌ها یک هفته بعد از تمام شدن عادت‌ماهانه‌تان است.

۳۱: سالی یک بار تست پاپ‌اسمیر انجام دهید. با اینکه شاید برای تان خوشایند نباشد ولی بسیار ضروری است. زمان بسیاری به صورت سالانه به‌خاطر سرطان دهانه‌ی رحم جان خود را از دست می‌دهند ولی اگر این بیماری زود در فرد تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن تقریباً ۱۰۰ درصد است. به‌ویژه اگر فعالیت جنسی را از سنین کمتر شروع کرده‌اید، پارتنرهای متعدد داشته‌اید یا سیگار می‌کشید باید بیشتر مراقب باشید.

۳۲: هورمون‌های تان را بشناسید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد هورمون درمانی کوتاه مدت (کمتر از ۵ سال) با افزایش خطر سرطان سینه مرتبط نیست ولی اگر آن را بیشتر از ده سال طول بدهید ممکن است مرتبط شود. سرطان سینه در زنانی که هورمون‌درمانی می‌کنند زودتر تشخیص داده می‌شود زیرا این زنان نسبت به دیگران نسبت به بیماری هوشیارتر هستند.

۳۳: بیشتر از ۲۴۰ نوع ماده‌ی حساسیت‌زا وجود دارد که بعضی از آنها بسیار نادر و بعضی بسیار متداول هستند. اگر به گرده‌ها حساسیت دارید حتماً موقع رانندگی شیشه‌های ماشین را بالا بکشید، فن داخل ماشین را روشن کنید و سعی کنید بین ساعت ۵ تا ۱۰ صبح که گرده‌ها در بیشترین میزان خود هستند بیرون نروید. برای تعطیلات جاهایی بروید که کمتر گرده دارد مثل کنار دریا و از علفی که به‌تازگی کوتاه شده هم دور بمانید.

۳۴: شنا کردن یکی از مفیدترین ورزش‌ها برای مقابله با آسم است ولی دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی، ماهیگیری و پیاده‌روی هم ورزش‌های فوق‌العاده‌ای هستند. آسم نباید جلوی شما را برای ورزش کردن بگیرد. یک درصد از شناگران المپیک مبتلا به آسم بوده‌اند و ۴۱ نفر آن مدال گرفته‌اند.

۳۵: اشعه‌های آفتاب حتی از پشت شیشه‌های بسیار ضخیم و زیر آب هم می‌سوزانند. تا ۳۵ درصد از اشعات UVB و ۸۵ درصد از اشعات UVA از شیشه ی ضخیم عبور می‌کنند درحالی‌که ۵۰ درصد از UVB و ۷۵ درصد از UVA می‌تواند از یک متر آب و لباس نخی خیس عبور کند. این یعنی وقتی داخل ماشین هستید یا برای شنا به دریا رفته‌اید باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۳۶: اگر می‌خواهید پوست تان جوان بماند، از لوسیون‌های آفتاب عطردار که بوی روغن نارگیل یا پرتقال می‌دهند دوری کنید. این لوسیون‌ها حاوی پسورالِن هستند که روند پیری را تسریع می‌کند. همچنین سعی کنید از آفتاب گرفتن و سولاریوم خودداری کرده و درعوض برای برنزه شدن از اتوبرنزها استفاده کنید.

۳۷: کرم‌های ضدآفتاب نمی‌توانند جلوی ابتلا به آفتاب‌سوختگی یا سرطان پوست را بگیرند چون بیشتر افراد نمی‌دانند چطور باید آن را درست مصرف کنند. سعی کنید کرم ضدآفتاب را به طور کامل روی پوست تان پخش کنید و هر چند ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

۳۸: تا می‌توانید بخندید. همیشه شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. واقعاً هم اینطور است. تحقیقات ژاپنی نشان داده است که خندیدن سیستم‌ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن برای مقابله با واکنش‌های حساسیت‌زا کمک می‌کند.

۳۹: روابطی که به دردتان نمی‌خورد را تمام کنید. نباید وقت تان را در بن‌بست‌ها تلف کنید. سعی کنید دنبال چیزهای معنادارتری باشید. وقتی خودتان را اسیر یک رابطه‌ی ناسالم می‌کنید، موقعیت‌های خوب دیگر را هم از دست می‌دهید.

۴۰: افراد قوی کمک می‌گیرند. فشردن دندان‌های تان رو ی هم و حرص خوردن دردی را دوا نمی‌کند. کمک گرفتن نشانه‌ی قوی بودن شماست و مطمئن باشید دیگران به‌خاطر این شجاعت به شما احترام خواهند گذاشت. در روابط مشکل‌دار آن طرفی که از رفتن پیش متخصص سر باز می‌زند معمولاً طرف مشکل‌دارِ رابطه است.

۴۱: حمام کردن با آب خیلی داغ پوست تان را خشک خواهد کرد و باعث می‌شود زودتر پیر شوید. آب ولرم برای حمام کردن مناسب‌تر است. بعد از حمام که پوست تان هنوز رطوبت دارد روی آن لوسیون بزنید تا بهتر جذب پوست شود. اضافه کردن کمی روغن‌زیتون به شامپو بدن تان هم می‌تواند به شاداب نگه داشتن پوست تان کمک کند.

۴۲: با خشک کردن درست بدن تان می‌توانید گردش خون تان را تقویت کرده و به غدد لنفاوی خود کمک کنید. کمک به عملکرد غدد لنفاوی باعث می‌شود عفونی نشوند. برای خشک کردن بدن تان حوله را از بالا تنه به سمت کشاله‌ی ران بکشید و برای خشک کردن بالاتنه از کمر به سمت زیربغل‌ها.

۴۳: در کشور ما ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این نوع دیابت اغلب بخشی از یک سندرم متابولیک (سندرم X) است که شامل فشارخون بالا و سایر عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی است. اکثر افراد مبتلا به‌خاطر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین همیشه سطح قند و فشارخون و همچنین کلسترول خود را کنترل کنید.

۴۴: استرس و رابطه‌ی جنسی اصلاً با هم جور درنمی‌آیند. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس، بچه‌ها و کار مهمترین عوامل برای پایین آمدن میل‌جنسی هستند. با تکنولوژی‌های جدید کار کردن از خانه را امکان‌پذیر می‌کند هم مرز بین کار و زندگی شخصی از بین رفته است. مردم معمولاً ساعات طولانی‌تری کار می‌کنند و کار همه جای زندگی‌شان را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، ازجمله زندگی جنسی‌شان را. وقتش رسیده که رابطه‌ی جنسی را به یکی از اولویت‌های زندگی‌تان تبدیل کنید.

۴۵: خواب خوب و استراحت بدن را التیام می‌بخشد و خطر مشکلات قلبی و روانی را پایین می‌آورد.

منبع : health24.com
مترجم : زینب آرمند
 

بیشتر بخوانید :
نکات عالی برای سلامتی و تندرستی (بخش اول)
نکات سلامتی بخش
نکاتی برای حفط سلامتی
راز سلامتی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.