مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)

سخنرانی بدون استرس مهارتی است بسیاری از انسان به آن در طول عمر خود احتیاج پیدا خواهند کرد و راه های دستیابی آن که همه می توانند با تمرین آن را بیاموزند اعتماد به نفس، صداقت ، تمامیت کلام از ویژگی های یک سخنرانی جذاب است.
جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)
هیچ چیز جای تمرین و آماده شدن برای سخنرانی را نمی گیرد .
 
چکیده : سخنرانی بدون استرس مهارتی است بسیاری از انسان به آن در طول عمر خود احتیاج پیدا خواهند کرد و راه های دستیابی آن که همه می توانند با تمرین آن را بیاموزند اعتماد به نفس، صداقت ، تمامیت کلام از ویژگی های یک سخنرانی جذاب است.

تعداد کلمات 1102 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)​​​​​​​
غلبه بر ترس از سخنرانی در مجلس و انظار عمومی

مهارت های صحبت کردن برای جلو افتادن در یک محیط حرفه ای ، بسیار مهم است , چه ما به یک مخاطب ارائه رسمی بدهیم , چه یک گفت و گوی ساده با رئیس مان برای توضیح داشته باشیم . ترس از سخنرانی عمومی یک چیز بسیار واقعی است ؛ در یک رتبه بندی به طور متوسط ترس افراد از سخنرانی عمومی بیشتر از مرگ است حقیقت این است که این ترس می تواند به زندگی حرفه ای و شخصی شما آسیب برساند. 
شما ممکن است قبلا در آن موقعیت قرار گرفته باشید که در این شرایط احساس دستپاچگی می کنید, کف دست تان عرق می کند و در شکم تان احساس دلپیچه می کنید و نمی خواهید آن را انجام دهید ولی باید راهی پیدا کنید ، راهی که به شما برای غلبه بر ترس و استرس این شرایط غلبه کند همان راه حل هایی که در ادامه این بخش خواهیم گفت و شما می توانید در سخنرانی عمومی بااین نکات ساده بر ترس تان غلبه کنید و حتی راهی برای کمک به استفاده از انرژی خود در راه مثبت وجود دارد.
 

1.سازماندهی کنید:

هنگامی که همه مطالب و اندیشه های خود را سازماندهی می کنید, به شما کمک می کند که بسیار راحت تر و آرام تر شوید, زمانی که شما انکار شفاف و سازمان یافته ای دارید می توانید اضطراب صحبت کردن را به حد زیادی کاهش دهید, زیرا می توانید بیشتر به چیزی که در دست دارید تمرکز کنید و سخنرانی خوبی ارائه دهید.
 

2.تمرین و آماده شدن به طور گسترده :

هیچ چیز جای تمرین و آماده شدن برای سخنرانی را نمی گیرد ؛ از نکات کلیدی خود یک دست نوشته تهیه کنید اما کلمه به کلمه از روی آن نخوانید برای سخنرانی خود به خوبی آماده باشید تا به هر گونه سوال احتمالی پرسیده شده پاسخ دهید.
 

3.ترس از رد شدن را از بین ببرید:

اگر مخاطبان من از سخنرانی من متنفر شوند چه می شود؟ اگر به من بگویند که صحنه را ترک کنم ، چه می شود؟ همه ترس های خود را از رد شدن ازبین ببرید. چون مخاطبان شما آنجا هستند که به شما گوش دهند.
 

4.برروی الگو ها تمرکز کنید :

زمانی که صحبت می کنید، سعی کنید که جریان و ریتم را پیدا کنید ؛  جملات کوتاه و کلیدی داشته باشید , نکات کلیدی را تکرار کنید. مکث کوتاه بین جملات و نکات ، می تواند مخاطبان را مشتاق کند که منتظر شوند که شما چه می خواهید بگویید.
 

5.خود را در آیینه تماشا کنید:

اگر واقعا می خواهید بدانید که چگونه مهارت های گفتاری عمومی را بهبود ببخشید , سخنرانی خود را در مقابل آیینه تمرین کنید , مثل اینکه دارید به طور مستقیم با کسی حرف می زنید.
به: حالت صورت تان حرکات تان ، حرکات بدن تان توجه کنید.
 

