پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش دوم)

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات در بین تمام بیماری ها است و رتبه دوم را نسبت به سرما خوردگی عادی در بین افراد دارد. این بیماری معمولاً در بین کودکان و افراد جوان مشاهده می شود، اما می تواند همه افراد را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین پوسیدگی دندان علت رایج از دست دادن دندان در افراد جوان می باشد. با ما همراه باشید .
دوشنبه، 21 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش دوم)
از دارو برای ضد عفونی کردن و از بین بردن عفونت در صورت نیاز استفاده می کند .
 
چکیده : پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات در بین تمام بیماری ها است و رتبه دوم را نسبت به سرما خوردگی عادی در بین افراد دارد. این بیماری معمولاً در بین کودکان و افراد جوان مشاهده می شود، اما می تواند همه افراد را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین پوسیدگی دندان علت رایج از دست دادن دندان در افراد جوان می باشد. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1115 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش دوم)
راه ها و روش های درمان

امروزه راه های مختلفی برای درمان پوسیدگی دندان وجود دارد. در این حالت روش انتخاب شده برای درمان پوسیدگی بسته به شدت مشکل می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:
  

پر کردن دندان

دندان پزشک از یک دریل مخصوص استفاده کرده و بخش های پوسیده را از دندان جدا می کند. در ادامه دندان پزشک دندان را با استفاده از یک ماده مخصوص همچون نقره، طلا یا رزین کامپوزیت پر می کند.
 

روکش دندان

برای پوسیدگی های وسیع تر، دندان پزشک ممکن است از یک روکش سفارشی بر روی دندان استفاده کرده و این روکش را بر روی تاج طبیعی دندان قرار دهد. قبل از انجام این کار لازم است بخش های پوسیده از روی دندان پاک شوند.
  

عصب کشی

 هنگامی که پوسیدگی دندان باعث مرگ اعصاب آن شود، دندان پزشک از روش عصب کشی برای نجات دادن دندان استفاده خواهد کرد.
در این روش عصب دندان و بافت های مربوط به اعصاب خونی دندان خارج شده و بخش های دارای پوسیدگی از روی دندان پاک می شوند. علاوه بر این در این زمان دندان پزشک وضعیت عفونت های احتمالی دندان را بررسی کرده و از دارو برای ضد عفونی کردن و از بین بردن عفونت در صورت نیاز استفاده می کند. پس از این کار دندان پزشک دندان را پر کرده و گاهی اوقات از یک روکش بر روی دندان استفاده می کند.
 

فلوراید تراپی

فلوراید احتمالاً موثر ترین روش در دسترس برای پیش گیری و محدود کردن سطح گسترش پوسیدگی دندان است. اگر دندان پزشک در مراحل اولیه تشکیل پوسیدگی را تشخیص دهد، درمان با فلوراید می تواند باعث بازیابی مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان شود.
  

کشیدن دندان

 در موارد جدی ایجاد پوسیدگی دندان، ممکن است نیاز به کشیدن دندان برای پیش گیری از گسترش عفونت وجود داشته باشد. 
از دست دادن دندان ها می تواند بر ظاهر و عملکرد دندان های اطراف دندان از بین رفته تاثیر داشته باشد و به همین دلیل دندان پزشک ممکن است از یک دندان مصنوعی، پل یا ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و فضای خالی باقیمانده از آن استفاده کند.
   

پیشگیری از پوسیدگی دندان

بهداشت دندان و دهان مناسب می تواند از بروز حفره ها و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. در زیر چند راهنمایی برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان اورده شده است. از دندانپزشک خود بپرسید کدام روش برای شما بهتر است:
 
1. دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید بعد خوردن و نوشیدن مسواک بزنید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز و به طور ایده ال بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از یک نخ دندان یا یک پاک کننده بین دندانی استفاده کنید. اگر نمی توانید دندان خود را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید حداقل دهان خود را ابکشی کنید. اگر یک کودک خردسال دارید از دندانپزشک خود بپرسید چه میزان از از خمیر دندان حاوی فلوراید باید استفاده کنید تا فرزندتان بتواند از مزایای مبارزه با ایجاد پوسیدگی دندان بدون گرفتن فلوراید اضافی بهره مند شود.
 
