آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش دوم)

ازدواج سالمندان فی نفسه برای استحکام خانواده و از تنهایی درآوردن افراد و کامل کردن انسان ها امری نیکوست. عرف ما برای افراد سالمندی که تا به حال ازدواج نکرده اند یا آن ها که همسران شان را از دست داده اند حقی قائل نمی شود که این امر یک نقطه ضعف و تفکر ارتجاعی است.
يکشنبه، 16 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش دوم)
برطرف کردن نیازهای عاطفی و سلامت جسمی و روحی می تواند پررنگ ترین انگیزه ازدواج های سالمندی باشد.
 
چکیده : ازدواج سالمندان فی نفسه برای استحکام خانواده و از تنهایی درآوردن افراد و کامل کردن انسان ها امری نیکوست. عرف ما برای افراد سالمندی که تا به حال ازدواج نکرده اند یا آن ها که همسران شان را از دست داده اند حقی قائل نمی شود که این امر یک نقطه ضعف و تفکر ارتجاعی است. 

تعداد کلمات 1186 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آنچه که از ازدواج سالمندان باید بدانید (بخش دوم)

ادامه بحث تاثیر تنهایی بر غذاخوردن و شرایط جسمی افراد

این روان شناس عنوان می کند: زن ها به لحاظ روان شناختی خیلی بیشتر از مردها به حمایت نیاز دارند و در معرض آسیب های بیشتری از نظر روانی هستند به همین دلیل است که باید گفت این هنجار کاملا غلط است.
 او درباره نگارش افراد و فرزندان به این ازدواج می گوید: مساله مهم در ازدواج سالمندی، بعضا جبهه گیری فرزندان و نگرش آن ها به ازدواج یکی از والدین به ویژه مادرانشان است. زن سالمند حتی اگر میل به ازدواج داشته باشد معمولا جرات و جسارت مطرح کردن ازدواج مجدد را ندارد.
صدر عنوان می کند: در تحقیقات زیادی ثابت شده است ازدواج سالمندی، استرس های آن ها را کمتر می کند و سالمندانی که در سنین سالمندی ازدواج کرده اند، عمر طولانی تری دارند. صدر عنوان می کند: همچنین یکسری هزینه های نگهداری کاهش می یابد و همین طور فشارهای روانی و فیزیکی فرزندان، که برای مدام سر زدن به آن ها وارد می آید، کم می شود.
 

آمار از ازدواج سالمندان

ازدواج سالمندان بیشتر شده که می تواند نشانه خوبی برای سلامت آن ها باشد، براساس آمارهای جمع آوری شده در 9 ماهه آخر سال گذشته 7 هزار و 868 مورد ازدواج مربوط به مردان بالای 60 سال و هزار و 174 مورد نیز مربوط به زنان بالای 60 سال بوده است. بررسی ها نشان می دهد سالمندان تنها، کمتر از کسانی که شریک و همراهی برای زندگی خود دارند، چشم امید به زندگی دوخته اند در حالی که سالمندی هم می تواند دوره زندگی بانشاطی برای مردان و زنان باشد.

براساس آمارهای جمع آوری شده از کل 520 هزار و 240 ازدواج در 9 ماهه سال گذشته 7 هزار و 868 مورد مربوط به مردان بالای 60 سال و 174 مورد نیز مربوط به زنان بالای 60 سال بوده که در دفاتر رسمی به ثبت رسیده است.
جامعه شناسان معتقدند ازدواج سالمندان تا چند سال قبل در جامعه یک تابوی قوی محسوب می شد و خانواده ها گمان می کردند این افراد نیازعاطفی، روحی و روانی، جنسی و... ندارند به همین دلیل مانع ازدواج آن ها می شدند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای سالمندان ایجاد می کرد که مهم ترین آن تنهایی شان بود.

آمارها نشان می دهد 65 درصد مردان 35 تا 64 سال در اثر فوت همسر تنها هستند در حالی که این رقم در زنان این گروه سنی 7.65 درصد را به خود اختصاص داده است از سوی دیگر براساس اطلاعات موجود زنان سالمندی سهم بیشتری از تنهایی دارند به طوری که 92 درصد آن ها در تنهایی زندگی می کنند این در حالی است که این آمار در میان مردان بالای 65 سال فقط هشت درصد است.
به گفته کارشناسان، ازدواج سالمندان یکی از بهترین نوع ازدواج ها است چرا که در این سنین زنان و مردان به دور از هر گونه هوا و هوس و با کوله باری از تجربه به زندگی مشترک روی می آورند به همین دلیل با کمترین احتمال خطر مواجه است و سالمندان در کنار یکدیگر به آرامش می رسند.

