معرفی اسفناج و خواص درمانی آن (بخش اول)

اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید. خواص اسفناج برای اعضای داخلی بدن و سلامت و زیبایی پوست و لاغری در کنار درمان بیماری های مختلف بخشی از دنیای خاصیت اسفناج است. با ما همراه باشید .
چهارشنبه، 14 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی اسفناج و خواص درمانی آن (بخش اول)
ویتامین C و بتا کاروتین موجود در اسفناج سلول های روده را از تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند.
 
چکیده : اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید. خواص اسفناج برای اعضای داخلی بدن و سلامت و زیبایی پوست و لاغری در کنار درمان بیماری های مختلف بخشی از دنیای خاصیت اسفناج است. با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1146 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

معرفی اسفناج و خواص درمانی آن (بخش اول)

فواید اسفناج بر سلامتی 

سبزیجات برگ داری مثل اسفناج با بافت لطیف و رنگ سبز یشـمی بیشتر از هـر ماده غذایی دیگر، مواد مغذی در خود دارد. گـرچه اسفنـاج در همـه فـصول ســال موجود است اما بهترین فصل آن پاییز می باشد.
هـمه ما در تلویزیون دیده ایم که چطور ملوان زبل با خوردن اسـفناج خـود را به قــوی ترین مرد جهان تبدیل می کرد اما جـالب است بدانید که علاوه بر این، او خود را در برابر پوکی استخوان، بیماری های قلبی، سرطان روده بزرگ، ورم مفاصل، و سایر مشکلات و بیماری ها هم بیمه می کرده است.
 

فلاونویید، ماده مغذی گیاهی برای سلامتی

محققان حداقل ۱۳ ترکیب مختلف فلاونویید را در اسفناچ پیدا کرده اند که بعنوان آنتی اکسیدان و عامل ضد سرطان عمل می کند. فواید و خواص ضد سرطانی این فلاونوییدهای اسفناج آنقدر قابل توجه بوده است که محققان را بر آن داشت تا عصاره هایی از اسفناج درست کنند تا بتوانند از آن در تحقیقات استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که این عصاره های اسفناج، تقسیم سلولی سلول های سرطانی را در شکم کندتر می کند و در تحقیقی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفت مشخص شد که این عصاره ها، سرطان پوست را نیز کاهش می دهند. در تحقیقی که روی خانم های بزرگسال مقیم انگلستان در اواخر دهه هشتاد انجام گرفت نیز نشان می دهد که مصرف اسفناج از بروز سرطان سینه نیز جلوگیری می کند.
 

کاروتینوییدهای اسفناج با سرطان پروستات مقابله می کند

براساس تحقیقی که در مجله تغذیه به چاپ رسید، مشخص شد که کاروتینوئید موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار، به دو طریق با سرطان پروستات مقابله می کند. این کاروتینویید که نئوکسانتین نام دارد، نه تنها سلول های سرطانی پروستات را به خود تخریبی وا می دارد بلکه در روده به ترکیبات اضافی به نام نئوکروم تبدیل می شود که سلول های سرطانی پروستات را به حالت سکون در می آورد و از تکثیر شدن آنها جلوگیری می کند.
 

فلاونوئیدهای اسفناج با سرطان تخمدان مقابله می کند

تحقیق روی مصرف فلاونوئید گروهی از خانم هایی که بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ در مرکز تحقیقاتی نرسس نگهداری می شدند، نشان داد که خانم هایی که رژیم غذایی شان بیشترین میزان kaempferol را در خود داشته است، درمقایسه با خانم هایی که کمتر از این ماده در برنامه غذایی خود استفاده می کردند، تا %۴۰ کمتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشتند. علاوه بر اسفناج، موادغذایی سرشار از kaempferol شامل چای (غیرگیاهی)، پیاز، کلم پیچ، تره فرنگی، کلم بروکلی، و زغال اخته می باشد.
همچنین %۳۴ کاهش ابتلا به سرطان تخمدان در خانم هایی که بیشترین میزان فلاون لوتئولین (موجود در مرکبات) را در برنامه غذایی خود داشته اند، مشاهده شده است.
 