چگونه استقبال می کنید؟

زمانی که شما صحبت می کنید ، باید نسبت به مخاطبان خود خوش برخورد باشید و با بیان ملایم و رفتار آرام با آنها برخورد کنید.
 

6.صدای خود را ضبط کنید و آن را یاد بگیرید:

سخنرانی خود را در تلفن یا دوربین فیلم برداری خود ضبط کنید ؛ از اول تا آخر صحبت خود را ضبط کنید , سپس به آن گوش کنید یا آن را نگاه کنید (تماشا کنید). و یادداشت کنید که چگونه بهتر می شوید. بعضی از مردم دوست ندارند صدای خود را برروی نوار گوش دهند ، پس مهم است که به صدا و سبک گفتاری خود توجه کنند.
 

7.روی تنفس خود کار کنید:

هنگامی که روی تنفس خود تمرکز می کنید , پیچش صدای شما بیشتر خواهد شد و شما آرام خواهید شد ، نفس راحت بکشید و روی ریتم آن تمرکز کنید اگرچه این یک تمرین گفتاری عمومی است اما در کل تمرینات تنفسی کمک می کند استرس را کاهش دهید تا باعث بهبود واضحی در تمام زمینه های زندگی شود.
 

8.بیشتر تمرین کنید:

هنگامی که کسی از من می پرسد چگونه می تواند مهارت ارتباطی موثری ایجاد کند و سخنرانی عمومی اش را بهبود بخشد , من به او کلماتی از آلبرت هابارد نقل (نقل بیان) می کنم که گفت: تنها راه یادگیری صحبت کردن این است که صحبت کنیم و صحبت کنیم.
 

9.سخنرانی خود را برای دیگران البته صرفا دوستان تان یکبار ارائه دهید :

تعداد زیادی از افراد هستند که می توانید با آنها تمرین کنید ، اطمینان حاصل کنید که شخص در نقد خود کاملا با شما صادق باشد مثال هایی از افرادی که می توانید با آنها تمرین کنید.
دوستان شما
والدین شما
صحبت کردن به طور مستقیم باشخص دیگرکمک خواهد کرد تا شما آرام شوید و تجربه ارتباط با دیگران را به دست آورید ، اگر آنها درمورد سخنرانی شما سوال داشتند، ممکن است که (مخاطبان)سوالات مشابهی از شما داشته باشند.
 

10. در کلاس های سخنرانی عمومی شرکت کنید:

یک مربی خوب پیدا کنید , گروه های زیادی وجود دارند، که شما می توانید با پیوستن به آن ها هنر سخنرانی عمومی را یادبگیرید.
 

11.قبل از صحبت کردن به آرامی ورزش کنید:

ورزش قبل از ارائه می تواند خون شما را به گردش درآورد و اکسیژن به مغز شما منتقل کند ، قبل از سخنرانی قدم بزنید یا چند بار زانوهای تان را خم کنید. این ترفند کوچک یکی از راهنمایی های مورد علاقه من است ؛ شما شگفت زده می شوید، از اینکه جریان کم خون چه کارهایی می تواند انجام دهد.
 

12.پاورپوینت می تواند واقعا خوب یا واقعا بد باشد:

گاهی اوقات یک پاورپوینت می تواند بهترین دوست شما باشد ، اگر رشته افکار خود را از دست دادید می تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را درگیر کنید و مردم را برای گرفتن یادداشت و نکات اصلی به یک مکان مناسب ببرید.
 

13.آب گرم بخورید و دمای اتاق را تنظیم کنید:

گاهی اوقات, فشردن بعضی از لیموها در آب نیز کمک می کند که گلوی خود را روان کنید. سعی کنید قبل از صحبت کردن از نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید این می تواند دهان شمارا خشک و صحبت کردن را سخت تر کند.
 
ادامه دارد ...

منبع : 
سایت راسخون

بیشتر بخوانید :
نحوه ی سخنرانی با اعتماد به نفس را بیاموزید
آموختن مهارت های ارائه مطلب و سخنرانی
راهکارهایی برای تقویت فن بیان
7 دستور برای یک سخنرانی موفق
نحوه ایراد یک سخنرانی قانع کننده​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.