چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش دوم)

گاهی اوقات استفاده از پول و مصرف کردن آن از حد معمول فراتر می رود و به اصطلاح نوعی ولخرجی کردن و هدر دادن پول محسوب می شود اما برنامه ریزی صحیح برای مدیریت مالی در زندگی به ما کمک میکند تا از خریدهای بی مورد و ولخرجی کردن جلوگیری کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 5 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش دوم)

برای سر کارتان با خود یک وعده غذایی کامل از منزل ببرید، با این روش از تغذیه نادرست هم به دور می مانید.

چکیده : گاهی اوقات استفاده از پول و مصرف کردن آن از حد معمول فراتر می رود و به اصطلاح نوعی ولخرجی کردن و هدر دادن پول محسوب می شود اما برنامه ریزی صحیح برای مدیریت مالی در زندگی به ما کمک می کند تا از خریدهای بی مورد و ولخرجی کردن جلوگیری کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1020 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش دوم)
 

۱۰. از سوپرمارکت‌های آنلاین خرید کنید: اگر نمی‌توانید به لیست خریدی که تهیه کرده اید مقید باشید، خریدهای تان را به صورت آنلاین سفارش بدهید. بدین صورت وقتی که مبلغ کل خریدتان را می بینید، راحت‌ تر به بودجه ای که مختص آن خرید قرار داده بودید پایبند می‌مانید. علاوه بر آن، با این روش دیگر با دیدن وسیله های غیر لازم در فروشگاه، تحریک به خرید آن‌ها نمی‌شوید.

۱۱. لیستی از بدهی‌ها و مبالغی که قصد دارید با پس ‌انداز کردن به آن‌ها برسید، نوشته و در کیف پول تان بگذارید: با این روش هر زمانی که برای یک خرید اضافه کیف پول تان را باز کنید‌، به یاد ‌می‌آورید که به چه علت نباید آن پول خرج کنید!

۱۲. می‌توانید چیزهایی از قبیل مبلمان، قهوه‌ساز یا لباس کودک را از وبسایت خرید وسایل کارکرده و دست دوم تهیه کنید: اگر واقعا احتیاج به تعویض کردن چیزی دارید، از این وب سایت ها استفاده کنید. در این گونه وب سایت ها با توجه به منطقه ای که قرار دارید، برخی از محصولات دست دوم دوستان و یا شاید آشنایانی که درمجاورت شما زندگی می‌کنند به صورت رایگان به شما پیشنهاد داده می‌شود و می‌توانید از این طریق آن‌ها را تهیه کنید. نگران نباشید خیلی وقت ها برعکس این اتفاق هم ممکن است اتفاق بیفتد!

۱۳. فکر کنید که کارت بدهی تان مانند کارت اعتباری تان است: کارت‌های اعتباری، کارت‌هایی هستند که در خارج از ایران رایج هستند و برای استفاده از آن ها لازم نیست که در حساب تان پولی باشد. بانک صادرکننده این کارت‌ها، ماهانه به شما اعتباری معین می‌دهد و شما باید آخر هر ماه آن مبلغ را بدون احتساب سود بازگردانید. اما کارت بدهی، همان کارت های رایج و معمولی در کشور خودمان است.
زمانی که پول تان را جمع می کنید، آن پول را، مبلغی ببینید که دست شما امانت است و باید در آخر ماه به بانک صادرکننده کارت اعتباری تان بپردازید و به آن پول به چشم پول خود نگاه نکنید. با خود تصور کنید که کارت اعتباری تان هم مانند کارت بدهی تان است و شما نباید سریعا سراغ کیف پول تان بروید و دست به جیب شوید. (همچنین حواس تان باشد که برای آخر ماه بتوانید مبلغ کارت اعتباری تان را تسویه کنید.)