کمک به تقویت استخوان ها

ویتامین K موجود در اسفناج -تقریباً %۲۰۰ از ارزش روزانه در یک فنجان اسفناج تازه و بیش از %۱۰۰۰ از ارزش غذایی روزانه در یک فنجان اسفناج بخارپزشدهدر سلامت استخوان ها اهمیت بسیاری دارد. ویتامین K1، اوستئوکالسین را فعال می سازد که اصلی ترین پروتئین غیر کلاژنی در استخوانهاست. اوستئوکاسین، مولکول های کلسیم را در داخل استخون ها محکم می کند. از این رو، بدون ویتامین K1 کافی، سطح اوستئوکالسین در بدن به مقدار لازم نخواهد بود و تامین موادمعدنی مورد نیاز بدن ناقص می شود. اسفناج همچنین منبع بسیار خوبی از سایر موادمغذی استخوان ساز ازجمله کلسیم و منیزیم می باشد.
 

اسفناج و محافظت قلبی-عروقی

برای تصلب شریان و بیماری های قلبی دیابتی، موادغذایی معدودی درمقایسه با اسفناج مفید و کمک کننده هستند. اسفناج منبعی عالی از ویتامین C و ویتامین A می باشد که دومی از بتا کاروتین موجود در آن سرچشمه می گیرد. این دو ماده غذایی آنتی اکسیدان هایی بسیار مهم هستند که میزان رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش میدهندویتامین C به شکل آنتی اکسیدانی محلول در آب و بتا کاروتین آنتی اکسیدانی محلول در چربی عمل می کند. این گروه آنتی اکسیدان های محلول در آب به جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول کمک می کند. کلسترول اکسیده شده می تواند به دیواره های رگ های خونی چسبیده و در آنجا جمع شود که منجر به انسداد عروق، حمله قلبی و سکته می شود. مصرف کافی از ویتامین C و بتا کاروتین از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و یک فنجان اسفناج پخته، ۲۹۴٫۸% از مقدار مورد نیاز روزانه از ویتامین A و %۲۹٫۴ از نیاز روزانه از  ویتامین C را تامین می کند.
اسفناج منبع بسیار خوبی از فولات نیز می باشد. فولات برای کمک به تبدیل مواد شیمیایی خطرناک که هوموکیستین نامیده می شوند و درصورت بالا رفتن مقدار آن در بدن می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود، به سایر مولکول های خوش خیم برای بدن لازم است. علاوه بر این، اسفناج منبع بسیار عالی از منیزیم است، ماده معدنی که می تواند به پایین آوردن فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. یک فنجان اسفناج پخته حاوی % ۶۵٫۶ از نیاز روزانه فولات و %۳۹٫۱ از نیاز روزانه منیزیم را تامین می کند.
علاوه بر ذخیره بسیار خوب از ویتامین ها و موادمعدنی محافظت کننده قلب، در تحقیقی که در مجله کشاورزی و شیمی موادغذایی منتشر شد، مشخص گردید که اسفناج حاوی چهار پپتید (ترکیبات پروتئینه) می باشد که آنزیم آنژیوتنسین را خنثی می سازد—همان آنزیمی که با داروهای ACE برای پایین آوردن فشار خون، خنثی می شود. وقتی به حیوانات آزمایشگاهی که فشارخون داشتند، اسفناج داده شد، بین ۲ تا ۴ ساعت روی فشارخون تاثیر گذاشته و آن را کاهش داد. اما چه مقدار اسفناج باید به این حیوانات داده می شد تا اثر کند؟ فقط ۲۰ تا ۳۰ میلیگرم از این پپتیدهای قوی اسفناج به ازای هر کیلوگرم از وزن آنها کافی بود. در انسان ها یک وعده سالاد اسفناج متوسط برای ناهار یا یک وعده اسفناج پخته برای شام بین ۲ تا ۴ ساعت روی فشار خون تاثیر می گذارد.
 

اسفناج سلامت معده و روده را تقویت می کند

ویتامین C و بتا کاروتین موجود در اسفناج سلول های روده را از تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند. و فولات موجود در اسفناج به جلوگیری از تخریب DNA و ایجاد تغییر در سلول های روده، حتی وقتی درمعرض موادشیمیایی سرطان زا نیز قرار بگیرند، کمک می کند. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که افرادیکه از غذاهای سرشار از ویتامین C، بتا کاروتین، یا فولات استفاده می کنند، کمتر در خطر ابتلا به سرطان روده می باشند.

ادامه دارد....

منبع :
 سایت مردمان

بیشتر بخوانید :
اسفناج در طب سنتی
معرفی اسفناج و خواص  آن
خواص دارویی اسفناج
خواص اسفناج
اسفناج؛ یک برگ و هزار خاصیت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما