علل بیماری نقرس (ورم مفاصل)

نقرس، نوعی بیماری است که حملات پیاپی آرتروز التهابی حاد —نوعی ورم مفاصل همراه با سوزش، التهاب و قرمزی— معمولاً از ویژگی‌های آن است. با ما همراه باشید تا برخی از علل پیدایی آن بیشتر آشنا شوید.
چهارشنبه، 3 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل بیماری نقرس (ورم مفاصل)
خوردن ماهی و تخم مرغ در یک وعده یا یک رو سبب بیماری نقرس می شود.
 
چکیده: نقرس، نوعی بیماری است که حملات پیاپی آرتروز التهابی حاد —نوعی ورم مفاصل همراه با سوزش، التهاب و قرمزی— معمولاً از ویژگی‌های آن است. با ما همراه باشید تا برخی از علل پیدایی آن بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 323 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه 
علل بیماری نقرس (ورم مفاصل)

علل نقرس (ورم مفاصل)

«نقرس»، که به آن بیماری پادشاهان هم گفته می شود، یک نوع ورمی است که در مفصل های پاها و دست ها بروز می کند و از علل اصلی آن، افزایش «اوره»، در بدن و مصرف زیاد گوشت گاو می باشد.
علامت نقرس این است که ابتدا از شصت پا شروع می شود و سپس به بقیه مفصل ها سرایت می کند؛ درد شدیدی دارد، در حدی که تحملش سخت است؛ شروع نقرس نزدیک اذان صبح و فجر است؛ و نشانه اصلی اش این است که مفصل ها از حالت عادی خارج، و براق می شود. نقرس علل مختلفی دارد، از جمله:


علت اول

خوردن ماهی و تخم مرغ در یک وعده یا در یک روز، سبب بیماری های متعددی از جمله نقرس می شود. در رساله ذهبیه، امام رضا (علیه السلام) می فرماید:
«مبادا ماهی و تخم مرغ را در یک زمان، در معده جمع کنی؛ زیرا اگر این دو در درون انسان جمع شود، سبب نقرس، قولنج، بواسیر و دندان درد می شود».
به عقیده بنده، نباید ماهی و تخم مرغ در یک روز خورده شوند، مثلا اگر صبح تخم مرغ خورده است، نباید ظهر ماهی بخورد؛ مگر اینکه مطمئن شود، تخم مرغ هضم شده است.

علت دوم

 جمع کردن شیر و نبیض مسکر در معده، سبب ابتلا به نقرس می شود. در روایت آمده است: «اگر شیر و نبیض مسکر با هم در معده جمع شوند، سبب بیماری نقرس و پیسی می شود.»

علت سوم

یکی از علت های شایع که سبب بیماری های خطرناک می شود، همبستر شدن در حال سیری است، امام رضا (علیه السلام)، در رساله ذهبیه می فرماید:
«در اول شب نزدیک زن ها نشو، نه در تابستان و نه در زمستان، چون معده و رگ ها پر است، این کار خوب نیست و سبب ابتلا به بیماری قولنج، فالج، انحراف صورت و دهان و نقرس می شود».
 
 
منبع: کتاب «نسخه های پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی


 

بیشتر بخوانید:
نقرس
داروی درمان نقرس
کنترل بیماری نقرس با تغذیه مناسب
بیماری نقرس از دیدگاه زکریای رازی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.