۱۴. خودتان را به چالش بکشید ( با خودتان مبارزه کنید) : خودتان را مقید کنید که بیرون رفتن های شبانه‌تان را کمی خلاقانه تر کنید و با تعیین یک بودجه مقرر اوقات فراغت تان را سپری کنید. مثلا می‌توانید برای پیک نیک کردن به یک پارک بروید و یا در منزل فیلم ببینید و اگر چیز خاصی را لازم دارید که حتما باید تهیه کنید، با خود فکر کنید که برای بهای آن چیز از چه روش‌های جدیدتر و خلاقانه‌ای می‌توانید استفاده کنید.

۱۵. یک سرگرمی جدید را شروع کنید: برای برخی از فعالیت‌های رایگان از قبیل دویدن ویا کارهای خیریه‌ی داوطلبانه، اندکی زمان بگذارید. با این روش زمان تان پرتر از قبل می‌شود و کمتر پول خرج می‌کنید!

۱۶. به خودتان پول‌ تو جیبی بدهید: یک حساب بانکی برای قبض های تان بسازید و مبالغی را که باید پرداخت کنید را به آن حساب بریزید تا مطمئن شوید که پول لازم برای پرداخت قبض‌های تان را کنار گذاشته‌اید و همه قبض ها در آخر ماه پرداخت خواهند شد. سپس از مقدار پولی که باقی‌ می‌ماند مبلغ معینی را برای خود کنار گذاشته تا هر طور که دوست دارید آن‌ را خرج کنید.

۱۷. پول خردهای تان را برای پس انداز کردن، جمع کنید: پول خردهای تان را داخل یک شیشه مربا بریزید. با این روش کمتر تمایل پیدا خواهید کرد تا قانون را زیر پا بگذارید و اصطلاحا آن شیشه را برای خرج کردن بشکنید و زمانی که شیشه پر شد آن را یا به حساب بانکی تان واریز کنید و یا با آن، مقدار از بدهی کارت بدهی تان را تسویه کنید.

۱۸. برای سر کارتان با خود یک وعده غذایی کامل از منزل ببرید، با این روش از تغذیه نادرست هم به دور می مانید: این راه، یک روش قدیمی ولی بسیار خوب است. بردن یک غذای خانگی کامل فقط باعث نمی‌شود که جلوی هوس تان را در برابر خرید ساندویچ‌های گران قیمت بگیرید، بلکه شما را از رفتن به جاهای دیگر از قبیل رستوران‌ها و فست وفودها که به سلامتی تان لطمه می‌زنند و بسیار پر خرج هستند، باز می‌دارد.

۱۹. در یک دفترچه بدهی‌های تان و خرج ها را بنویسید : یادداشت کنید که غالبا چه زمان‌هایی پول زیادی خرج می‌کنید. اگر شما بتوانید گرایشاتی را که شما را به خرج کردن زیاد سوق می‌دهند را معین کنید، ممکن است تا بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید و یا طور دیگری با آن‌ها کنار بیایید.

۲۰. اگر چیزی هوس کردید،‌‌‌ آن را در منزل تهیه کنید : به هر چیزی که عادت دارید؛ چه پیتزا، چه یک نوشیدنی خاص و چه کاپوچینو کف دار، سعی کنید تا  برای مدیریت و کم‌تر کردن هزینه‌‌های تان، آن را در منزل درست کنید.

۲۱. یک روز را تعیین کنید و با خود قرار بزارید، که در آن روز به خصوص، هیچ خرجی انجام ندهید : یک یا دو روز در هفته را باخود قرار بگذارید تا به جز بودجه‌ای که برای برخی مایحتاج واجب روزتان قرار داده‌اید هیچ خرج اضافی دیگری انجام ندهید. لازم است که بدانید، حتی اگر فقط یک بار در آن روز معین، زیر قرارتان بزنید بقیه روز را هم نمی‌توانید سر قرارتان بمانید.
 

بیشتر بخوانید :
روش های موثر برای صرفه جویی در هزینه های زندگی
کنترل زندگی با مدیریت مالی
مدیریت مالی خانواده
دردسرهای مالی رایج در بین همسران
گام های طلایی برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده
رازهای مدیریت در اداره اقتصاد خانواده
راه کارهایی برای افزایش قدرت خرید خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.