برطرف کردن نیازهای عاطفی و سلامت جسمی و روحی می تواند پررنگ ترین انگیزه ازدواج های سالمندی باشد. چرا که هر فرد، در هر سنی، نیازمند مورد توجه بودن و محبت است، این درحالی ست که افرادی که تنها زندگی می کنند به دلیل عدم ارضای نیازهای عاطفی سیستم بدنیشان تعضیف می شود و رفته رفته موجب درماندگی و بیماری آن ها خواهدشد و اینجاست که نقش یک همدم جلوه بیشتری پیدا می کند.
 در حال حاضر جامعه در حال بسترسازی و فرهنگ سازی است و نسبت به سال های گذشته خانواده ها و فرزندان برای سالمندان حق ازدواج نیز قائل می شوند چرا که به این نتیجه رسیده اند ازدواج این افراد مانع مرگ تدریجیشان شده و حق حیات دوباره ای به سالمندان می دهد.

ازدواج حدود 8 هزار سالمندعلی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به ازدواج سالمندان اشاره کرده و افزود: در سال قبل، بیش از 7 هزار و 868 ازدواج مربوط به مردان بالای 60 سال و هزار و 174 مودر نیز مربوط به زنان بالای 60 سال بوده که در دفاتر رسمی به ثبت رسیده است.
از سوی دیگر نکات جالب توجهی که در آمارها وجود دارد این است که 900 ولادت در سال 94 مربوط به پدران بالای 70 سال است و استان سیستان و بلوچستان با 247 ولادت، 4.24 درصد کل ولادت های مربوط به پدران این سن در کل کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز خراسان رضوی با 91 ولادت و خوزستان با 69 ولادت در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
اگرچه ازدواج مردان بالای 60 سال فقط 5.1 درصد ازدواج ها را به خود اختصاص داده اما باز هم به نوبه  خود نشان دهنده روحیه خوب و سلامت مردان و همچنین افزایش سن امید به زندگی در میان آنان است.
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در مورد ازدواج سالمندان گفت: چنانچه سالمندان با هم سن خود ازدواج کنند مشکلی ایجاد نمی شود اما متاسفانه در برخی از استان های ایران مانند زابل، سیستان بلوچستان و... افراد سالمند با دختران کم سن مجرد ازدواج می کنند که این موضوع باعث فروپاشی زندگی دختر جوان می شود.
 

روزانه 32 سالمند در ایران ازدواج می کنند

آمارهای ثبت احوال کشور نشان می دهد که روزانه 32 سالمند در کشور ازدواج می کنند. هر چند این آمار حاکی از افزایش امید به زندگی در ایران است ولی با توجه به هشدار کارشناسان و روان شناسان برای افزایش شادابی و امید به زندگی در میان جامعه سالمندی باید دستگاه های مسئول تسهیلات مناسبی را برای تشویق سالمندان به ازدواج به کار ببرند.

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این باره می گوید: نرخ امید به زندگی در آسیا 62 تا 80 سال اعلام شده که ایران در این شاخص با 73 سال، هفت سال با کشور اول آسیا (ژاپن) فاصله دارد. همچنین براساس آمارهای جهانی هنگ کنگ با 83 سال دارای بیشتری نرخ امید به زندگی و سیرالئون و افغانستان با 47 و 43 سال دارای کمترین نرخ امید به زندگی در جهان هستند.
دکتر امان الله قرایی مقدم افزود: دلیل عمده این موضوع که در این نوع ازدواج است، ثروت مردان، ازدواج قبیله ای و سایر مسائل است که درواقع موجب نابسامانی می شود و یا اما ازدواج سالمندان را با هم سن خودشان بدون مشکل می داند و معتقد است چنانچه سالمندان با افراد هم سن و سال خود ازدواج کنند، ایرادی ندارد اما در همین موارد نیز اگر فرزندی از زندگی قبلی وجود داشته باشد، بعضا باعث آسیب می شود.


ادامه دارد....

منبع
ماهنامه خانه بخت
 

بیشتر بخوانید :
ازدواج در سالمندی
زمان ازدواج
طلاق در میانسالی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.