2. دهان خود را بشوئید. اگر دندان پزشک شما احساس کند شما در خطر پیشرفت یک حفره هستید ممکن است به شما توصیه کند از یک دهانشویه  حاوی فلوراید استفاده کنید.
 
3. معاینات دندانپزشکی منظم داشته باشید. دریافت شستشو و تمیز کردن حرفه ای دندان های و آزمون های شفاهی به طور منظم، می تواند به جلوگیری از مشکلات کمک کند و یا آنها را در اوایل پیشگیری کند. دندانپزشک شما می تواند یک برنامه که بهترین راه حل را برای شما توصیه می کند به شما ارائه دهد.
 
4. از درزگیر های برای دندان ها استفاده کنید. در زگیرها پوشش پلاستیکی محافظ هستند که یه سطوح جویدن دندان های عقبی متصل می شوند و شیار ها  و شکاف های دندان را اب بندی می کنند. انها از مینای دندان در مقابل پلاک و اسید محافظت می کنند. می توانند هم در بزرگسالان هم در کودکان استفاده شوند. برای کنترل و کمک به پیشگیری به همه کودکان در سنین مدرسه توصیه می شوند. آنها تا 10 سال نیاز به تعویض ندارند و در طول این مدت نیاز به چکاب هایی است تا مطمئن شوند در جای خود قرار دارند.
 
5. نوشیدن برخی آبها. بیشتر منابع عمومی آبها دارای فلوراید اند که از پوسیدگی دندان به طور قابل توجهی جلوگیری می کنند. اگر فقط اب بطری می نوشید که فاقد فلوراید است از مزایای فاوراید بهره مند نمی شوید.
 
6. از میان وعده های غذایی مکرر و نوشیدنی ها استفاده نکنید. هر زمان که شما چیزی می خورید یا چیزی به غیر از اب می نوشید شما به باکتری ها کمک می کنید که اسید تولید کنند و مینای دندان شما را تخریب کنند. اگر شما از میان وعده ها و نوشیدنی ها در طول روز استفاده می کنید دندان های خود را در معرض حملات مداوم قرار می دهید.
 
7. غذا های سالم برای دندان بخورید. برخی از غذا ها و نوشیدنی ها برای دندان های شما از دیگر غذا ها بهتر اند.از غذا هایی که در شکاف بین دندان های شما گیر می کنند مثل چیپس، آب نبات و یا کوکی ها بپرهیزید. با این حال غذاهایی وجود دارند که مانند میوه و سبزیجات تازه و قهوه بدون شکر، چای و شکر آدامس باعث افزایش جریان بزاق می شوند و به شستشو دندان ها کمک می کنند.

8. درمان پوسیدگی دندان با فلوراید را در نظر بگیرید. دندان پزشک شما ممکن است به شما درمان پوسیدگی دندان با فلوراید را به صورت یک دوره به شما ارائه کند به خصوص اگر شما فلوراید کافی از طریق اب و دیگر منابع دریافت نکنید.

9. در مورد درمان پوسیدگی دندان ضد باکتریایی بپرسید. اگر شما مثلا به خاطر شرایط پزشکی خاص در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید دندان پزشک شما ممکن است دهان را با یک ماده ضد باکتری خاص شستشو دهد و یا از درمان های دیگر برای کاهش باکتری های مضر در دهان شما استفاده کند.

منبع : بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید :
پوسیدگی دندان ، دلائل-علائم و پیشگیری آن (بخش اول)
پوسیدگی دندان
ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟ 
علائم پوسیدگی دندان​​​​​​​
پیشگیری از التهاب لثه و پوسیدگی دندان​​​​​​​
پوسیدگی در کمین دندان 6 گروه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.