علل افسردگی از نگاه روایات اسلامی

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی می باشد که دانستن علل آن می تواند از پیدایی آن جلوگیری کند. در این نوشتاربه بیان برخی از علل افسردگی از منظر روایات اسلامی می پردازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 3 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل افسردگی از نگاه روایات اسلامی
پوشیدن کفش مشکی از عوامل افسردگی می باشد. 
 
چکیده: افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی می باشد که دانستن علل آن می تواند از پیدایی آن جلوگیری کند. در این نوشتاربه بیان برخی از علل افسردگی از منظر روایات اسلامی می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 700 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
علل افسردگی از نگاه روایات اسلامی

علل افسردگی

 افسردگی امروزه یک بیماری شایع و عمومی است و علل مختلفی دارد، از جمله:
 

علت اول

 کسی که مبتلا به مصیبیت می شود، اگر صبر نکند، مبتلا به افسردگی می شود. در روایت آمده است: «چه قدر برای انسان زشت است که وقتی پیروز شود، طغیان کند و وقتی مصیبت و سختی به او برسد، افسرده شود.»
«وقتی به هم و غم دچار می شوی، راه گریز دوتاست: اگر راه گریز داری، آن را به کار ببر، و اگر نداری، صبر کن.»
 

علت دوم

 ناراضی بودن از تقدیر، سبب افسردگی می شود. انسان باید به داشته هایش راضی باشد و اگر ناراضی باشد و نسبت به کار خداوند شک داشته باشد، مبتلا به غم و افسردگی می شود. در روایت آمده است: «خداوند با عدل و علم خودش، راحتی و خوشحالی را در یقین و رضایت قرار داده است.»
«کسی که از کار روزگار ناراضی باشد، چون نمی تواند به آن آسیب بزند، حزن و اندوهش طولانی می شود و خودش را شکنجه می دهد».
 

علت سوم

 پوشیدن کفش و دمپایی مشکی از عوامل افسردگی است.
یکی از اسباب و علل افسردگی و ناراحتی، امروزه پوشیدن کفش و دمپایی مشکی است که علاوه بر افسردگی، چشم را ضعیف می کند و نیروی جنسی را کاهش می دهد.
 

علت چهارم

عمامه بستن در حال نشستن از عوامل افسردگی است.
 

علت پنجم

 پوشیدن شلوار در حال ایستادن، سبب افسردگی است.


علت ششم

 ناخن گرفتن با دندان، سبب افسردگی است.
 

علت هفتم

 پاک کردن صورت با قسمت پایین پیراهن یا شلوار (بخصوص پیراهن عربی) سبب افسردگی است.
 

علت هشتم

 ایستاده ادرار کردن در آب، افسردگی می آورد.
 

علت نهم

به رو (پشت به آسمان) خوابیدن سبب افسردگی است.
«مردی نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! غنی بودم، فقیر شدم؛ سالم بودم، مریض شدم؛ نزد مردم اعتبار داشتم، اکنون کسی مرا دوست ندارد و حضورم برای آنها سنگین است؛ دلخوش بودم، هم و غم بر من جمع شده و زمین با این وسعتش بر من تنگ شده است؛ و تمام روز دنبال رزق و روزی می روم، ولی آن را به دست نمی آورم، انگار اسم من از لیست روزی پاک شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)  فرمودند: «شاید شما کاری انجام می دهید که هم و غم زیادی به دنبال دارد.» مرد عرض کرد: «چه چیزی است که سبب هم و غم و گرفتاری می شود؟» پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: شاید نشسته عمامه می بندی یا ایستاده شلوار می پوشی ی ناخن هایت را با دندان می گیری یا صورتت را با پیراهنت خشک می کنی یا در آب راکد ادرار می کنی یا اینکه به رو می خوابی»
 

علت دهم

 راه رفتن و گذشتن از میان گله گوسفندان از علل افسردگی است.
 

علت یازدهم

 نشستن روی پاشنه در، سبب افسردگی است. از حضرت امیر (علیه السلام) روایت است: «روزی غمگین شدم، از خود پرسیدم که علت این غم چیست؟ یادم نیست که روی پاشنه در نشسته باشم یا از وسط گله گوسفند رد شده باشم یا شلوارم را ایستاده پوشیده باشم یا
صورتم را با پیراهن با شلوار خشک کرده باشم.»
 

علت دوازدهم

 عدم رعایت پاکیزگی، از علل افسردگی است.
 

علت سیزدهم

 همراه انسان یک فرشته است و یک شیطان، اگر خوشحال شود، فرشته به او نزدیک تر شده است و اگر ناراحت شود، شیطان به او نزدیک تر شده است.
 

علت چهاردهم

 حزن و غم از یک برادر دینی، به برادر دینی دیگر سرایت می کند؛ مثلا وقتی برای شیعیان افغانستان و یمن ناراحتی پیش می آید، شیعیان دیگر کشورها نیز از ناراحتی آنها غمگین می شوند.


علت پانزدهم

 علامه مجلسی در کتاب «بحارالانوار»، بنا به روایات آورده است:
«بازی کردن با بیضه ها، استنجا با دست راست، خوردن با دست چپ، قدم زدن بین قبرها، خندیدن، راه رفتن میان دو زن، دوختن پیراهن روی بدن، و ادرار کردن در حمام، سبب افسردگی است.»
این مسئله روان درمانی که امروزه مطرح شده است، در راستای همین علت های مذکور است؛ ولی پزشکی امروزی از این علل غافل است و افسردگی را نمی تواند ریشه ای درمان کند. دانستن اینکه چرا مردم مبتلا به افسردگی هستند، خودش یک بحث تخصصی است و این علل بیان شده، می تواند کمک شایانی در این باره کند.


 
منبع: کتاب «نسخه های پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی 

بیشتر بخوانید:
با 5 راه به مبارزه با افسردگی بروید !
درمان افسردگی با روش گیاهی و خانگی (بخش اول)
چگونه بر افسردگی فصلی غلبه کنیم؟
3 مهارت برای مقابله با افسردگی
افسردگی و درمان آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.